Tandraspning

domino

Trådstartare
Hur ofta behöver era hästars tänder raspas?

Vet. var ut för 2½ månad sedan och raspade tänderna på min 5åring, men han har redan hakar! På de sista tänderna längst fram i överkäken.. Kan det vara så att hon missade dom? Han hade besvär av vassa kanter bak i munnen.. Eller kan de ha växt så fort verkligen :o :confused:

var det en vanlig vet du anlitade?
efter egna erfarenheter kommer jag ALDRIG mer vända mig till en vanlig vet när det gäller mina hästars tänder. numera åker vi till veterinärer som vidareutbildat sig på tänder.

Nej hon är ingen tandläkare. Den enda jag fick tag på.. Hon raspar tänderna på de andra i stallet och jag har bara hört bra om henne från fler håll..

Ville bara veta om en hästs tänder verkligen kan växa så fort innan jag pratar med henne!

Ska dock i fortsättningen anlita en hästtandläkare i stället!

Vanliga veterinärer "missar" ofta både det ena och det andra när det gäller tandvård, helt enkelt för att de inte är utbildade inom det området. Raspar de dessutom bara "på rutin" utan att göra en ordentlig undersökning (med munstege och allt) så är det nästan större sannolikhet att de missar något än att de inte gör det... Jag rekommenderar definitivt att du vänder dig till en tandvårdsutbildad veterinär i fortsättningen (eller som jag gör, till en vanlig tandläkare med vidareutbildning inom hästtandvård :p)

Om det är så att hästen har väldigt felaktigt bett så kan det ganska snabbt bildas nya hakar, men att de skulle komma så snabbt låter ju ganska otroligt. :confused:

Tack för svaret! :bow:
Har inte heller hört att nån hästs tänder växt så pass fort...
Det mest troliga är ju att hon missat, hur 17 hon nu kunnat göra det.. För hon tog bort 2 överflödiga mjölktänder på han också och då borde hon ju sett hakarna. Han är ju inte hindrad av dom, men jag vill ju att det ska göras ordentligt!

Men helt klart blir den en hästtandläkare nästa gång! :crazy:

Min häst fick sina tänder raspade av vanlig veterinär förra veckan. När jag köpte hästen sa de att tänderna måste raspas 1 gg/år. Det var dock mycket vasst (jag fick själv känna) även fast det inte gått mer än ett år sen sist, så därför rekommenderade hon 2 ggr/år i fortsättningen.

Har också gjort misstaget att använda vanlig veteinär till att raspa och kolla tänder, men kommer ALDRIG mer att låta någon som inte är utbildad hästtandläkare peta på min hästs tänder... :)

Hoppas att det går bra med din hästs tänder!

Mvh Huntress

Men hakar på dom främre tänderna har väll inte någon större betydelse för varken tuggande av mat eller bett :confused:
Eller är jag helt ute och cyklar ?
Min vet (Har nära samarbete med Tandl.) tog inte hakarna fram och när jag frågade så sa hon att det
inte var så stor ide att ta dom ?
Är detta helt galet ?

tänder växer inte. dom slits bara snett m.m det är därför det blir hakar.
min egna uppfattning och min hästtandläkares är att man aldrig ska anlita en veterinär för raspning för dom kör in en jätte rasp i munnen och bara raspar utan att kolla.
en hästtandläkare kollar om ngt behövs att göras och andvänder små instrument.

om det kommer hakar m.m ofta ska man kanske kolla upp varför hästen får det.
känn efter i munnen hur tändrna känns.
äter hästen ordenligt m.m?

ha det

Jag raspar tänderna på min polle 2ggr per år, och det hinner bli rätt så vasst mellan gångerna faktiskt. En kompis till mig hon lär raspa sin häst var 3:e månad. Så det är nog väldigt olika från häst till häst..

Ja visst är det olika från häst till häst.
Dom bakre hakarna ska tas bort det vet jag , men jag undrade ju om hakarna på framtänderna :confused:

Små hakar på främmre kindtänderna påverkar inte särskilt mkt men de växer o ju större de blir dess mer påverkar de käkarnas rörelser o de de behöver inte bli särskilt häftiga förrän de kan nå tandköttet i underkäken. Det finns därför ingen som helst anledning att lämna hakar på främre kindtanden i överkäken, bäst att raspa ner dessa vid varje koll så de aldrig blir stora o jobbiga.
PL

Tack för ett bra svar :D
Min hade i underkäken bör dessa också hållas efter ?

Väldigt ovanligt med hakar på de främre kindtänderna i underkäken men lämnar man dem så blir även dessa till problem på sikt.
PL

Hej! Vet var ut idag och tittade och hon sa precis det du skrev! De tar inte de hakarna då de inte får besvär av dom när de äter etc. Så då var det ingen fara då :)

Men i fortsättningen anlitar jag bara vet med vidareutbildning på tänder :)

Ja där ser man :D
Jag litar till hundra på min vet. då hon alltid hänvisar vidare om hon inte klarar
av något själv och har bra kontakt med andra vet. och tandläkare.
Men ska ändå be henne ta hakarna i underkäken nästa gång :)

Låter som att du har en bra vet! :)

Jag tyckte hon var duktig också och ingen annan har upplevt att hon slarvat heller..

Kanske är det varken legalt eller lämpligt att fråga den här frågan här men vart hittar man utbildade bra hästtandläkare? (säg inte gula sidorna eller nåt sånt.. )

Om det är någon som vet en duktig tandläkare i umeå- eller skellefteå trakten så skriv gärna. :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 424
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 761
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18