T

Trampe

Ni som låter era "vanliga" veterinärer kolla och ev. raspa era hästars tänder, alltså inte någon hästtandläkare. Vad kostar det ungefär och brukar de behöva få lugnande?
Tacksam för svar!

Sv: tandkoll

Jag lätt en vanlig Vet titta i munnenn när jag var inte på klinik.
Det kostade 457:-.
Min häst behöver lugnade det kosta runt 180:-
Vi tog även bort en vargtand och det kostade 260:-

Varför inte en hästtandläkare ? Det är väl bättre för de är mer insatta och kan göra det bästa (beror på vem förstås)

Vår veterinär Bodil kollade Lukas tänder när hon var upp i veckan för en skada i hoven. Det tog en kortkort stund och han stod stilla hela tiden. Inget lugnande gavs. Fakturan har inte kommit så jag vet inte vad jag får betala för det.

Undrar också ... Varför är de mer insatta och vad kan de göra bättre??

Själv tycker jag det känns tryggast att låta en veterinär åtgärda min hästs tänder, använder mig av en som är speciellt utbildad på tänder.
Han brukar ta ca 1000:- för undersökning, behandling och lugnande. Min häst älskar denna vet. i övrigt eftersom han åtgärdar små låsningar och så i kroppen(skönt när det släpper!!), men för att fixa tänderna krävs lite lugnande då hon inte riktigt vill samarbeta :smirk:
Snällast mot båda häst och vet. alltså... ;)

Kan tillägga att han kommer ut till stallet också, jag slipper alltså åka iväg med hästen min. Dessa 1000:- inkluderar alltså även resekostnader :)

Min häst brukar få lugnande. Har för mig det gick på strax under 400 kr förra året. Hon kommer och kollar hans tänder nästa måndag igen när hon chipmärker och fixar grejerna som skás inför hans pass.

Ingen veterinärer släpps på min häst tänder,hon behandlas med riktigt tandläkare,hon har tittats av veterinärer i flera år och har bara fått svar att hon har varit bra i munnen vilket hon inte alls varit utan har haft ganska svåra skador i munnen enligt våran nuvarande tandläkare som tog bort hakar,överbett m.m.

Senaste undersäkningen kostade lite över 3000,puhh.....Men det va det värt för hon e verkligen superfrisk i munnen och går så himla fint nu än hon gjorde innan.

Min hovslagare raspar tänderna på min pålle, han är jätte duktig och van.
Det kostar mig inget extra :bow:

Mvh

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 294
Senast: Zetly
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar