Tand som växer där den inte hör hemma!

anhe

Trådstartare
Hästen har en liten pigg, definitivt verkar det vara samma material som övriga tänderna om man säger så. Det är alltså ingen hudförhårdnad eller något annat underliggande. Piggen sitter på utsidan, ca 4-5 cm ovanför sista framtanden. Blir ju då kanske en 6-7 cm från nedersta kindtanden. Piggen sticker ut någon millimeter, känns mycket vassare och större än den ser ut. Hittar inga skador (sår) på insidan läppen sas. Vargtänderna är borta sedan länge.

Vad är detta? Något som kan/bör tas bort?

Sv: Tand som växer där den inte hör hemma!

Men ska den normalt sett komma ut på sidan? Borde inte den växa neråt? Men om det är något sådant. Går den att ta bort på plats sas, eller måste man till klinik och operera bort?

Det behövs nog en röntgenbild för att se hur stor rot den har o hur den sitter.
PL

Jag orkar inte riktigt begripa var i hästens mun piggen sitter, men funderar på om det kan vara en vargtandsrest. Dessa kan ju vandra ner i vargtandsområdet relativt lång tid efter vargtandsborttagning.

Ja, kanske, men ändå inte. Den sitter liksom lite för långt bak tycker jag för att vara en hingstbete, men för långt fram för att vara en vargtand, efter att ha tittat på bilder på hästens tänder. Vargtänderna är ju uttagna både uppe och nere, men det är ju tre år sedan. Tar det så lång tid för resterna att komma ut?

Men tandis är på väg till trakterna i nästa vecka, dessutom kommer vet ut och vaccinerar veckan efter, så jag ska passa på att rådfråga dom. Men det är intressant att höra lite idéer om vad det kan vara.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Idag lyckades mitt hingstföl som är drygt två veckor få en av sina fyra makaronstora tänder utslagen... Det var en tand i underkäken som...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Tussilago
·
S
Hästvård Igår när vi var ut i skogen och red så fastnade kollegans häst med bakbenet i någon slags mossa där det antagligen fanns vassa stenar...
2
Svar
21
· Visningar
3 442
Senast: goamarie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025