Tandproblem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare PTG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 023
P

PTG

Jag har en häst som har haft bihåleinflammation och tagit bort en tand då för att dränera. Nu har den tanden växit och var när jag köpte hästen 2cm längre än de andra, när jag åkte till klinik för att raspa ner den sa vetrinären att vi inte kunde ta allt på en gång för att man kunde komma ner i nerverna så det blev en inflammation. Okey det lät helt rätt men.....sen sa hon att jag kunde komma tillbaks 14 dagar senare för att ta resten????Tar det bara 14 dagar för nerverna att gå tillbaka? Jag väntade 2 månader,och ska dit snart igen, men va tror ni???

Sv: Tandproblem

Hur mycket kan man ta bort varje gång av tanden? Jag ska dit för tredje gången nu och hoppas att dom kan få ner den så hon får ett normalt bett nu.

Jag antar att är tanden mitt emot den du tagit bort som vuxit.
Jag har fått lära mig att man bör vänta 3 mån för att pulpan skall dra sig tillbaka.
PL

Tack för svaren, tyckte nog att 14 dagar verkade fel. Då gjorde jag rätt som väntade.

Jag antar att är tanden mitt emot den du tagit bort som vuxit.
Jag har fått lära mig att man bör vänta 3 mån för att pulpan skall dra sig tillbaka.
PL

Helt rätt man skall vänta 3-4 mån för att vara på den säkra sidan(vilket man ändå inte är).

TANDLÄKAREN

Hur mycket kan man ta bort varje gång av tanden? Jag ska dit för tredje gången nu och hoppas att dom kan få ner den så hon får ett normalt bett nu.

Är det antagonisten som har elongerat så kommer den troligtvis att forsätta med det , så att det kommer att innnebära regelbundna slipningar frammöver. Vad jag förstår så har en tand extraherats i överkäken för att dränera bihålan. Det innebär att motsvarande underkäkstand är ur occlusion och kommer att bli längre och längre och längre....hela tiden för att det inte finns ngt som tar emot i motstående käke.

TANDLÄKAREN

Jag har räknat med att ta ner tanden en gång i halvåret, men jag undrar hur mycket man kan ta av en tand på en gång, har nämligen hört andra som tagit 1,5 cm på en gång.Jag vill ju gärna att hon ska kunna äta ordentligt.

1,5 cm är mycket. Vad som händer om man tar för mycket är att man öppnar pulpan o får en infektion som så småningom kan gå ner i roten.
Hur när det är till pulpan beror bla på hästens ålder.
PL

Hon är 11 år. Det är nog bara 0,5 cm kvar på tanden nu,som ska bort alltså så jag hoppas dom kan ta allt nu.Hon är svår att hålla hull på så jag hoppas jag får i henne mera hö när hon blir fin i mun.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 649
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 863
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 780
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka