Hogstorp

Trådstartare
är det någon som har erfarenhet av tandem körning? jag funderar på att testa det med mina två små shettisar, tänkte först 2-spann men han varken tid eller pengar till ny vagn, selar m.m. tänkte mig då tandem, kan ha kvar samma vagn då...
men som jag fattar det så drar inte den längst fram utan den styr bara? och så drar den längst bak, närmast vagnen?
hittade ett kort på ett tandem ekipage, och där såg det det ut som om det bara var en häst som drog.
någon som vet???

Sv: tandem

har kört tandem med min shettis o en annan shettis. som du skrev så är det den bakre hästen som drar, den främre håller tempot o styrs.

finns en tråd längre ned om tandemkörning med bilder.

Det funkar som med fyrspann man lägger förlöparen i drag där det behövs. den skall ju gå med sträckta dragliner så lite hjälper den ju till.
Sätt den piggaste längst fram.
/M

okej, har inga draglinor eller liknande... får sätta ihop ngt så att hästarna "sitter ihop"
hade just tänkt ta den piggaste hästen längst bak pga att han är starkare och större...
får testa lite olika...

Du bör ha en häst med bra framåtbjudning längst fram då du inte nåt fram med pisken till den så lätt. Den ska hålla tempot. Sätt draglinorna för förlöparen i vagnen och sätt karbinhakar på stånghästens däckel och huvudlag att ha tömmarna till förlöparen i. Långa, tömkörningstömmar funkar bra!

hmm, har bara bröstselar till pållarna... stånghästen, vilken av dem är det?
har två olika tömmar, ett par vanliga och ett par extra långa...

Komma skrev:
okej, har inga draglinor eller liknande... får sätta ihop ngt så att hästarna "sitter ihop"
hade just tänkt ta den piggaste hästen längst bak pga att han är starkare och större...
får testa lite olika...
Huu, det gjorde vi en gång, till det så råkade den hästen ha väldigt tävlingsinstinkt, hon sökte omkörningsläge hela tiden, inte helt kul kan jag säga ;)

okej, kanske inte så smart nej =) funderar på hur jag ska koppla ihop hästarna.. tömmarna räcker ju inte,måste ha ngt mer.. men vad?

Tänkte bara påpeka att det brukar anses svårare (och farligare!) att köra tandem än par.

jo, det kan nog tänka mig.. ska ha många medhjälpare de första gången, o ska nog aldrig ge mit ut själv med ett tandem...

Hej!

Vagnen - är det fyrhjuligt eller är det två hjul (heter eg kärra, enaxlat)?
Det beror ju på vilka fästen skaklarna har, men jag tror inte det är omöjligt att göra en parstång som passar på samma plats som enbets skaklarna!
Men om du kör med rockard är det ju tandem som gäller om du inte vill ha en ponny bakom eller brevid den som körs?

Om om du bara har två enkla bröstselar utan draglinor blir det lite svårare oxå. Har du baksele? Annars är väl risken att "förhästen" drar fram vagnen för långt. En baksele på den som drar gör att den iof blir påputtad men det är bättre än att vagnen åker fram!

Mvh Lisa

har en vanlig typ av cukly... har inga bakselar heller, har inte förstått vad de ska vara bra till, förrän nu då du förklarar vad det är för nytta de gör...
testade idag med tandem, och det gick bra. lite pill med alla miljoner (4) tömmar först. satte snabbaste hästen fram men han är också yngst och styr inte så bra. äldsta o långsammaste hästen bak, men han är mindre och typ försvann under förhästens tömmar... ska försöka byta plats på dem... här är en bild från idag...
http://frida7053.fotopic.net/p19407412.html

shit det där såg ju mer än farligt ut huga....
tänk o köra de utan medhjälpare...den främre hästren sitter fasrt med hjälp av tömamrna i vagnen + sitter fast med rep....tänk om den bara vill hem...shit.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar