Tänder hos snart 5 åring!

Manji

Trådstartare
Lilleman spottade ut en tand igår!:eek:
Jag rengjorde där med vatten för att han blödde och så men tandköttet är inte skadat och tanden som han tappade ser helt normal ut.
Vet inte vad just den tanden hette men jag ska förklara var den var;
På underkäken, vänster sida närmast lanen. (kan fixa en bild om det behövs :smirk: )

Är det normlat att en 5-åring tappar tänder fortfarande?!:confused:
Kan även tillägga att han tappade två tänder sommaren-05, men han har nu sina permanenta tänder där.

Han äter för fullt (tror endast döden kan få en shettis att sluta äta:D ), dricker och är helt normal.
Kollade idag hur det såg ut och det är inte svullet eller nått sånt, ser jätte fint ut.
Vet. kommer på måndag och ska vaccinera hästarna så då ber jag han även kolla lite i munnen på Lillen.

Men som sagt, är det verkligen normalt?!

Sv: Tänder hos snart 5 åring!

Det är normalt att hästen tappar de sista mjölktänderna vi 4,5 års ålder.

Håller med föregående talare; fullt normalt!

Det är normalt ;) Kommer tappa tänder när den fyller 6år också .... 6års tanden :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 031
Senast: LenaH
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 806
Senast: Luleå
·
Hästvård Ligger min tråd fel så får ni gärna flytta den. Anledningen till att jag skriver är att vi idag har raspat tänderna på vår häst för...
2
Svar
25
· Visningar
7 519
Senast: Lickety
·
Hästvård Min treåring har nyligen tappat en tand i nederkäken,inte de två mitt fram,utan den brevid dom två (luddig förklaring),tappningen gick...
Svar
2
· Visningar
2 098
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka