Tänder och bett

F

Fialotta999

Vilket bett anser ni är det bästa att rida på? Vilket är snällast för hästens mun? 3 delat, 2 delat eller rakt kanske??

Sv: Tänder och bett

Tredelat tycker jag är bäst .Tvådelat blir lätt att hela bettet dras med åt ett håll när man styr. å andra sidan är ju rakt rätt bra för då använder man så små hjälper :bump:

två delat har jag hört nyper i munnen och sticker upp i gommen.....

jag rider i westergrimma mest annars tre delat.:p

Har också fått för mig att tredelat är snällast men av någon anledning så går hästen bättre på pelham med gummistång.

Nu är det så att jag har så himla dåligt samvete när jag rider för han har problem med sina vargtänder (har bokat tid att ta bort dom men det är om 2 veckor) och vet inte vad som är bäst att rida på nu innan dom är borta. Vill inte att han skall ha ont....

Bettlöst i första hand.

Det bett som är bäst för hästen att rida på är det bett som passar bäst i just den hästens mun!

Alla hästar ser olika ut i munnen, det enda de har gemensamt är att ingen egentligen har någon plats för bett i munnen.

Jag gillar tredelat bäst.
Tvådelat har jag bara dåliga erfarenheter av och rakt känns så...klumpigt?

Bettlöst i första hand.

Det bett som är bäst för hästen att rida på är det bett som passar bäst i just den hästens mun!

Alla hästar ser olika ut i munnen, det enda de har gemensamt är att ingen egentligen har någon plats för bett i munnen.

:bow: precis vad jag skulle skriva

Jag tycker att rakt bett känns så stelt och stumt att rida på.. Tycker tredelar är bra, men även pelhambett med rak gummi (känns inte så stelt som ett varligt rakt tränsbett) även om detta bettet är lite starkare eller vad man kan kalla det.

Hej! Det beror ju helt på vad du har för häst och hur hästen är att rida. Har du en mer framåt häst så att det blir jobbigt så använder man ju hellre rakt bett där. Det mildaste bettet du kan hitta är tvådelat vanligt tränsbett. Om du känner att det är jobbigt att bettet ibland åker åt sidan när du använder tygeln så kan du sätta på ett par bettskivor som håller bettet på plats och som minskar risken för att hästen kan nypa sig. Lycka till!

Jag skulle rekommendera hackamore.

Du skulle rekommendera hackamore som det mildaste bettet?
Jag kan hålla med om att det bettet är överreklamerat och inte alls så skarpt som det talas om men om man letar efter ett väldigt milt bett så är ju Hackamore inte lösningen. Då är det bättre med ett vanligt tvådelat tränsbett.

Jag antar att hon menade att hon rekomenderade hackamore till Fialotta999 som hade en häst med vargtand. :idea: ;)

En hästmunn är ju inte byggd för att ha bett i sig. och att säg att en vanligt tvådelat tränsbett är det mildaste. Ett sådant bett kanske inte passar alls en hästs mun. i en del hästars munnar kanske ett smalt rakt bett med fasta ringar ligger bäst. då blir ju de mildare än ett stort klumpit tvådelat så hästen inte ens kan stänga munnen. men som sagt. en hästmunn är inte byggd för att ha bett och då är bettlöst det bästa alternativet. i fel händer är hakamoret mycket skarpt. men tänk dig dom händerna om hästen har ett bett i munnen:crazy: . Finns fler bettlösa allternativ än hakamore, som inte har hävstångseffekten.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Kropp & Själ Har jag hopplöst dåliga tänder eller är det jag som sköter mina tänder dåligt? Redan som liten minns jag att tandläkarna alltid skällde...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 296
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka