Tandläkare i stallet

Sv: Tandläkare i stallet

Vi brukar ha hästarna i boxen och lägga/hänga upp huvudet på en upphängningsgrej veterinären har med sig.
Upphängningsgrejen är för att vet ska få en bra arbetsställning och assistenten eller hästägare slippa stå och lyfta upp.

Har just den boxen inget bra ställe att fästa upphängningen på brukar man kunna låna box.

En undersökning kan man testa göra utan sedering på en cool häst. Men ska det raspas brukar vet sedera.
Mina två har båda varit känsliga för sedering. Det har vet i sina papper. Så de har fått rätt lite.
Vi vill inte däcka dem eller att de ska bli dåliga.

Jag är rädd om min duktiga vet! Så jag ser gärna att man sederar om risk finns att hästen ballar ur. Och tillräckligt mycket då! Jag vill inte att vet ska behöva ta onödiga risker.
Utöver det självklara att man inte vill ge hästen en otrevlig upplevelse eller råka skada den!

Sv: Tandläkare i stallet

Hmm, kanske det jag borde göra. Känns som att det är svårt att hitta någon bara! Jag tycker det är skitläbbigt när hon får så mycket att hon inte kan stå. Tidigare har hon haft vanlig tandläkare utan problem, alltså utan sedering. Dock vill jag ju att det görs ordentligt, så med henne blir det klinik. Men för enkelhetens skull får det nog bli någon som kommer ut till den andra. Har någon tips på bra tandläkare/vet i Göteborgsområdet tar jag gärna emot pm!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 445
Senast: Zetly
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
583
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V