Tandbeläggning?

MissFideli

Trådstartare
Vad kan detta vara? Nån som vet? Funderar på om det gula kan vara pollen? Hästen var hos tandläkare för 5 v sen och då var det inget sånt här. Nu har alla 3 hästar i stallet likadant i olika mängd.

20141765.jpg

Försök att ignorera hästens enormt vackra överbett :angel:

Senast ändrad:
Sv: Tandbeläggning?

Det ser ut som tandsten. Bara att skrapa bort med naglarna

Min gamla häst såg ut precis så där. Min vet sa att det var tandsten

Kände bara lite snabbt på det med nageln på ena hästen, och det verkade hårt. Skrapade dock inget på det.

Första tanken var tandsten, men ägaren hade inte sett det på nån av hästarna förut och som sagt var just hästen på bilden hos tandis för 5 veckor sen och då fanns det absolut inte. Kan tandsten verkligen komma så fort? Med tanke på att hästen ser ut att vara lite gul i mungipan också, så lutar det åt pollen, men varken jag eller ägaren har sett nått liknande.

nej, jag har heller aldrig sett något sådant men tandsten kan väl knappast komma i den utsträckningen på bara 5 veckor :confused: skulle det vara pollen, borde det inte vara mjukt/geggigt då ? har ni ringt och pratat med den som skötte tänderna ?

Okej då. Visste inte att det kunde komma i sån enorm mängd på mindre än 5 v.
Vad kommer det ifrån då? Eftersom alla hästar i stallet fått det samtidigt.

Nej, vi upptäckte det igår kväll. Så jag tror inte ägaren ringt. Men hon hade som sagt ingen tandsten hos tandis. Förvisso var dom där för att kolla överbettet, men han borde sagt nått då.

Det är inte sannolikt att tandstenen på bilden uppkommit på 5 v. Troligen fanns den där i samband m besöket hos tandläkare, men det nämndes vä aldrig. Tandsten hos häst är ganska odramatiskt och kräver ingen åtgärd = inte något tandläkare höjer på ögonbrynen åt.

Ägaren är 100% säker på att det inte fanns där vid tandläkarbesöket (tandläkare TL i Söderköping), då hade hon frågat om det.
Tydligen är det poröst och går att få bort, men då genom att trycka sönder det så det spricker och sen pilla bort. Det går alltså inte att skrapa bort.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
719
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 986
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 330
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka