Talpedagog - när?

Zoya

Trådstartare
Min dotter som är 5,5 år har svårt för att säga "L" och "R". Hon kan säga L om hon anstränger sig (har det bl.a i sitt namn) men R är något svårare. Det blir J istället så kompisarna uttalas t ex - Noja (Nora) och Caaj (Carl)
.
Vi har inte tänkt så mkt på detta men nu har några (bl.a min pappa och svärmor) kommenterat detta och undrar om hon inte ska få hjälp av talpedagog.

Någon som vet när talpedagog/logoped brukar sättas in och /eller om ett sånt här talfel rättar till sig av sig självt?

Sv: Talpedagog - när?

Din dotter är helt normal. :)

Det hon "gör" räknas inte som talfel, R är en av de svåraste om inte Den svåraste bokstaven att uttala korrekt. Speciellt om det dessutom handlar om någon knepig dialekt (typ skånska haha). De allra flesta barn löser problemet bit för bit. Till att börja med uttalas inte R alls, sen upptäcker de att man kan byta ut R mot J och till slut faller tungmotoriken på plats och det blir äkta R.

Du kan säga åt gamlingarna att dottern är fullt normalt utvecklad och inte behöver talpedagog. ;)

OM jag vore du skulle jag kontakta BVC och rådgöra med dem. I de allra flesta fall löser det ju sig själv, men man kan alltid ta upp frågan.
Min äldsta son "saknade" flera bokstäver när han var 4 och han hoppade helt enkelt över dem så det kunde vara rätt intressant att försöka gissa vad han sa. Jag tog upp det med BVC och frågade just om man ska ta hjälp eller om det löser sig själv och hon svarade att "det finns väl ingen anledning att vänta", så vi har gått hos logoped ett bra tag.
Fast er dotters problem är ju inte lika stort, så kanske låter man det vara.
Våra barns ena kusin sa "J" i stället för "R" när hon började förskoleklass och när hon insåg att hon var enda barnet i klassen som gjorde så tyckte hon det var jobbigt, så de tog hjälp då och det löste sig ganska snabbt.

Jag hade också svårt för just R länge, tror att jag var runt 6-7 år innan jag kunde säga det riktigt, lite jobbigt kanske när man heter Sandra R......
Sen vet jag att jag fick göra något test hos en talpedagog när jag var i 9-årsåldern pga att jag var så tystlåten så någon vikarie undrade om jag ens kunde prata (efter två dagar eller nåt liknande). Då hade jag "full poäng" på uttal.

ok, lite olika svar här då :p

Tack för tipset med BVC, man har ju inte så mycket kontakt med dem längre när barnen börjar bli stora :D men nu har jag iaf mailat min BVC-sköterska om detta så får vi se vad hon säger :)

På 5,5-årskontrollen frågade vi angående sche-ljudet, eftersom Vikke har svårt med det och en talpedagog ringde upp och rådgjorde med oss per telefon dagen efter. Hon sa att vi gott kan avvakta minst ett år (och att det gällde alla vanliga svårigheter med språkljud i den åldern, även r-ljudet), men vi fick hem lite övningar att göra om han själv är intresserad. Det är han dock inte öht, så han får fortsätta säja "Jag tycker om hörövarhepp och hidhytte" :D.

Ja man har lärt sig att barnen oftast hittar rätt själva och att koppla in logoped inte gör någon större skillnad.
Hoppas det går bra med din dotter!

Jag lärde mig nog inte säga R på riktigt förrän jag gick i 6an, dvs var 11år gammal för min del. Knepig bokstav. :angel:

Men som andra sagt, prata med BVC, men jag tror inte att ni behöver oroa er. :laugh:

Vad jag har hört så gör man ingen sak av att barnet inte kan säga r förrän de är över 7-8 år. Jag har också fått för mig att det är lite krångligare för de som väljer att säga j istället för r (till skillnad från de som säger l istället för r). Våra tjejer började säga riktiga r först vid 6 års ålder.

En logopedbekant har sagt att hon brukar träna små barn genom brumma (som man gör för ljudet på b), lyckas sedan barnet göra det utan att ha tungan ute så har de mkt gratis för själva r-ljudet sedan.

Jag tror att vår lill-kille kommer att hitta r-ljudet snabbare än sina systrar, han gör det redan när han "brummar".

Jag tror inte du har någon som helst anledning att vara orolig!

Jag kunde inte säga s eller r och fick börja gå hos talpedagog när jag var 5-6år, minns inte riktigt hur gammal jag var, men jag gick fortfarande på dagis.

För mig var det helt klart mycket värt, tack vare övningarna jag fick där och så vi tränade sÅ lärde jag mig att uttala allting innan jag började skolan. Än idag kan jag dock ha lite problem med sch-ljuden när jag pratar för fort.

På 5,5-årskontrollen frågade vi angående sche-ljudet, eftersom Vikke har svårt med det och en talpedagog ringde upp och rådgjorde med oss per telefon dagen efter. Hon sa att vi gott kan avvakta minst ett år (och att det gällde alla vanliga svårigheter med språkljud i den åldern, även r-ljudet), men vi fick hem lite övningar att göra om han själv är intresserad. Det är han dock inte öht, så han får fortsätta säja "Jag tycker om hörövarhepp och hidhytte" :D.

Så gör min stora kille också, snart 4 år.
Skönt är "hönt" och sjöhäst är "höhäst" :D

Min son gick första gången när han var fyra, var tillbaks när han var fem och har en tid planerad nu när han blir sex. För honom handlar det bara om omoget tal, dock har han inga problem med R utöver att han är smålänning :p Det är framförallt BVC och förskolan som vill att han går, talpedagogen är inte bekymrad alls eftersom han är av den pratglada sorten :) Hans pappa vill gärna att han går och kollar upp det också eftersom han själv hade stora problem (kan bero på mina svärisars rotvälska :crazy: ) och fick gå till talpedagogen fram till han började högstadiet.

Det vi gör är att spegla det han säger fel t.ex. om han säger (eller snarare sa, nu är det mycket bättre) -Mamma, vi fick hick på dagis idag! Så svarar jag -Oj, var det gott med FISK? Det är ju din favoriträtt! För att på så sätt göra det till något positivt och inte tjata om uttalet.

Tycker helt klart att det kan vara värt ett besök hos talpedagogen för att få svar på frågor och lite tips om hur man ska träna utan att barnet märker det. Min son tyckte dessutom att det var jätte kul för han fick spela massa spel och vara i centrum hela tiden :)

*KL*

Tack för alla svar :)

Fick svar från min BVC sköterska att vi skulle titta på att skriva en remiss till logoped i samband med 5,5 års kollen som hon ska på o två veckor. Hon sa också att det är viktigare om barnet själv upplever det som jobbigt :confused: vilket jag inte riktigt fattar vad hon menar med, barnen själv tycker väl inte det är jobbigt att säga Noja istället för Nora t ex. Jag har iaf inte märkt att min tjej tycker detta är jobbigt - men så är hon av den självsäkra typen också så det kanske spelar in.

Har iaf märkt nu att hon försöker uttala både L och R nu. Hon säger t ex sitt eget namn ofta (Ellen) och först säger hon Ejjen men sen märker hon att hon säger fel och försöker då uttala L men det blir inget riktigt L utan låter som om en annan skulle kupa tungan och säga L (om ni förstår vad jag menar ;) ) men hon försöker iaf :)

Men som sagt, vi får se vad som händer hos BVC om två veckor :)

kanske får ni komma till Logopeden några gånger och få hjälp med några övningar som gör att hon hittar rätt med tungan. L är kanske svårare att hitta själv än R.
Min son hade problem med både väsljuden (F, S, sje-ljuden) och de som har tungan långt bak i munnen (K, G)

Jag tror inte att sonen själv tyckte att det var något problem, men det var rätt jobbigt för andra att höra vad han sa. Nu är det MYCKET bättre, om än inte helt felfritt - alla bokstäver utom R finns nu i alla fall men kan falla bort när han har bråttom och ska berätta mycket på en gång....

Jag har ett medfött talfel som innebär att jag inte kan uttala bokstaven R korrekt.
Jag minns hur jobbigt det var när jag började skolan, och det blev bara mer och mer jobbigt för varje år som gick.

Idag är jag en vuxen tvåbarnsmamma, och torde alltså vara mogen ;) men jag tycker fortfarande att det är väldigt jobbigt.

Så enbart baserat på min egna erfarenhet, så säger jag alltid hellre logoped för mycket istället för att gissa på om det försvinner eller en... Jag gick hos talpedagog i många år, men mitt sitter tyvärr i fysiken (tungans och tungbandets utformning etc) så till slut fick vi ge upp.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 153
Senast: startpompe
·
Relationer Jag och min andra hälft har varit tillsammans nu snart ett år. Jag är 27 och han 31 år. Vi trivs bra tillsammans och och har tagit det...
Svar
5
· Visningar
1 215
Senast: aprilmaj
·
Gravid - 1år Ludvig är 8 månader och har hittills alltid varit med mig och/eller sin pappa. Tyvärr är båda mina föräldrar och sambons mamma döda...
Svar
5
· Visningar
1 694
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama