Tälthall som lösdrift?

Sv: Tälthall som lösdrift?

Så här står det ju på deras sida;
OBS! Dancover tälthallar är inte beräknade på varken snö- eller vindlast. Därför får hallarna inte stå med snö på taket. Om man behöver en ingenjörskonstruerad lagerhall som klarar särskilda snö- och vindlastnormer, så kan vi erbjuda våra Aluminium tälthallar eller våra Cubic lagerhallar.

Så alla de billiga går bort...

Ligghallsväggarna ska tåla hästsparkar =ligghallar med väggar av pressening går bort. Skaderisker får inte förekomma = man behöver bygga väggar så att inte hästarna riskerar att få in fötterna eller annat i anordningen/stagen som håller upp presseningen. Ligghallen ska motstå väder och vind = tak och väggar ska tåla belastningen av snö. Så summa sumarum = Billigare att bygga en ligghall i trä än att stadga upp och fixa med en tälthall.

Vi har haft av de billiga varianterna, ca 6 m långa, i över tre års tid...har fungerat kanon året runt. Inga problem med förra vinterns snömassor (snön gled av till största delen av sig själv, vi behövde aldrig göra något)n eller årets stormar, allt är helt och står stadigt i marken...inga hästar som har sparkat i duken, fastnat eller gjort sig illa eller haft sönder något över huvud taget. Och de är där inne ganska mycket! En av den har vi grusat upp i, den andra endast halmat upp i direkt på backen, fungerar bra vilket som.
Så ja, de biligare varianterna fungerar utmärkt!

inga hästar som har sparkat i duken, fastnat eller gjort sig illa eller haft sönder något över huvud taget. !
Nu är det ju tänkt att den djurskyddslag vi djurägare ska leva efter är förebyggande, så att inte något har hänt än betyder inte att det är okej. Den typen av tälthall som beskrivs av ts godkänns inte vid en förprövning på grund av den veka konstruktionen. Någon hästspark tål inte en pressening vilket gör att den här typen av tälthallar (utan förstärkningar) inte ska användas till hästar. De ska användas till det de är tillverkade för dvs bilar och annat.

Oj jag länkade visst till en viss specifik hall, det var inte meningen, jag tänkte mest allmänt på alla dom har där, kan dock hålla med lite om att stagen kan vara luriga om man har livliga hästar. Hade vart bra om man kunde sätta en likadan duk på insidan också så att stagen inte är synliga eller åtkombara.

Duk räcker inte utan det måste vara en sarg av något som håller för en hästspark. Som exempel så kan man klä in under delen med trä lite som ett ridhus. Det är det a1agnlju då menar blir lika billigt/dyrt att skippa tältet och bygga hela i trä. Man måste också tänka på utsidan om det är så att hästarna kan komma åt den. Så om en sådan hall står inne i hagen kan man behöva klä även den med trä för att uppfylla kraven i djurskyddslagen. Det är då med all säkerhet billigare att bygga en egen i trä än att klä in ett helt tält.

Men om man inte följer djurskyddslagen så blir det billigare :banana:;)

Intressant tänk.
Många av de ridhus som rasat föregående vintrar var konstruerade som maskinhallar, alldeles säkert för de blev billigare än att bygga ridhus till ridhus.
Billigare, till en början i alla fall... :crazy:

Vill du inte följa djurskyddslagen så är ju det allra billigaste (minst ett tag) att skita i ligghallen helt :idea:

Fast en duk håller ju oftast bättre än en planka för en hästspark eftersom den flexar med.
En planka som går av kan vara betydligt större skaderisk då eftersom den viker sig och när hästen drar tillbaka benet så fastnar den som i en rävsax.
Då är en skiva bättre för dom brukar det bli hål i och inte samma hullingar att fastna i.

För även om man använder det grövsta virket man kan hitta så kan det gå av om det sitter tex en kvist precis där hästen sparkar.
Försök att hitta en kvistfri planka liksom...

Då borde ju alla stallbyggnader vara byggda i timmer minst...

Jag tittade också på olika tälthallar då min häst behöver gå ensam nu en period och akut behövde en ligghall men jag konstaterade att han kommer vara mer livrädd för ligghallen om det blåser till och den rör sig eller låter..

Så för alla hästar är inte tälthallen ett bra val, grannen däremot har tälthall som är godkänd av inspektör till sina hästar.
Denne persons hästar bryr sig inte heller om att det kan bli ljud av ligghallen.

Jag valde att bygga en egen ligghall i trä som är modulbyggd så jag kan flytta den om det behövs.

Om du köper bra trä d v s första sortering och bygger det rätt så går de inte av om en häst sparkar en gång. Om det blir upprepade sparkar så en planka knäcks, så är det rätt byggt blir det ändå inte en "sax".
Det handlar om att ha rätt längd, tjocklek, kvalitet och inte minst rätt upp regling bakom. Men att bygga enligt djurskyddet är lika med att det kostar och tyvärr är billigt en viktig del för många hästägare. Ja om det inte kommer till fina märkes saker att visa upp för andra som en dyr sadel......
Om du är villig att betala går det att hitta kvistfria plank som håller. Ett exempel är det som brukar kalls för ställningplank, de är dyra men håller i gengäld rätt byggda i mer än ett häst liv.

Senast ändrad:

Jag var inne på att köpa en sådan här ligghall förra året, men efter att ha pratat med flera hästägare och fått se bilder på tälthallar som rasat så valde jag att inte chansa.

Om du köper bra trä d v s första sortering och bygger det rätt så går de inte av om en häst sparkar en gång. Om det blir upprepade sparkar så en planka knäcks, så är det rätt byggt blir det ändå inte en "sax".
Det handlar om att ha rätt längd, tjocklek, kvalitet och inte minst rätt upp regling bakom. Men att bygga enligt djurskyddet är lika med att det kostar och tyvärr är billigt en viktig del för många hästägare. Ja om det inte kommer till fina märkes saker att visa upp för andra som en dyr sadel......
Om du är villig att betala går det att hitta kvistfria plank som håller. Ett exempel är det som brukar kalls för ställningplank, de är dyra men håller i gengäld rätt byggda i mer än ett häst liv.

Du kan ALDRIG bygga bort att det blir en sax om en häst sparkar helt igenom.
Jag vet också att det handlar om många saker, men det är fortfarande VÄLDIGT svårt att hitta en planka som är OMÖJLIG för en häst att sparka igenom.
Sen är det självklart skillnad på om min fjantiga islänning skickar 1 spark i väggen eller kompisens stora ardenner skickar ett gäng herrejösses sparkar, för då håller ingenting...

Normalt är väl ändå att de flesta hästar inte sparkar igenom om det är en välbyggd ligghall/box av material med bra kvalité, men ändå händer det...

Ursäkta, men menar du att hästar står och matar bakutsparkar i en lösdrift? Då är nog problemen större än att plankan inte håller!

Upprepade sparkar är nog vanligare i stallet där hästarna inte har valet att gå ut eller tex när kompisen rids om den andra inte gillar att bli själv.

Tills djurskyddet får redan på det, då blir det bra mycket dyrare och risk för djurförbud........:angel:

Jag tänkte nästan att du skulle säga det.:grin: Det var inte allvar menat och jag har inte ens ett stall så har inte tänkt att bygga en tälthall nu. Men spånar inför framtiden. Djurförbud blir det knappast bara för att någon råkar ha en tälthalltill sina djur, möjligtvis om man inte gör något åt det efter en varning. Någon skrev ju här nere dock om någon granne som hade tälthall som hade blivit godkänd?

Någon skrev ju här nere dock om någon granne som hade tälthall som hade blivit godkänd?
Om man har sarg eller kant som står emot en hästspark så är det ju klart att den kan bli godkänd. Men den blir inte godkänd om man "bara" har tältduken.
Många brukar hänvisa till att det finns till nötkreatur. Men det som då glömmer är att inte heller kossorna har bara tältduk utan det finns någ form av kant nere omkring. Den kanten kan sedan se olika för olika djurslag. Hästar är nog det djurslag som har störst skaderisk och därför också störst krav.

Jag har själv både tälthallen som är jordankrad 6*3,5m och egen byggd lösdrift, hästarna väljer tältet före den byggda, även när det blåser/snöar/regnar, är själv mycket positiv till den varianten av lösdrift OM hästarna går bra ihop tillsammans och om man har en bra hage med mycket skog. Måste putta bort snön från taket för annars kan den rasa ihop. ( då om det blir 1m snö på)
Sen nackdel är väl att den inte håller hur länge som helst, har haft min ena i 2 år nu och några utav spännena är rostiga. Har dessutom byggt box av ett tält, 2 boxar som blev 3,5*3,5 och ena sidan byggde jag ut taket på, sen jordankrade jag mellanvägg och alla boxväggar ( dvs där dörren var och i alla hörn och kanter) har endast använt dom som sjukboxar i nödfall och vid riktigt dåligt väder och det har varit över förväntan! Måste tilllägga att det bara är en tillfällig lösning men en himla praktiskt sådan :D

Ps tälthallarna är lagliga det som står i lagen är att vindskyddet måste ha 3 väggar och tak. Om någon undra :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag tänkte köpa Muck boots, för barn då fötterna drar den storleken. När jag googlar kommer det upp en rad med snarlika sidor som har...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 837
Anläggning Måste akut ställa min häst på lösdrift. Ingen vill dock släppa ihop hästarna när de är broddade, så han skall få egen hage tillsvidare...
Svar
16
· Visningar
2 109
Senast: Trissa
·
IT & mobiler Jag tänkte på tråden om billigast mobilabonnemang. Jag har mobilt internet via Tele2 nu och är så trött på att det är så gräsligt...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 724
Senast: Uttern
·
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II