Tandläkare till 2,5-åring

K

Kelly

Stog och funderade på jobbet idag om tandläkare till min unghäst. Är det läge att åka iväg och kolla/fixa tänderna på honom nu som 2,5-åring? Har hört att de är bra att ta bort vargtänder i 2-årssåldern om de har några? Tanken på tandläkaren har inte slagit mig innan men kanske ska boka en tid? Vad gör ni med era 2-åringar?
Tanken är ju att han ska börja jobba lite nu i höst/vinter och ha bett i munnen.

Sv: Tandläkare till 2,5-åring

Stog och funderade på jobbet idag om tandläkare till min unghäst. Är det läge att åka iväg och kolla/fixa tänderna på honom nu som 2,5-åring? Har hört att de är bra att ta bort vargtänder i 2-årssåldern om de har några? Tanken på tandläkaren har inte slagit mig innan men kanske ska boka en tid? Vad gör ni med era 2-åringar?
Tanken är ju att han ska börja jobba lite nu i höst/vinter och ha bett i munnen.
Mkt bra ide att ta bort ev vargtänder!
Bra att veta om din häst har ett normalbett också el ev fel som överbett osv.
Ju tidigare detta upptäcks desto större chans att det kan korrigeras innan hästen lider av det,att förebygga framtida problem är väl investerade pengar.
Är det en duktig tandläkare skulle jag inte tveka att beställa tid.
Då får du också råd med lämpligt bett .

Kompisen hade tandläkarn ute till sin 2,5 åring idag, dom raspade bara lite där hon va vass, hittade även vargtänder men dom va ännu så små så dom togs inte bort. Ska ta ut tandläkarn till min 2 åring (sent född) runt jan/feb, men har inte haft bett i munnen på min och ska inte heller rida in henne med det.

Tandläkaren var ute i sommras och tog vargtänderna på min 2-åring. Det känns jätteskönt att det är gjort. Det är som du säger att nu ska det ju jobbas lite och då tycker jag att det känns bra att veta att dom är ok i munnen.

Tack för era svar!
Då vet jag att det inte bara är jag som har dom tankarna då! :p

Tycker också att det verkar lämpligt att kolla tänderna nu, så ska se vad jag kan hitta för tandläkare runt om i närheten!
Är det någon som vet någon bra inom köravstånd från Blekinge så Pm:a gärna mig! Är inte rädd för att köra en liten bit om han/hon är bra!

:banana:

Jag tog vargtänderna på min redan för ett år sedan, som 1,5åring. Min åsikt är att det är bättre att fixa tänderna innan man börjar med bett på dom än att vänta och åtgärda först när man märker att dom har problem. Då har dom ju redan förknippat bettet med obehag. Min egenuppfödda ska kollas och ev. raspas nu igen och min nyinköpta ska också kollas nu innan jag börjar med dom igen efter betet. Båda är 2,5 år.

Vi brukar plocka vargtänder på våren som ettåringar, innan de körs in. Enligt vår veterinär är det svårare att ta dem på äldre hästar, och större risk för komplikationer i form av att inte allt följer med osv, ju äldre de är.

Jag hade ute en som kollade min pålles tänder förra sommaren då han var 2 år. Hon raspade lite och hon tyckte det såg fint ut. Nu är det dags igen och förhoppningsvis så ska vargtänderna tas ut nu också.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Jag har en fantastiskt fin o trevlig 2-åring som har en medfödd missbildning på sina tänder. Hon saknar emalj vilket gör att tänderna...
Svar
15
· Visningar
2 385
Senast: sorbifolia
·
Avel Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er. Min första unghäst, köptes när den...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 683
Senast: LionQueen
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 031
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka