Tandläkaren

Soff91

Trådstartare
Jag undrar hur mycket det kostar att ta ut en som kollar tänderna på hästen?
Köpte min häst i sommras (hon är sex år) och jag vet inte omdet har vart någon och kollat i mun på henne någongång. :s

Sv: Tandläkaren

För mig har tandläkaren tagit 800 dom gångerna jag har fått min hästs tänder fixade men då har jag båda gångerna stått i större stall där tandis och vet. varit ute och tittat på flera hästar samtidigt. Sen var det separat avgift till vet för lugnande som jag inte kommer ihåg exakt hur mycket det blev.
Dom två tandläkare jag har haft till min häst åker bara ut om det är flera hästar i ett stall (minst 5 eller så har jag för mig) annars får man åka till dom på respektive klinik. Har för mig att bara undersökning kostade 400 och behövdes det göras någonting så var det fast pris på 800 vad som än behövde göras.

våran tar 750 plus bensin, sedan har man en stöklig häst får man kontakta vet själv för lugnande.

För mig har tandläkaren tagit 800 dom gångerna jag har fått min hästs tänder fixade men då har jag båda gångerna stått i större stall där tandis och vet. varit ute och tittat på flera hästar samtidigt. Sen var det separat avgift till vet för lugnande som jag inte kommer ihåg exakt hur mycket det blev.
Dom två tandläkare jag har haft till min häst åker bara ut om det är flera hästar i ett stall (minst 5 eller så har jag för mig) annars får man åka till dom på respektive klinik. Har för mig att bara undersökning kostade 400 och behövdes det göras någonting så var det fast pris på 800 vad som än behövde göras.

om man åker till kliniken får dom lugnande där om det bbehövs eller måste man fixa det själv? ;s

Nej, det fixar de där. Jag har gett ca 1300-1500 kr för allt på klinik. Då anlitar jag en som både är vet och "Equine Dentist". Jag tycker det har blivit bättre än när jag hade distriktsvet till att raspa, men min häst har ett litet bettfel som gör att man måste hålla efter det.

Jag betalade 900 nånting har jag för mig (inkl sedering och behandling). Men då åkte vi till deras mottagning. Jag valde som någon annan här att gå till en som är veterinär i grunden och vidareutbildad hästtandläkare. Är bara nöjd med att åka dit istället för att som jag först tänkte, ta ut henne till stallet.

På mottagningen så fanns utrustning som hon inte kunde använt om hon kom ut till stallet. Hon kunde ta bilder i munnen och få upp på en bildskärm bla.
Jag kommer definitivt åka dit nästa gång igen.

Jag brukar betala 750:- när tandis kollar. Han kommer ut till klubben och kollar flera hästar samma dag.

Min veterinär tar ett par hundra för att kolla tänderna :) Hon är specialutbildad på just tänder.

Min veterinär tar efter jordbruksverkets rekommendationer tror jag, och brer inte på något extra.

Det låter intressant med att åka på klinik till en som är utbildad vet och vidarutbildad inom tänder. Vart finns den möjligheten i skåne då? Har alla kliniker det att erbjuda eller är det speciellt hos vissa?

kl,
har en 28 årig ponny med hemska tänder(har börjat samla mat i kinderna + tugga hö och spotta ut för att äta det igen), har nog inte varit hos tandläkaren sen vargtänderna togs ut. hur mycket kan en mardröms mun gå på?? finns det nån bra tandläkare i närheten av hörby/skåne?

Jag har en med krångelmun och vi har jättebra disktriktare här som kollar och fixar, men det kostar. Mellan 2-2500 per besök och då ingår sedering och bananlack ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 378
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025