Tandborstning

Blueberry

Trådstartare
Jag har hittills inte borstat tänderna Billy en endaste gång, men jag har tänkt att börja.

Borstar ni tänderna på era hundar?
Hur ofta/sällan?
Vad använder ni för produkter?
Är några bättre än andra?
Luktar tandkrämen kadaver?

Sv: Tandborstning

Ja, jag borstar på mina varje kväll.
- Använder en hundtandkräm med kycklingsmak från Peto-någonting. Eller bara vatten.
- Finns säkert både bättre och sämre, min djurbutik har bara denna.
- Den luktar inte kadaver! Även om man inte direkt blir sugen på att testa den själv ;)

Kl: Håller på att träna min valp och ett tips när man börjar är att inte använda något som smakar jättegott på tandborsten. Det blir mest cirkus har jag märkt... :cool:

Jag har aldrig borstat tänder på någon utav mina hundar, vi använder tuggben istället och det fungerar utmärkt! :)

Ni som ger tuggben i stället; Vilka tuggben är det ni ger?

Jag borstar med vatten, har faktiskt en gammal film där Phu "borstar" tänderna. Eller snarare biter på tandborsten :d Nu håller han huvudet mer stilla och jag kan "borsta" mer, men han får fortfarande bita lite på borsten när han har varit duktig - som belöning.

Tandborstningsfilm

Lite Ot, men han äääälskar när tandborsten åker fram. En kväll busade jag lite med honom i hallen, och plötsligt springer han i väg. (Jag: :confused:?) ... och kommer tillbaka med tandborsten som han släpper på mig. Matte, jag vill leka med tandborsten! :love:

Det händer, tyvärr lite för sällan än vad man borde...

Vad använder ni för produkter?
Jag använder gasbinda på mitt finger och gnuggar med vanligt vatten.

Är några bättre än andra?
Har förut använt en hundtandborste och tandkräm "med smak av lever" men jag tycker det går lättare och blir gjort oftare när jag använder gasbinda och vanligt vatten. Goliats problemområde är egentligen "huggtänderna" där han lätt får beläggning, i övrigt tuggar han mycket ben och har inte någon tandsten alls. Sune är ju bara sju månader så han har inte några besvär alls än.

Nej! Borstar aldrig tänderna på någon av dem. Har aldrig gjort och hoppas slippa även framledes.

Mina tuggar på ben - märgben, hudben, grisöron - så gott som dagligen och har väldigt fina tänder, nästintill "unghunds blanka" utan tandsten eller annat.

/Swat

Märgben mestadels, både råa med märgen kvar och återanvända med uppblött fryst torrfoder i. Men nog händer det att dom får någon dentastix, bara för att dom älskar dom (smäller högre än märgbenen) och sådanna saker som tjurmuskel och hudben finns alltid till hands.

Okeys, så om hunden gnager dagligen behövers inte tandborstning?
Det känns ju rätt awesome i så fall, eftersom mina också har märgben och andra ben att jobba med på daglig basis.

Nepp, jag borstar absolut inte tänderna på dem. Fick för mig att göra det någon gång när Wahidah var valp, men tänkte direkt "Ähvafan, varför ska jag göra det här?! och sedan har jag låtit bli" :p

Jag har alltid tomma märgben och renhorn framme. Damerna gnager på dem då och då. Andra sorters tuggben ser jag mer som godis än som faktiska tuggben och de ger jag aldrig. (Torkade hudben osv tar bara någon enstaka minut för mina att äta upp.) Har en tandskrapa här hemma, så vid behov skrapar jag bort lite tandsten. Det gör jag sällan. Kanske skulle göra det oftare på gamlingen...

Min gamling har en hel del tandsten, men det hade hon redan när hon kom till mig som 8åring och det har inte blivit sämre, snarare tvärt om, det har blivit lite bättre. Unga dåren är snart 3 år gammal och har knappt någon tandsten öht. Lite på bakre tänderna bara.

Det är bara att titta på tänderna. Är de vita och fina så finns det väl ingen anledning att börja borsta dem?

Hm, jag är ju tydligen mest hysterisk här när det gäller tandborstning :D

Jag har ju små hundar och eftersom många dvärgraser har stora problem med tänderna tog jag faktiskt upp detta med vet. innan jag fasade över valpen på färskfoder.
Vets. rekomendationer var följande: Ben, torrfoder som mellis och dentastix mm är bra, men det absolut överlägset bästa är borstning på daglig basis. Så jag borstar... :grin:

KL. Någon som har erfarenheter på detta området? Var det lite överdrivet av vet, eller är det bara jag här med småhund? Hade varit superintressant att veta :laugh:

Jag har ju också små hundar, under 10 kg.
Billys tänder är skinande vita och har, så vitt jag kan se, inte ett spår av tandsten. Ivan har fortfarande mjölktänder, så där bryr jag mig inte än.

Båda mina får torrt torrfoder (men jag blir mer och mer intresserad av färskfoder), i princip fri tillgång till ben (riktiga älgben och köpta märgben + vanliga tuggben) och de får dentastix ibland.
Det kanske räcker för deras tänder?

Billy är nääästan vuxen.
Han 16 måndader, hormonstinn som samtliga karaktärer i Bert - den siste oskulden och alldeles, alldeles underbar ;)

Men han har i alla fall ett leende som ser ut att komma från V6-reklamen :D

Nej. För min är tuggalning och tuggar hårda raka tuggben eller tuggring varje morgon och kväll efter maten och gärna därimellan oxå! Märgben får han ibland råa eller fyllda men tuggar inte på dem. Får han ytlig beläggning så är det på huggtänderna fram och bara om han haft slut på tuggben ett tag.

*Halvt kl*

Appropå de där hudbenen som finns... Är det ingen mer än jag som har hundar som blir dåliga i magen av det? :confused:

Tycker det verkar som om alla ger dem till sina hundar. Min gamling kan inte äta ens ett halvt, hon får tokdiarré. Unghunden blir lösare i magen av dem, även om det inte är så jättefarligt, så hon får inte heller sådant.

Mina reagerar inte öht utav dom (och då hör den stora till den känsliga sorten, lilla gula har plåtmage).

Liknande trådar

Kropp & Själ Har jag hopplöst dåliga tänder eller är det jag som sköter mina tänder dåligt? Redan som liten minns jag att tandläkarna alltid skällde...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 296
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Är det någon som har erfarenhet av det? Har en gammal hund som tycker att det är så hemskt att skrapa tänderna rena från tandsten så...
2
Svar
21
· Visningar
1 582
Senast: BornAgain
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
826
Senast: tott
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka