Täna med crosstrainer

keramin

Trådstartare
Jag funderar allvarligt på att skaffa mig en crosstrainer men har aldrig använt någon och vill höra vad ni har för erfarenheter.

Eftersom jag jobbar heltid, åker hem och äter, kör till stallet och är där minst 2 1/2 timmme och sen hem, pallar jag inte att köra iväg en gång till för att delta i nån form av träning. Dessutom bor jag på landet och det är beckmörkt så att stavgånga eller springa går också bort så här års. Antar att fler än jag sitter i denna sits :crazy:

Vad tror ni alltså om detta redskap? Jag är ute efter att förbättra konditionen och även att trimma figuren (det har varit en lång jul :angel: ). Är det väldigt jobbigt och kan man stå ut mer än en vecka? Min plan är att lyssna på en bra bok under tiden eftersom jag inte är särskilt musikintressrad.

Sv: Täna med crosstrainer

när jag var duktig och gick på gym :angel: brukade jag ofta använda crosstrainern som fanns där!

nu gick jag inte på gym mer än ett halvår så något bestående resultat såg jag ju inte (och jag var kanske inte så hälsosam i övrigt ;)), men jag upplevde den som jobbig, men inte oöverkomligt jobbig. inte alls som att springa på löpband etc.
snarare var den så att man kunde hålla på ganska länge, men man var ändå trött efteråt och att den var skonsam mot knän etc är också helt klart positivt!

är också på g att köpa en nu faktiskt efter jul, så jag kan bara rekommendera dom!

Tack för svaret. Eftersom du redan har erfarenhet av dem och dessutom vill köpa en kan det ju inte vara helt fel.

Jag har en crosstrainer som jag älskar:love: , har iof bara haft den sen i julas:angel: , jag tycker att den är helt okey jag brukar kolla på tv samtidigt som jag tränar så det är lätt att hoppa upp på den. Eftersom jag har problem med knäna kan jag inte jogga utan att få ont men med crosstrainern känner jag nästan inget i knäna när jag tränar.
Ett bra köp tycker jag:banana:

Tack för svaret. Vad bra att det är skonsamt för dina knän. Det här verkar ju vara en riktigt bra idé och att titta på TV samtidigt kan ju också gå an (om det går något bra).

Jag fick den i julklapp men tror att den är köpt på Jula.

Jag valde mellan en crosstrainer och en motionscykel. Det blev en cykel eftersom jag tyckte att svänghjulet var alldeles för litet på de billigare (3-4000 kr) crosstrainerna. Fick man upp lite fart på den blev stegen liksom onaturligt små och korta. Det finns säkert olika modeller och storlekar, men det kan vara ett tips att testa den i "träningsfart" innan man köper. Min farbror köpte en begagnad från ett gym som sålde ut sina, den är riktigt bra.

Jag har ett litet hemmagym! Cykel, hantlar med lösa vikter (kan få 1-10 kg på varje), balansboll och gummiband. Funderar starkt på att köpa nån dvd för coreträning också. Superbra att kunna träna "på riktigt" hemma.

Jag tränar med crosstrainer på gymmet. Tänk på att inte göra det varje dag, inte optimalt. utan kör varannan dag.
Jag körde ca två månader 20 min på fat burning programmet varannandag. nu kör jag 30 min. Kör inte längre än 30 min utan i såfall öka motståndet istället.

Inte så värst kul med crosstrainern men den ger resultat om man då sköter sin kost oxå. tappat 7 kilo på 8 veckor och 9 cm i midjan! Nöjd!:D

Jag köpte min crosstrainer på TV-shop, och jag fullkomligt älskar den! :love: Det känns som att man svävar när man trampar fram.

Jag tränar varannan dag på den ungefär, 20-60 min.

Jaha! en sån :idea:
jag brukar träna sån. ca 20 min. Funkar mkt bra :)

Jag hade tänkt träna 3 dagar i veckan 20 - 30 minuter så det blir ju som du rekommenderar. Mer än så kommer ändå inte att vara ett realistiskt mål. Det låter ju jättebra att du har tappat vikt och centimeter, ska nog funka för mig också. Jag vet med mig att min vikt är mer avhängig motion än kost eftersom jag kan äta ok men det hjälper inte om jag bara sitter framför datorn :angel: .

Tack alla för positiva inlägg, jag känner mig verkligen motiverad nu :bump: .

Tänk på att inte göra det varje dag, inte optimalt. utan kör varannan dag.

Lågintensiv konditionsträning går utmärkt att utföra varje dag. Vid högre intensiteter bör man dock ha minst en vilodag per vecka.

Livsmedelsverkets rekommendationer:
Alla individer bör, helst varje dag, vara fysiskt aktiva i sammanlagt 30 – 60 minuter. Intensiteten bör vara åtminstone måttlig, exempelvis rask promenad. Ytterligare hälsoeffekt kan erhållas om man utöver detta ökar den dagliga mängden eller intensiteten.

Kör inte längre än 30 min utan i såfall öka motståndet istället.

Mer än 30 minuter är absolut ingen fara - tvärtom. Det är inte belastningen man vill åt i konditionsträning, utan uthålligheten.

Förutom att crosstrainern är skonsam mot knäna så aktiverar den även många muskelgrupper, vilket höjer energiförbrukningen. Dock vet jag inte hur en billigare crosstrainer ligger till kvalitetsmässigt. Högklassig träningsutrustning brukar generellt sett vara relativt dyrt.

Jag känner nog ändå att jag som ryttare följer Livsmedelsverkets rekommendationer ganska bra, det jag vill ha är lite utöver det.

Tack annars för ditt inlägg om konditionsträning, det verkar logiskt men för mig blir nog varannan dag lagom. Jag vill ju hinna surfa också...

Crosstrainersarna är bra! dem är framförallt oerhört populära på jobb. Många som kommer in o köper dem. Gör man det regelbundet och mellan 20-30 min så ger det effekt. men nån gång då och då ger ingenting. Lycka till !

Lågintensiv konditionsträning går utmärkt att utföra varje dag. Vid högre intensiteter bör man dock ha minst en vilodag per vecka.

Livsmedelsverkets rekommendationer:

Mer än 30 minuter är absolut ingen fara - tvärtom. Det är inte belastningen man vill åt i konditionsträning, utan uthålligheten.

Förutom att crosstrainern är skonsam mot knäna så aktiverar den även många muskelgrupper, vilket höjer energiförbrukningen. Dock vet jag inte hur en billigare crosstrainer ligger till kvalitetsmässigt. Högklassig träningsutrustning brukar generellt sett vara relativt dyrt.

Nu syftade mitt inlägg på att gå ner i vikt vilket tr också var ute efter.

Jag är också ute efter att förbättra konditionen, har man 175 cm energi att sitta på i dressyren krävs det lite kondis också;) .

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 899
Senast: lirco11
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
81 125
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar... 2
Svar
30
· Visningar
6 225
Senast: Sel
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 882
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka