Tama men ohanterade föl???

W

Warmia

Känner mig så dålig som fölägare i år..... Finns det fler som inte har hanterat sina föl än, utan bara låtit dom gå på bete hela sommaren?
Hur tror ni det kommer att det kommer att gå när dom ska börja hanteras? Med hantering menar jag att leda dom dit man själv vill och binda upp dom.......
Nu dröjer det 4 veckor till innan fölen kommer hem så jag kan börja öva allt detta för just nu är matte på gång att föla själv......
Vad har ni andra för erfarenheter???
 
Sv: Tama men ohanterade föl???

Vi hanterar aldrig våra föl innan hösten...
Det vi gör att att avmaska och raspa de hovar som behövs.
När man väl börjar så brukar de bli tama ganska fort.
 
Sv: Tama men ohanterade föl???

jag har hört att de hade gjorts en undersökning där man testade att hantera fölen jättemkt den första veckan, och några andra föl rörde men inte men hanterade mammorna mkt. sen släpptes fölen ut på bete och på hösten skulle man se vilka som var enklast att ha och göra med, dem där man bara hanterade mammorna var avsevärt lättare att ha och göra med..

hade väl inte så mkt med tråden att göra men iaf=)
 
Sv: Tama men ohanterade föl???

På fullblodsstuteriet där jag jobbat i massa år brukade vi hantera fölen en del när dom var nyfödda och sen när det var betesdags släpptes dom ut i hagen och fångades bara när det var dags för verkning/avmaskning/vaccination ov.
Sen hanterades dom mkt sparsamt fram till sommaren som åringar (gick på lösdrift) när dom började prepareras för auktion och inridning.
Det var aldrig några som helst problem att "lära dom veta hut". Dom som av någon anledning (skada el dyl) blivit mer hanterade var oftast jobbigare. Och allra jobbigast var den som föddes upp på flaska......
 
Sv: Tama men ohanterade föl???

Som redan framgått av de svar du redan fått blir fölen bara jobbigare om man börjar gulla med dem från första början. Så länge som fölen är tama nog att avmaskas och verkas vid behov tycker jag det blir bäst om man låter dem vara tills avvänjningen. Minst.
 
Sv: Tama men ohanterade föl???

nån som har en teori/vet varför det blir så att mer hanterade föl blir jobbigare att ha o göra med?`
 
Sv: Tama men ohanterade föl???

Det är nog viktigt att låta dem präglas av hästmamman först.
Att få en säker identitet.

Jag vill vara en "dålig fölägare" men pga fölen kommer under
våren blir det mycket in och ut till hagen när vädret inte är så bra.

Tama blir de för en tid och det känns ju trevligt men efter några månader kommer det protester och det blir att börja om.
Annika
 
Sv: Tama men ohanterade föl???

Vi kör samma system här.

Leder dom ut och in de första två -tre veckorna(beroende på väder),sedan blir det inte mer än när de ska med mamman till seminstationen. Efter det är det bara bete som gäller.

Tar in dom emellanåt, för att göra det viktigaste sakerna, annars går de ute med stona.

Brukar aldrig vara några som helst problem att hantera dom ändå framåt hösten.

Tycker inte alls du ska ha dåligt samvete. Att "hantera sönder" dom som nyfödda, vore väl lite som att sätta bebisar direkt i skolan;)
 
Sv: Tama men ohanterade föl???

nån som har en teori/vet varför det blir så att mer hanterade föl blir jobbigare att ha o göra med?`
Ofta tycker jag att dom fölen som är mkt hanterade saknar respekt för människan.
Det är alltid lättare att skapa förtroende med en häst som är lite rädd för dig/det mesta runt omkring än en häst som är orädd och stöddig.
Jag brukar säga att jag hellre får in en åring som har blivit slagen än en som varit "mattes gullegris".
Och nu menar jag NATURLIGTVIS inte att uppfödarna ska börja prygla sina hästar! Men lagom är alltid bäst och dom unghästar som varit knähundar tills dom är tre får man ofta börja med att sätta sig i respekt hos, med dom ohanterade/rädda kan man börja med att skapa förtroende på en gång.
Luddigt, jag vet, jag skyller på tandvärk;)
 
Sv: Tama men ohanterade föl???

Min är hanterad sen dag 1 och är nu 3 år och okomplicerad att hantera. Jag tycker inte det har varit någon nackdel att ha pysslat med saker sedan hon var liten, tror snarare jag skulle ha fått bekymmer om jag inte gjort något alls faktiskt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp