tandgnissel...

Sv: tandgnissel...

6 kg hö låter inte spec mkt. Har du låtit hästen bli fet kan du ju blanda i lite halm i fodergivan (Om den inte står på halm redan) så magen hålls igång bättre.
Får den bara 2 kg mellan natt och morgon måste ni väl ha väldigt sen kväll o väldigt tidig morgonfodring?!
Magsår uppkommer ju lätt om man låter hästen stå utan mat för länge.

Jag tycker att han får tillräckligt med mat. De fjordingmänniskor jag känner ger ungefär samma giva ,utan att banta sina hästar.
Men jag kan ha fel. Men han ser minsann inte ut som att han fått för lite mat:D

Nej ,aldrig.
Jag har förresten inte hört honom gnissla de senaste dagarna.

JO jag har funderat på halm,det är bara det att det är så svårt att få tag på fin halm iår. Tyvärr. Och jag vill inte ge dåligt mat till honom.
Ja han får två kilo hö vid 22 tiden och senast 8 tiden på morgonen.
HUr gör man då? Jag kan ju inte låta honom stå utan mat på dagen och ge allt till natten, det är ju liksom samma sak.... Men om man fick tag i fin halm kunde man slänga in ordentligt med det till natten.
Lite nyfiken bara- hur mycket hö och hurdana tidintervaller har ni andra då?

Mina fjordingars ättider just nu:

ca 7.30: 2 kg hö + kraftfoder

ca 8.30: utsläpp

ca 12.00: 1 kg hö

ca 15.00: insläpp + 1,5 hö

ca 19.30 2 kg hö

Svarar er alla.
Han får ca 6 kg hö per dag.1 dl musli blandat med 1 dl mineraler,linfröolja och B-vitamin till kvällen. Och höet uppdelat på 2 kg morgon, 1 kg 12 på dagen, 1 kg 16 på eftermiddag, och 2 kg till natten.
Han är en tjock liten fjording som är på bantningskur efter sommarbetet.
Oj jag blir ju riktigt orolig nu när flera av er antar att det kan vara magsår:eek:
hur kollar man det då? Är det kllinik som gäller eller går det typ att ta ett blodprov elller nåt?
Av vad kan de få magsår då?

Den vanligaste orsaken till magsår är för lite grovfoder. Det handlar inte om hur fet hästen är - även en tjock häst måste ha tillräckliga mängder för att fungera fysiologiskt. 1 kg hö per giva är väl lite, den mängd saliv som bildas är inte tillräcklig för att buffra magsyran. Vad kan din häst tänkas väga? 500 kg? Då är den absolut minsta mängden grovfoder i form av hö 1,1 kg/100 kg, dvs 5,5 kg. Rekommenderat intag ligger snarare uppåt 2 kg hö/100 kg kroppsvikt.

En fet häst får aldrig bantas genom att man drar ner på grovfodret. Istället måste du ordna ett grovfoder med lägre energi och proteinvärde.

Sedan är det förstås inte säkert att det är just magsår som orsakar din hästs problem. Ta honom till klinik där man har möjlighet att göra en gastroskopi - dvs gå ner med en liten kameraslang via näsan o kika på magsäckens slemhinna. Skulle det vara magsår kanske det inte räcker med att lägga om foderstaten utan det kan även krävas medicinsk behandling.

6 kg? Vad väger hästen?
Jag rider en arab på 385 kg. Hon äter 8 kg hösilage (70% ts) per dag. Jag tycker att du ökar på grovfodret. Du kan blanda ut det med halm om det är ett kraftigt hö som han riskerar att bli tjock av, eller varför inte ströa boxen med halm? Köper du eget hö så se till att köpa ett hö med "sämre" värden, (vilket nog blir bättre för din häst:p)

Att dra ner på grovfodret i bantingssyfte skapar i regel större problem än övervikten. Min erfarenhet. Oavsett hur tjock hästen är har den ett tuggbehov och en matsmältningsapparat som är konstruerad för att äta ständigt. Hästar ska inte gå mer än 4 tim på tom mage, deras magsyraproduktion är skapad för att ta hand om foder i princip hela tiden och håller man dem utan tillgång på grovfoder för länge så blir halten av den frätande magsyran för hög = magkatarr/magsår.

Rid hästen mer istället om den är tjock. Långa skrittpass är bra fettförbränning som inte sliter på kroppen. Hur mkt går han i hage och vad har ni för hagar?

Men det är ju ungefär som vi har det.
Men det verkar som att de flesta här tycker att min fjording får på tok för lite mat:confused:

Tack för ditt svar!
Jag har faktiskt inte hört honom gnissla tänder nu på nån dag, så jag hoppas innerligt att det var en tillfällighet och att det inte är magsår han har.
Finns det några andra symptom på magsår?
Jag ska avvakta en tid och om det fortsätter eller kommer igen ska jag kanske säja så får jag väl åka med honom till klinik. Vi har ca 300 km till närmaste klinik så jag åker nog inte om han "bara" gnisslar tänder några dagar.
Men naturligtvis åker vi om det behövs och täckande försäkring har jag så det är inga problem.

Jo jag har ju funderat på det där med halm men då det är så svårt att få tag på bra halm i år:(
Jo men inte går man väl ut på natten och fodrar eller? Jag menar att på natten är väl mer eller mindre alla hästar utan mat längre än 4 timmar? Och det spelar ju ingen roll hur mycket hö jag lägger in till natten han fullkomligt SLUKAR allt på nolltime. Jag tror att de flesta fjordingar är såna här matmonster, så länge set finns mat så äter de. Verkar vara omättliga:crazy:
I somras då de gick på bete hela dagarna , men var inne i stallet på natten så la vi alltid in lite hö och han fullkomligt slukade det genast han kom in och då hade han gått och proppat i sig gräs hela dagen......
Våra hästar går ute ungefär 7.30 till 20.00.

Men det verkar som att de flesta här tycker att min fjording får på tok för lite mat:confused:

Inte om han håller sig frisk och mår bra. Han får säkert inte för lite näringsämnen, men ev för lite att tugga på.

Men det verkar som att de flesta här tycker att min fjording får på tok för lite mat

Men det är ju skillnad på att få tillräckligt med näringsämnen och att få tuggbehovet tillfredsställt. Hästar ska och måste ju tugga. Inte bara ge absolut rätt ämne till dom och strunta i att de har stort tuggbehov.

Jo men inte går man väl ut på natten och fodrar eller? Jag menar att på natten är väl mer eller mindre alla hästar utan mat längre än 4 timmar? Och det spelar ju ingen roll hur mycket hö jag lägger in till natten han fullkomligt SLUKAR allt på nolltime.

Det är därför man brukar ställa sådana hästar på halm. Vissa hästar kan man slänga in jättemkt hö till och det räcker större delen av natten, men det hjälper inte om hästen äter upp allting samtidigt. Är det helt omöjligt att få tag på halm? Det är ju inte lika "gott" som hö så endel brukar lugna ner sig i sitt slukande och bara gå runt och smånoppa vid behov.

Jag tror knappast Hanseman har magsår, då borde han ju ha haft det då han kom till er, i sånt skick som han var.. :(

JO jag har funderat på halm,det är bara det att det är så svårt att få tag på fin halm iår. Tyvärr. Och jag vill inte ge dåligt mat till honom.
Ja han får två kilo hö vid 22 tiden och senast 8 tiden på morgonen.
HUr gör man då? Jag kan ju inte låta honom stå utan mat på dagen och ge allt till natten, det är ju liksom samma sak.... Men om man fick tag i fin halm kunde man slänga in ordentligt med det till natten.
Lite nyfiken bara- hur mycket hö och hurdana tidintervaller har ni andra då?

Ja det är jättesvårt att få tag på.Jag har fått köpa hö istället för halm att fodra med efter den sista halmbalen vi har nu (Ger ensilage)
Hö som är lite grövre och så kan ju också vara en bra idé att leta efter. Det tar ju längre tid att tugga. Det är ju inte så många som vill köpa "dåligt" hö så det borde ju finnas någonstans att få tag på..

Som någon annan skrev så bör ju inte hästen stå utan mat mer än absolut max 4 timmar (egentligen mindre, men man får ju göra det bästa av sin egen situation).
Tyvärr som du säger så är det nog många hästar som får för lite mat i relation till fodertiderna, men alla är ju inte lika känsliga.

Det måste ju inte nödvändigtvis vara magsår din häst har utan bara en ovana pga för kort tuggtid. Vissa börjar väva, andra gnisslar tänder eller blir aggressiva.
Som du säger så är ju fjordisarna lite glupska och våra vill iaf helst ha något att tugga på hela tiden..

Kanske du skulle kunna lägga i ett par kg i ett hönät till natten? Det tar ju iaf lite längre tid för dem att pilla i sig..

Tack för tipset med hönät.:bow:
Det var den bästa iden hittills.
Han har förresten slutat gnissla :banana:
Men jag ska prova hönätet iallafall!!

Mina fjordingars ättider just nu:

ca 7.30: 2 kg hö + kraftfoder

ca 8.30: utsläpp

ca 12.00: 1 kg hö

ca 15.00: insläpp + 1,5 hö

ca 19.30 2 kg hö

Men det är ju för fasiken exakt samma mängd som vår Hanseman får!!!!
Jag svarar nu Adranochrome ochTantEster!
Så jag vet inte riktigt hur ni menar:confused:
Och han verkar ha slutet gnissla nu:bump:

Men det är ju för fasiken exakt samma mängd som vår Hanseman får!!!!
Jag svarar nu Adranochrome ochTantEster!
Så jag vet inte riktigt hur ni menar:confused:
Och han verkar ha slutet gnissla nu:bump:

Fast att 1 person ger ett visst antal kg gör ju itne automatiskt att det är optimalt för just din häst.
JAG skulle aldrig ge en större ponny så lite foder.

Om han har slutat så kanske det bara var något tillfälligt som oroade honom lr något. Får hoppas att det inte kommer tillbaka då :)

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar