Tälthall som lösdrift?

Sv: Tälthall som lösdrift?

Utevistelse på vintern ställer särskilda krav

Såhär står det exakt, har kopierat från jordbruksvekets hemsida!

Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.
Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Ja du har hittat kravet på att hästarna ska ha tillgång till ligghall och hur den bör vara utformad d v s antal väggar och att den ska ha tak. Det du sedan måste läsa på är hur själva ligghallen ska byggas d v s hur väggar och tak ska vara utformade för att de ska vara godkända. Om du läser det så kommer du också att inse att "bara" en tälthall inte klarar kraven. Det finns ju också regler för takhöjd och storlek beroende på hur många hästar m m. Så som skrivet tidigare har du inte läst på ordentligt. Du har bara hitta en liten bit av alla regler som styr det hela.

I Halland iaf är det inte lovligt med tält som ligghall. Eller det var inte lovligt 2007 när länsstyrelsen(kommunen) inspekterade hos oss.

Jag hade en tälthall första vintern på våran gamla gård, vi hann inte bygga riktig ligghall innan vintern. Hästarna trivdes inte i hallen utan var där bara när jag fodrade där. De gillade inte när det smattrade av regn o blåste i duken.

Tältet blev vedskjul istället o stod pall genom årens stormar! Bra kvalisort på det tältet :) Jag skulle inte sätta ut tält igen dock.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag tänkte köpa Muck boots, för barn då fötterna drar den storleken. När jag googlar kommer det upp en rad med snarlika sidor som har...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 837
Anläggning Måste akut ställa min häst på lösdrift. Ingen vill dock släppa ihop hästarna när de är broddade, så han skall få egen hage tillsvidare...
Svar
16
· Visningar
2 109
Senast: Trissa
·
IT & mobiler Jag tänkte på tråden om billigast mobilabonnemang. Jag har mobilt internet via Tele2 nu och är så trött på att det är så gräsligt...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 724
Senast: Uttern
·
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur