Tandläkare vs veterinär

Sv: Tandläkare vs veterinär

Vad vet du om vågbett o när de skall åtgärdas eller inte? Vågbett skall inte planas till varje pris! Att du hört om veterinärer som gör ett dåligt jobb på tänder är verkligen ingen anledning att säga att man inte skall använda vererinär till tänder överhuvudtaget.
En "hästtandläkare" med ngr veckors till en månads utbildning beröver inte vara det bästa. Alla kan inte åka till TL.
PL

Anlita veterinär men kräv att hästens mun lyses upp med lampa och att man undersöker hela munnen efter tecken på sår, hakar eller annat som ser "udda" ut. Jag rekommenderar att man vänder sig till en veterinär som själv är ryttare som har erfarenhet av bettets inverkan på hästen. TL är visst den enda som egentligen är "ansedd" i tandkretsar och jag vet flera veterinärer som får utbildning av honom...sen finns det, liksom det finns barfotaexperter, en massa s.k. tandläkare och det är faktiskt upp till mig som hästägare att se till att min häst inte utsätts för onödigt lidande.

Häst tandläkare har mer utbildning om hästens mun(veterinärutbildningen på 5 år tar bara upp tänder 1 dag av hela utbildningen).Däremot fick jag reda på att häst tandläkare inte är försäkrade som veterinärer är om det skulle göra felbehandling tex.Kom ihåg att en hästtandläkare inte får ge lugnande tex utan måste då ha med sig en veterinär.

min hästtandläkare ger lugnande. i usa ingår sedering i kurserna. dessutom förstår jag inte varför jag som privatperson får spruta min egen häst/hund/råtta medans en som lätt skulle kunna avlägga någon typ av sprutprov inte får ge lugnande till min häst. jag vet att detta väcker känslor, men det blir 300-400 kr billigare för mig, och dessutom är det jag som måste stå får sederingsvätskan, alltså har en veterinär varit inblandad och skrivit ut det till mig. och alla hyschar vi för att ingen ska komma på oss tre..och detta var alltså på ett stort travstuteri.
På travet sprutas det hej vilt och ofta är det en hästskötare som gör det..det tycker jag är ett mycket större problem än om en häst som verkligen behöver få sina tänder kollade av en tandkunnig, inte kan det pga att inte veterinär inte närvarar. vilken veterinär har tid att stå o titta på en tandläkare i 40 miinuter, och vilken hästägare har råd med det? kanske borde vi ta betalt av veterinären som kanske lär sig ett o annat medans hon väntar :) :) :)
här är en länk till skolan i usa:
http://www.amscheqdentistry.com/
och här är en länk till den andra skolan och de svenskar som gått där.
http://www.iaeqd.org/members/Europe/Sweden/

/j*

Senast ändrad:

En dag direkt tandutbildning ja, men innan detta en massa anatomi fysiologi kirurgi medicin mm med anknytning/beröringspunkter titt tänder o matsmälning. samt förhoppningsvis fortvarande praktisk utbildning.
PL

Senast ändrad:

Om det ingår sedering så är det inte för att de får ge sedering på eget ansvar utan för att de skall kunna arbeta som assistenter till veterinärer. Det är förresten en omdiskuterad ny lagstiftning på gång i USA som kan leda till att "hästtandläkare" bara får jobba under veterinärer, jag vet inte hur det står just nu men den som är intresserad kan ju söka på nätet.
Din "hästtandläkare" kanske har lärt sig spruta men knappast tillräckligt för att säkert hantera preparaten. Det du berättar förstärker definitivt min tveksamhet mot "hästtandläkare".
PL

Förlåt :bow: läste alldeles tokigt..måste blandat ihop alla svaren.

Det är kanske inte så mycket att lära sig spruta som att faktiskt förstå vad sederingen gör i kroppen, vad som kan gå fel, hur det åtgärdas samt vilka tillstånd som kan påverka doseringen...

Dessutom känns det som en självmotsägelse att inte använda veterinär för att det inte är utbildade nog på tänder men använda tandläkare för att sedera hästen. Eller så har du inte tillräcklig kunskap för att inse de konsekvenser som sprutad sedering kan ha?

Din "tandis" FÅR inte sedera enligt lag i Svergie, att i stort sätt alla hästar sederas i usa av vem som helst hör faktiskt inte hit.

Jag använder mig av två st "USA utbildade" men de gånger sedering har behövts så anlitar vi alltid veterinär, ingen av "mina tandisar" skulle komma på tanken att sedera själva.

jag välkomnar allt som gör att djurskyddet uppfylls..
men jag litar på min tandläkare. han har ju sederat hästar i flera år. dessutom sederar han inte om djurägaren inte vill, utan gör sitt bästa även om hästen är sjövild. men för mig så är sedering det bästa för min häst och jag känner mig inte manad att ringa vet o betala många hundralappar extra plus tandläkaravgiften på 600, dessutom lär en av dem få vänta på den andre då min erfarenhet säger mig att hästbranschen är utsatta för förseningar pga att det är djur vi sysslar med.

varför ska min morfar få spruta grisar själv om inte en utbildad får det, det tycker jag är trångsynt av jordbruksverket, och bör omprövas, istället för att skärpas så att bara dyra veterinärer får spruta.
Här finns måga präktiga som BARA anlitar torbjörn, det är inget alternativ för mig då jag har häst i Skåne och Västerbotten. och det finns många här som efter eget tycke sprider dålig reklam för de som faktiskt ÄR utbildade, om än i ett annat land. Slår vad om att en tysk tandläkarutbildning hade klingat bättre i vissas öron. men varför?
Amerikanarna är långt före oss i det mesta som har med hästvård att göra, om man följer ex artiklar i ridsport.
Hade jag kunnat välja hade jag nästa gång valt torbjörn, för att kunna jämföra. Men det lär aldrig hända tyvärr. Hur gör ni andra som bor långt bort? Vilka anlitar ni helst?

Fortsätt gärna att lita på din "hästtandläkare" men inse att han inte hade fått sedera i USA heller o kanske på sikt inte överhuvudtaget få jobba självständigt utan bara som anställd av veterinär.
Tandläkare är fortvarande bara legitimerade tandläkare o där sev SJV lite annorlunda på ett samarbete med vet.
I USA kallas "hästtandläkare" antingen Equine dentists eller Equine dental technicans.
PL

det hade varit en jättebra idé om tandläkare jobbat som team med veterinär! Då har man ju kompetensen nära!
och då hoppas jag att det kan bli samma team som tex vissa eguiterapeuter har, att man rekommenderar varandra och har träffar etc.
Många veterinärer verkar ju även rekommendera tandläkare, men de får väl inte namnge vissa? eller får en vet. ha ett nära samarbete med häst-tandtekniker (så kallar sig min) ??
Distriktarna i skåne verkar då inte vara intresserade av ett samarbete med honom, just pga landet han fått sin utbildning i. tyvärr. Hur det är här i Umeå vet jag inte, då vi inte har några utbildade, utan får ta det som travet erbjuder eller vad vet. erbjuder. Vissa hovslagare erbjuder även den tjänsten för en hundring Hmmmm
/j

Visst får en veterinär ha sammarbete med en hästtandtekniker o för den delen rekomendera ngn,så länge det inte är fråga om operativa ingrepp. Ansvarsfrågan är dock oklar om vet sederar o någon annan gör ingreppet, se mitt inlägg ovan.
För att ngn skall få ge lugnande måste denna vara anställd av vet, ha C15 kurs o vet skall finnas i samma lokal.
PL

Jag ställer mig tvivlande till att veterinärer utesluter samarbete endast pga landet utbildningen är genomförd i. Har du verkligen hört båda sidors versioner?

Jag kan inte se att nån här av ren präktighet använder enbart TL. Men jag vet att han är den som sitter på mest kunskap och dokumentation om svenska hästar. Att jag inte gillar den amerikanska utbildningen beror bl a på att den är så kort och att en del har gjort minst sagt konstiga ingrepp på hästar och rena olagligheter som i ditt fall med sedering - det betyder inte att jag förkastar dem alla.

Sen undrar jag vad du läst i Ridsport som du fått till att amerikanare ligger långt före oss när det gäller hästvård och varför din morfar ger sina grisar lugnande?

blandade ihop det där.. menade att morfar sputar grisarna själv. ex vaccin, antibiotika, smärtstillande etc.
i artiklarna är det ofta amerikanarna som jobbar fram metoder som sen kommer till europa ex. Jag har fått den uppfattningen efter att ha läst ridsport i några år. Mycket som gäller travet är oxå usa-baserat. Tänder har haft egna skolor i USA i över 20 år, vad har sverige haft?
""
Jag ställer mig tvivlande till att veterinärer utesluter samarbete endast pga landet utbildningen är genomförd i. Har du verkligen hört båda sidors versioner?""

Nej, jag känner inte alla, men de veterinärer och den tandteknikern jag "känner" har uttalat sig så, även ett flertal artiklar i ridsport har antytt att så är fallet tyvärr.

Vill säga att jag sätter TL framför alla andra, givetvis, men att man då bara bör uppsöka honom om det finns komplikationer, och inte vanlig tandskötsel. Hur lång är hans kö???

jag förstår inte varför en fyra veckors utbildning på heltid, PLUS praktik kan kännas så fel för vissa? Vad är det som säger att bara för att en behandlat fel.. (och vet vi om den personen genomgick hela utbildningen? ) många veterinärer behandlar fel, inte döms andra veterinärer efter det?
Jag tar gärna fatt i en veterinär som gått på minst en veckas utbildning om bara tänder PLUS praktik, men var hittar jag det? Och HUR hittar jag det? och hur får jag en rimlig kostnad inom Umeå området?
Min förhoppning är att fler utbildar sig till tandtekniker eller går på kurser hos TL, och att de sen jobbar här uppe!...några iallafall.
Skulle vara intressant att veta vad TL säger om korta kurser för veterinärer, anser han de redo att gå ut o fila tänder? Skulle ni anlita en sådan hovslagare?
Är tänder viktigare än fötter? ( Mitt svar är ja, fötter växer ut igen)
Nog från Mig, J*

Jag skulle anlita närmaste atg-klinik. De brukar veta vad de gör..

Själv bor jag i Sundsvall o kliniken här är suveränt bra, både på hälter, sjukdomar o tänder. Visst finns det `häst-tandläkare` som oftast är bra o vet vad de gör, men om hästen har svårt att äta måste det åtgärdas OMGÅENDE.

Finns ingen sån i närheten så ta det näst bästa! Huvudsaken att det kollas upp...

Men det finns många veterinärer som samarbetar med "tandteknikerna", "mina tandisar" har ett ganska nära samarbete med ett flertal veterinärer (dock ingen klinik eller liknade ihop) och rådgör och rekomenderar varandra, så visst finns det samarbete.

snigelfarmor skrev:
här är en länk till skolan i usa:
http://www.amscheqdentistry.com/
och här är en länk till den andra skolan och de svenskar som gått där.
http://www.iaeqd.org/members/Europe/Sweden/

/j*

Om man klickar på den andra länken och sedan klickar på namnen, så ser man att INGEN av de namnen är certifierade ens i USA. På Certification står det NON.
Det verkar ju inte så bra... :crazy: Alltså verkar de ha gått en kurs, men inte blivit certifierade...
Eller har jag missuppfattat något?? :o

Finns det nån lista på de som gått på den första skolan??
Detta var ju lite intressant!

barajag... skrev:
Jag skulle anlita närmaste atg-klinik. De brukar veta vad de gör..

Själv bor jag i Sundsvall o kliniken här är suveränt bra, både på hälter, sjukdomar o tänder. Visst finns det `häst-tandläkare` som oftast är bra o vet vad de gör, men om hästen har svårt att äta måste det åtgärdas OMGÅENDE.

Finns ingen sån i närheten så ta det näst bästa! Huvudsaken att det kollas upp...

Det gjorde jag, och det var ett stort misstag!!!! :devil:

Massor av tandsten var kvar, vassa hingsttänder som var på tok för långa lämnades kvar, hakar mm.

Endast hästtandläkare kommer till mina hästar i fortsättningen.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Murray
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama