Tandkrämssmak

Krålus

Trådstartare
Här någon tips på tandkräm som INTE smakar mint. Dottern avskyr mint men måste börja använda vuxen tandkräm.
 
Nu har inte jag barn så jag måste ju fråga varför hon MÅSTE börja använda "vuxentandkräm"?

Är det nåt med ingredienserna???
 
Nu har inte jag barn så jag måste ju fråga varför hon MÅSTE börja använda "vuxentandkräm"?

Är det nåt med ingredienserna???
Det har med flourhalten att göra.

TS:
Ni kan inte ha barntandkräm och sen skölja med flourskölj eller så efteråt då?
 
Zendium smakade inte mint vad jag kommer ihåg:)
Tittade på min Zendiumtub. Där står arom bland ingredienserna, opreciserat vad. Skulle nog säga att det är något som ligger åt det mintiga hållet.
Men det är ganska svag smak, känns inte som den "vanliga tandkrämiga smaken" som chockar munnen. Kan vara värt att prova om det kanske är intensiteten i andra smaksättningar dottern reagerar mot mer än att just minttoner är helpyton.
Gissar att de behöver ha i något som gör att det inte smakar kemisk-äckligt av andra ingredienser?
 
Är det intensiteten i mintsmaken som hon inte gillar? Oavsett så har Kingfisher olika smaker (välj då de med flour om det är viktigt). Annars går det att göra som jag och ha flourfri tandkräm eller barntandkräm och ta fluortablett direkt efteråt.
 
Jag tycker om den klassiska ”Oral-B smaken” då den faktiskt inte smakar mint utan mer åt kanelhållet. Det innehåller tydligen syntetiskt kanelolja om jag förstått rätt. Kanske något att prova @Krålus ?
Hittade även curaprox be you tandkräm med vattenmelonsmak för vuxna, men dyr då den kostar 99kr/tub.
 
Senast ändrad:
Verkar finnas en del tandkräm märkt typ 6-12 år som har samma fluorhalt som vuxentandkräm (1450 ppm). Tex GUM junior med jordgubbssmak.

Alternativt Proxident och Salutem som är helt utan smak.

Curaprox innehåller inte mer fluor än barntandkräm, så om det är fluorhalten man är ute efter är det kanske ingen vits.
 
Verkar finnas en del tandkräm märkt typ 6-12 år som har samma fluorhalt som vuxentandkräm (1450 ppm). Tex GUM junior med jordgubbssmak.

Alternativt Proxident och Salutem som är helt utan smak.

Curaprox innehåller inte mer fluor än barntandkräm, så om det är fluorhalten man är ute efter är det kanske ingen vits.
Alltså...i sammanhanget är ju ditt användarnamn jätteroligt..... :D
 
Vanlig vuxentandkräm typ Colgate, Jordan mfl och tandkräm för barn över 6 år inehåller lika mycket fluor, 1450ppm. Så om du tänker att det är pga fluorhalten så finns det ingen anledning att byta till vuxentandkräm.
 
Verkar finnas en del tandkräm märkt typ 6-12 år som har samma fluorhalt som vuxentandkräm (1450 ppm). Tex GUM junior med jordgubbssmak.
Vi har haft det men tandläkaren så att hon måste börja med vuxen tandkräm. Började med att beställa curaprox är ju värt priset om hon borstar ordentligt...
 
Pepsodent xylitol funkade för mig som tyckte de flesta var alldeles för starka i smaken, tror inte den är mintig alls men var något år sedan som jag köpte senast :)
 
Här någon tips på tandkräm som INTE smakar mint. Dottern avskyr mint men måste börja använda vuxen tandkräm.
Denna smakar inget alls:
1653568610282.png

Finns att köpa på apotek. Och innehåller den mängd fluor som rekommenderas för vuxna.

Salutem, som någon nämnde ovan, är liknande.
 
Tittade på min Zendiumtub. Där står arom bland ingredienserna, opreciserat vad. Skulle nog säga att det är något som ligger åt det mintiga hållet.
Men det är ganska svag smak, känns inte som den "vanliga tandkrämiga smaken" som chockar munnen. Kan vara värt att prova om det kanske är intensiteten i andra smaksättningar dottern reagerar mot mer än att just minttoner är helpyton.
Gissar att de behöver ha i något som gör att det inte smakar kemisk-äckligt av andra ingredienser?
Zendium använder jag också, den smakar inte så starkt. Klarar inte av stark mintsmak. Har Flux mild fluorskölj hemma men den smakar för mycket, trots att det är mindre mintsmak i den, så använder den väldigt sällan.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
522
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här! Jag är naturvetare/tekniker och hon är...
Svar
17
· Visningar
580
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 457
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp