tänk inför bygge av stall...

Seabaz

Trådstartare
Jag har funderingar på att bygga ett stall. Hästarna är tänkta att gå på lösdrift och kommer såklart få ett godkänt vindskydd där. Men stallet måste ändå finnas dels med en sk "sjukbox" och sedan så man kan ha dom där när man gör i ordning dom.

Frågan är hur stallet ska utformas?

Jag har tänkt ha en vanlig box för häst 3x4m och sedan en fölbox som är större, men då tänkte jag att jag ändå kan göra den så stor så den är godkänd som dubbelbox, 3x5m.
Då finns det ju plats för 3 hästar i stallet.

Man får ju inte bygga nya spiltor längre tyvärr och med tre boxar till blir stallet så hiskligt stort(!!).
S.k. "ätspiltor" är inte att tänka på, måtten för dessa är i likhet med spiltorna i en hästtransport, hur dom nu tänkt sig att man ska kunna utfodra och sköta en häst i dessa?!

MEN så tänkte jag... Det kommer ju hända att alla hästarna är inne samtidigt (6st) och behöva göras ordning. Kan man inte binda upp tre stycken bredvid varandra i väggen, och strunta i mellanväggar över huvud taget?!

Det gäller ju trots allt enbart skötsel MEN det kan ju hända nån gång att hästarna får stå kvar inne och vila/äta ett par timmar efter ridturen tex..

Men detta borde väl vara helt okej eller?

Det är inte tänkt att användas som kontinuerlig uppstallning varje natt! Helst inga nätter alls, lösdriften med godkänd ligghall är till för det!

Men visst borde det vara okej att göra såhär? Jag frågar för det kommer ju ändå göras en förprövning på stallet i så fall, bara så jag är lite med i leken tänkte jag

Sv: tänk inför bygge av stall...

Jag har sett den lösningen på ett par stall (om det är godkänt eller inte vet jag ej) men jag tycker det är en bra lösning. Smidigt för alla parter. Och troligtvis är det väl så att det inte är så många gånger per år som alla är inne.

En fråga är bara hur du ska göra när hovis kommer? Det kan ju bli trångt i och bökigt om de står uppbundna mot väggen.

Måtten på ätspiltor är väl minmått, det finns väl inget som hindrar att de görs större? Jag skulle inte vilja lämna hästar uppbundna i ring, men står de i ordentliga spiltor borde det inte vara något problem att tex gå och ta en fika under tiden hästarna äter/torkar/väntar på vet för vaccinering/...

Tänk såhär, OM det händer något som gör att du måste ta in alla hästarna så måste samtliga kunna stå på ett sätt så att du kan slappna av.

Hos oss har det till exempel hänt när vi var tvungna att fälla flera stora träd i anslutning till hagen. Eller när det är storm och det kan vara fara för hästarna att vara ute (flygande föremål, fallande träd etc.), eller om det händer något helt oförutsett, en idiotisk bilförare kör ner ditt staket (jodå, det har hänt mig;)).

Jag har 4 hästar på lösdrift, 2 olika ligghallar, men enbart 3 boxar. Dvs 3 hästar kan stå bra. Nu råkar 2 av hästarna vara islänningar som kommer bra överrens så de har inga problem med att stå i samma box en stund eller en halv dag heller för den delen. Men jag hade aldrig byggt/inrett något nytt utan att alla kunde få plats. Hellre då flera små, precis godkända boxar, där de iaf kan stå tillfälligt. Eller spiltor, som jag dock tycker känns mindre bra ifall det är upphetsade hästar av någon anledning.

Det finns både mini och maxmått på ätspiltorna och maxmåtten är betydligt mindre än vad godkända måtten för gamla spiltor är...

Ska jag bygga boxar åt alla så handlar det ungefär om dubbelt så mycket utrymme som behövs.

lite lätt skissat i paint så går mina tankar något såhär:

DAstall.jpg

Uppbindningsplatsen blir 5 meter bred och tänkt till 3 hästar

mellan "redskap" och "wc" kan man ju också ha en uppbindningsplats inför hovslagarbesök tex... om man nu inte vill ha en vägg framför huvudet på hästen...

En häst får inte lämnas uppbunden utan tillsyn annat än i en godkänd spilta och då endast med grimma eller halsrem och löpande klossgrimskaft.

Så om du står där och håller koll på hästarna hela tiden medans dom står uppbundna (hålla koll = armlängds avstånd) så kan du binda dom i väggen, men du får då inte lämna stallgången.

Ska du ha alla hästarna inne utan tillsyn så får du se till att bygga godkända boxar helt enkelt... eller ha färre hästar.

Det som saknas främst i din stallritning är en rejäl skötplats där hovslagare och veterinär kan hålla till.

F.ö. tycker jag att det är jättebra att man inte får bygga nya spiltor, uppbundna uppstallningar är lika barbariskt som burhöns - efter 2013 slipper även korna eländet med att stå uppbundna, så det är bara att acceptera att båsuppstallning i alla dess former (oavsett djurslag...) är något som hör till det förflutna och inte hör hemma i modern djurhållning.

Fast hästarna är ju tänkta att gå på lösdrift dygnet runt och året runt, jag behöver enligt lag enbart ha en box på en sån anläggning...
Tänkt är ju att hästarna enbart ska stå uppbundna vid ordninggörande före och efter ridning + ev nån timme extra för att vila/äta lite. Men det sistnämnda går ju att ordna på lösdriften istället i så fall....

Regäl skötplats tycker jag ju att hela stallet är då med min ritning, ponera att inte alla hästarna är inne när veterinären kommer....

Att häst inte får lämnas uppbunden utan tillsyn/armlängds avstånd visste jag faktiskt inte och jag undrar hur många som lämnar sin häst i stallgången när de vänder ryggen åt och går och hämtar sadeln tex.... :crazy:

Det kanske inte hör tråden till riktigt men skulle man inte kunna ha någon form ar port in till ligghallen så man kan stänga in hästarna där om det är stort nog ex om hagstaketet gått sönder och man måste laga eller fälla träd osv? Har tänkt på det många gånger men har aldrig fått tillfälle att fråga någon :D

haha helt rätt, felräknat av mig, det måste jag ta mig en titt på!!

mily: det är smart. Det vet jag en som har. Hon hade ungvalacker på lösdrift med ligghall där hon stängde in dom några minuter varje dag för att stohagen låg så stona med föl måste vandra genom valackhagen till stallet när dom skulle in för att fodras....

borde ju gå att utveckla....

Spolplats resp toa = vatten. Jag gissar att det blir billigare (och mindre risk för frusna ledningar) om redskap och toa byter plats.

Toa och sadelkammare ska värmas upp, frågan är hur. OM det blir med el spelar det förmodligen inte så stor roll för installationskostnaden om de ligger sida vid sida, men värmeförlusterna blir förstås mindre. Alltså ska kanske hela stalldelen spegelvändas?

Alternativt skulle toa och redskap kunna ligga vid "övre" väggen och sadelkammaren flyttas till ytterväggen. Då blir det ca 3 m kvar mellan redskap och boxen. Med kedjor för uppbindning + bra belysning borde väl det kunna funka bra för hovslagare etc? Med ringar i väggen borde det samtidigt kunna funka för tillfällig uppbindning av två hästar.

Dessutom blir det 2 m mellan "storboxen" och sadelkammaren, och även om det skulle kunna fungera som uppbindings/foderplats för en häst + nödutgång om man sätter en dörr där.

Alt så går det att lägga 2 boxar 3x3 (eller storbox 3x6) vid nedre väggen och ha uppbindningplats + nödutgång på kortsidan. (Nödutgång går ju även att lägga genom en box).

Bindringar för flera hästar än 2 i storboxen kan också vara ett alternativ.

Tack tack för synpunkter!

Angående toa/sadelkammare så ligger dom bredvid varandra just för vatten/uppvärmning av dessa utrymmen. Spolplatsen är utomhus och tanken är att nyttja enbart i plusgrader och då dra en slang ut från WC....

Men du hade andra bra förslag också, ska kolla över :)

en annan fråga är kostnadsfråga...

Ponera att bygglov och förprövning går genom smärtfritt...

Vad kostar ett stallbygge?

Gjuta betongplatta
Väggar
Tak
Isolering
Vatten
Värme
El
Inredning

Dessutom skulle jag behöva anlägga en ridbana 20x40

Plus ligghall till lösdriften...

Ligghallen går nog på 30'000, stallet minst 100'000, ridbana 100'000, då bara material inget arbete så det är väldigt beroende på vad du känner för folk.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka