Tamåttor!

A

agnesius

Hej alla!
Jag och min syster vill väldigt gärna ha varsin råtta men vi har två katter också! Går det att ha råttor då?:confused:
Sen så vill inte våra föräldrar egentligen ha heller, nåt tips på övertalning?:devil: Dom säger att dom vill tänka ett tag först men vi vill ha NU!

/Agnes

Sv: Tamåttor!

Jag skulle tro att det går att ha katter och råttor ihop (jag kommer ha det och jag har haft t.ex. gerbiler och katter samtidigt) MEN man får passa katterna noga. "Lita aldrig på en katt" är ett av mina motton här i livet. ;) Så kan man bara ha råttorna i ett kattfritt rum och noga uppsikt över både råttor och katter när man tar ut dem därifrån, så borde det gå bra.

Ang övertalning tycker jag ni ska leta reda på en massa fakta (på t.ex. www.srs.st) och visa era föräldrar. Då kan de se att det mesta med råttor är postivit, samtidigt som de inte få se en "förskönande bild" s.a.s. ;)

Och sen är det klart att man vill ha råttorna NU MED EN GÅNG! Men "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge", passar nog bra in här. Dvs ni måste känna att ni har intresset att ta hand om råttorna i ett par år framöver och inte bara den första roliga tiden... Så ni inte vill ha dem nu bara för att ni kommer tappa intresset annars?

/aiquen - som nu måste vänta 5 veckor på sina bebbar :cry: ;)

Jag har alltid haft katt samtidigt som jag har haft råttor, och det har inte vart några problem. Visst är dom intresserade av burarna i början, men det har alltid gått över efter ett tag.

Ang övertalning..
Min mamma totalvägrade att låta mej skaffa råttor (många år sen nu iofs) men jag tog hem dom oavsett va dom sa :angel: Slutade med att mamma blev störtförälskad i dom :D
Annars skulle jag nog rekommendera samma sak som aiquen, att skaffa massa fakta och visa dina föräldrar.

Mitt knep var iaf att helt enkelt läsa på en massa, speciellt när de såg vad man gjorde vid datorn. Tjatade inte så mycket utan kom med en massa kommentarer som är helt onödigt vetande egentligen, som hur mycket päls en råtta har på svansen när vi satt vid matbordet tex och en massa sånt jag läsa. Perfekt, då läste man ju på ordentligt samtidigt som man övertalade :D
Så jag fick skaffa mina kära råttor (blev då två hanar, Rex och Reno :love: RIP) några månader senare.:)

Mina katter är livrädda för mina råtter. Jag kan ha dom lösa utan att katterna rör dem. Det har fungerat i 3 år nu. Fast nu är råttorna ena riktig gamla tjuriga tanter. Biter om de kommer åt. Även hundar blir utsatta om råttanterna Men råtterna beter sig inte som vilda råtter. De springer inte ifrån katterna utan går fram till dem så de utlöser inga jaktinstinkter på katterna. (Katterna jagar råtter ute).

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 103
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023