Tall Fescue/Rörsvingel?

wrangler

Trådstartare
Ja eller skadedjuren/parasiten/vaddetnuär som ev kan finnas därpå.
Är det inget vi har några problem med här i Sverige?

I USA verkar det vara ett stort problem och denna växt anses farlig särskilt för dräktiga/lakterande ston och föl. Det är vad jag förstår ett skadedjur som finns på som är det farliga men "over there" vill man INTE ha tall fescue överhuvudtaget på beten eller i hö/hösilage.

Jag har letat och kommit fram till att det heter rörsvingel på svenska men är lite osäker? Hur som helst..... VI HAR SÅDANA PÅ VÅRA BETEN. Och nu känner jag bara att dom ska väck!!!

Men jag har aldrig hört talas om problem med red bag deliverys, sega fosterblåsor, fellägen, avelsston som går över tiden hur länge som helst och som har problem att mjölka mm mm, problem som man ofta härleder till fescue i USA.

Har vi inte det aktuella skadedjuret/parasiten här eller varför har vi inte uppmärksammat några problem? Vad jag förstår måste man testa gräset för att veta om det är drabbat, inget man kan se med blotta ögat?

Någon kunnig som kan hjälpa mig?

Sv: Tall Fescue/Rörsvingel?

Är det inget vi har några problem med här i Sverige?

Det undrar vi också! För precis som du säger är det ett definitivt problem i USA och det är Rörsvingel (Festuca arundinacea) som är problemet. Eller, det är en svamp som växer på gräset som orsakar problem.

Ingen som vi har pratat med i Sverige känner till något problem, så för ett par veckor sedan tog vi kontakt med en forskare i Kentucky som varit med vid ett försök tillsammans med ett finskt team. För vår del känns det inte så oroligt då rörsvingel generellt inte överlever här, men en del av svingeln från Finland i nämnda försök hade varit infekterat med svampen, så jag skulle absolut också känna mig oroad över avelsstona om jag fann rörsvingel i markerna även i Sverige. Rödsvingel (Festuca rubra) med underarter sade han också är mottaglig för svampinfektion, men den typen påverkar mer gräsets fröproduktion än gräsätarna.

Han skulle dock höra med kollegor i KY som är mer insatta på just hästar och sedan återkomma, vilket han inte gjort än, dock. Jag PMar hans e-mail om du skulle vilja ta kontakt med honom, kanske han bara glömt att svara oss..

Jag vet tyvärr inte varthän man kan vända sig i Sverige angående svampar på gräs och liknande frågor. Någon annan kanske vet?

Sv: Tall Fescue/Rörsvingel?

Tack för svar!

Det känns lite oroande faktiskt. Nu har vi putsat bort dom tuvor vi hade och kommer inte låta dom växa upp igen men jag vet inte om det räcker....

Det verkar ju som man gärna använder rörsvingel i vallar här till och med (efter lite googlande) :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka