tandgnissel...

P

puppe

Har en fjording som börjat gnissla tänder då han väntar på mat och ibland också annars:crazy: det låter verkligt obehagligt... :eek:Håller han på att flippa helt eller är det vanligt bland hästar?

Sv: tandgnissel...

Jag har en liten fröken med marginellt underbett. Hon har alltid gnisslat tänder när hon är upprörd/myser/whatever. Kliar jag extra skönt på nåt ställe så gnisslar hon, är jag långsam med käket så gnisslar hon. Hon är förresten väldigt pratig i övrigt också, vi har haft mycket givande diskussioner emellanåt. Hon mumlar, pustar, stånkar, hummar och smågnäggar :D

Jaa han har ju alltid varit special vår lilla Hans:D

Joo tänderna är kollade, men det är ju en tid sen. Men då sa veterinären som raspade och kollade hans bett att det såg så bra ut att vi skulle inte behöva kolla upp honom så ofta.
Men får väl följa med och ta en koll igen då om det verkar behövas.

He, he... låter som min Hanseman det där:laugh:
Han är också extremt pratglad. Vi brukar föra långa diskussioner ibland.
-Har du sovit gott?
-uhuhhuu..
-är du hungrig nu då?
-uhuhuhhhuu...
men vi går väl ut och äta?
-buhuhbhu
osv osv:rofl:

Min ena häst gnisslade tänder en period när han var konvalecent. Nu är han under igångsättning och har bytt sjukhagen mot stor skogshage och jag har inte hört honom gnissla på länge. Han har milt underbett.

Min ettåring gör det när hon har magsår. Det är ett av de tydliga tecknen på många magsårshästar. Mvh MAria

Flippa ut var ju en lite konstig formulering. Din häst visar ett symptom på obehag och frågan är varför. Jag skulle också gissa på magsår, men det finns förstås andra tänkbara anledningar. Hur mycket foder av kraft resp. gorv får han? Hur ofta utfodras han? När ges kraftfodret i förhållande till grovfodret?

Tänder är väl tänkbart, det kanske inte är bettet som spökar (det hade vetten kunnat avgöra), men det kan röra sig om en lös tand eller annat smärtrelaterat. Borde dock synas mer i samband med att han äter.

Svarar er alla.
Han får ca 6 kg hö per dag.1 dl musli blandat med 1 dl mineraler,linfröolja och B-vitamin till kvällen. Och höet uppdelat på 2 kg morgon, 1 kg 12 på dagen, 1 kg 16 på eftermiddag, och 2 kg till natten.
Han är en tjock liten fjording som är på bantningskur efter sommarbetet.
Oj jag blir ju riktigt orolig nu när flera av er antar att det kan vara magsår:eek:
hur kollar man det då? Är det kllinik som gäller eller går det typ att ta ett blodprov elller nåt?
Av vad kan de få magsår då?

Magsår kan konstateras via gastroscopi på klinik. Man behandlar med medicin som tyvärr är väldigt dyr. Sen så får man ju fundera på varför hästen fått magsår och hitta en lösning på det så att det inte uppkommer igen.

Nu måste det ju inte vara magsår, men det är väldigt typiskt för magsårshästar att gnisla tänder. Så jag tycker nog att du ska kolla upp det. För mig är det ett "helvete" med min lilla magsårskuse, så jag hade varit glad om jag upptäckt det tidigare och kunnat göra något åt det innan det gått så långt som det gjorde.

Lycka till!

6 kg hö per dag till en fjording, är inte det i minsta laget ?

Magsår kan uppkomma pga olika orsaker, tex stress, för lång tid mellan fodringarna och för lite grovfoder.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18