Tandgnisslare

V

Voorwijks_bambi

Mitt fullblod är en hejare på att gnissla tänder..
Och jag har inte riktigt funderat ut hur han känner sig vid tillfällen som han gör det. Han gnisslar i olika situationer såsom efter ridpass då han är väldigt lösgjord och skummar i munnen, när han vill ha mat, när jag borstar honom på magen vilket han inte gillar, när jag spänner sadelgjorden..
Jag har ju alltid förknippat tandgnissling med någonting som stör hästen, vilket de 3 sistnämda gör. Men jag förstår inte varför han gnisslar när jag skrittar av honom efter ett ridpass?
Är det någon annan som har en tandgnisslare, och isf i vilka sammanhang gnisslar hästen?
Eller är det bara min häst som är knäpp?;)

Sv: Tandgnisslare

Min gnisslar tänder men bara när man rider och bara om han känner sig pressad. Annars inte...

Mitt fullblod kan gnissla tänder ibland på banan då han börjar jobba och koncentrera sig ordentligt, men har ingen aning om varför?! xD

Hade en som gnisslade vid arbete. Ju mer lösgjord och fokuserad desto mer gnisslade det. Ganska pinsamt på dressytävlingar.

Det sägs att hästar som gnisslar tänder har illa passande bett eller sadel eller ont någonstans. Denna hade allt inpassat och inte ont. Bara gnisslade något vansinnigt när hon jobbade.

Mitt fullblod gnisslar i alla stresssituationer, spelar ingen roll om det är positiv eller negativ stress.

Gnisslade mer förr, antagligen hörde det ihop med dålig tandstatus, släppte på käk- och nackspänningar så, men det sitter kvar som rotat beteende.

Min gnisslar när hon står på gången eller när hon står i boxen och hänger ut över boxdörren då hon ofta varvar gnisslandet med sura miner mot grannen. Ibland är det när jag borstar och fixar, ibland verkar det oprovocerat men jag tror att det är någon form av frustration (rastlös, stress eller annat). Det händer oftare när det är mycket folk och rörelse i stallet.

En tanke bara. Den har inte magsår? Min häst gnisslar tänder när hon har magsår. Det är väldigt vanligt att hästar med magsår gör det. Magsår kan komma av olika saker som tex stress, fel foderstat mm.

Mvh Maria

Min gnisslade tänder rätt rejält när jag provred (2 månader sen)
men har minskat mer och mer, och gör det inte alls nu.

Kan kanske ha berott på magsår, när jag provade honom hade han precis kommit till ett nytt land, nytt ställe, rest långt och blivit behandlad & riden av olika personer.

Han kanske mår bättre nu :)

jag har kommit fram till att min häst bara kommit på att det låter roligt. för hon är kollad av vet, röntgad(stavas?!), tänderna är kollade, bett är utpassat, sadel är utpasdas, osv. det räcker med att hon får bettet i munnen...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Träning Jag har ett sto f-10 som gnisslar tänder vid ridning. Hon började med gnisslandet redan som 2-åring när hon fick bett i munnen för...
2
Svar
23
· Visningar
4 048
Senast: Novali01
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka