Jag vet inte... mentalsjukhuset kändes spännande som objekt tyckte jag, tittar man på satellitbilder ser det ut att ligga väldigt fint i utkanten av stan och med lång strandremsa. Men huset ger vibbar av Prora, och i Google maps street view ser det om möjligt ännu mer förfallet och sönderslaget ut än Prora...
Det som känns mer hisnande tycker jag, är rivningsobjekten i Kålltorp och Nacka för fyra-fem miljoner... Visst, det är kanske vad tomten kostar i de respektive områdena. Men det är bisarra summor pengar, imho.
Men inte så bisarrt som på Manhattan. Igår såg jag dokumentären om 70-tals jetsetbruden, skådespelerskan och sedermera designern Agneta Eckemyr, som i 40 år bodde i sin takvåning på 135 Central Park West med panoramautsikt över Central Park. Hyreslägenheten hörde till den andel på Manhattan som fortfarande hade reglerad hyra, vilket i hennes fall betydde ca 2500 USD/mån. Rejält hög hyra med normalsvenska mått, men ändå i det närmaste gratis med Manhattanmått. Litet googlande gav vid handen att andra jämförbara lägenheter i samma hus, med sämre utsikt men oreglerade hyreskontrakt, ligger i storleksordningen 30 000 -35 000 USD/mån... Ultraexklusiva bostadsrätter ligger uppåt 100 miljoner USD i pris men även väldigt modesta krypin är fantastiskt dyra. I det perspektivet blir fem miljoner spänn för ett ruckel i Nacka rätt hanterbart.