talar med hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: talar med hästar?

Vad kostade den lilla dialogen som #prataren# hade med hästen för hästägaren..:angel:

Om jag inte minns fel, 250 kr + reseersättning.
De var jättenöjda över resultatet.:crazy:
Det var bara det att prataren visste om innan att ponnyn var istadig när det gällde hoppning, det berättade de på telefon, de ville ha reda på varför ponnyn inte ville hoppa.

Jag som kände till bakgrunden på ponnyn "visste" varför ponnyn vägrade, och det var antagligen inte alls bara för den inte hade lust.:mad:

Nej, jag går på de resultat riddsport fick fram.
I ett av fallen kom en av hästpratarna flera timmar före utsatt tid, enbart för att kolla runt och checka av.

Det är ett intressant ämne. Jag tror det finns människor som har ett sjätte sinne och kan ta emot bilder eller liknande från djur och deras tidigare upplevelser. Dock tror jag också det finns många som inte alls kan men utger sig för att kunna.

Vad som är lite speciellt när man pratar om detta är att nästan alla som haft en sådan ute hos sin häst säger sig vara nöjda och att det som personen sagt om hästen stämde väldigt bra.
Flera tidningar har gjort undersökningar där de kontaktat "hästpratare" och redovisat vad de sa om respektive häst samtidigt som ägaren fått kommentera vad som sagts. I de undersökningarna stämmer i stort sett ingenting.
Det är underligt att det är så stor skillnad på hästägares egna upplevelser när de själva anlitat "hästprataren" jämfört med de som deltagit i undersökningarna.
Är det viljan och önskan att det ska stämma som spelar en stor roll här?

Men som sagt, jag är inte odelat kritisk. Detta hände för ca tre år sen:

Hos mig stod ett äldre halvblodssto inackorderad. Hon fick kraftig kolik vid ett tillfälle. Vat kontaktades och promenader varje halvtimme hela natten hjälpte inte alls. Det enda hon ville göra var att stå och stirra in i väggen. Hon togs till klinik och vet, gav henne natten att svara på medicin. Livmodern hade flyttat sig runt i magen och ingenting verkade vara på rätt plats. Ingenting hände under natten. Ägaren hämtade hem henne och veterinären menade att blir det ingen bättring på 2 dygn klarar hon sig inte.
Hon kom hem och stirrade in i väggen. Hennes ögon var som döda och det fanns ingen livsgnista i henne alls. Hon var likadan i 5 dagar och sen gnäggade hon efter mat en morgon och hon blev sig själv igen.
En vecka efter att hon blivit bra red en kompis till mig förbi tillsammans med en för mig okänd kvinna. Senare på dagen ringer min kompis upp mig och frågar snabbt vad som egentligen hänt med halvblodet?
Kvinnan som ridit med henne hade stannat till utanför hagen där hästen gick tillsammans med två andra. Hon hade tittat på henne och sagt något om att "oj vad den där hästen söker kontakt med mig. Hon har massor att berätta, men jag orkar inte ta emot allt just nu" Sen red de härifrån.
Jag berättade för kompisen vad hästen varit med om och hur otroligt nära hon varit att inte klara sig.
Denna kvinna har aldrig ridit förbi hos oss innan och visste ingenting om hästarna här. Hon hade helt klart en förmåga att ta emot någonting från djur som de flesta inte har.

men kunde du inte tala om det istället då?

jag såg ett program med en pratare, han hade säkert 97% rätt av det han sa.

Vad som är lite speciellt när man pratar om detta är att nästan alla som haft en sådan ute hos sin häst säger sig vara nöjda och att det som personen sagt om hästen stämde väldigt bra.
Flera tidningar har gjort undersökningar där de kontaktat "hästpratare" och redovisat vad de sa om respektive häst samtidigt som ägaren fått kommentera vad som sagts. I de undersökningarna stämmer i stort sett ingenting.
Det är underligt att det är så stor skillnad på hästägares egna upplevelser när de själva anlitat "hästprataren" jämfört med de som deltagit i undersökningarna.
Är det viljan och önskan att det ska stämma som spelar en stor roll här?

Jag tror det är viljan.
Man letar tecken på sådant som "passar".

Läs horoskop, något passar i stort sett för alla, bara man är tillräckligt öppen för olika tolkningar.

Med all min respekt Ginnies, ja nu vänder jag mig direkt just till dig *tittar dig i ögonen*. Detta om horoskop skrev jag för länge sen i den här tråden kan du inte komma med något nytt.

Det finns vetenskap bakom hypnos, trollkarlar, horoskop, jultomtar, påskharar och vad det nu är. Men låt oss som nu är roade av det låta oss roa oss av det.

Jag är 42 år, har varit läskunnig sen jag var 4, som sexåring läste jag Richard Adams tegelstensroman "Den långa flykten" och även idag läser jag en hel del men mest faktaböcker, så jag vet att man inte ska lita blint på alla människor, sagor och skrönor. Det är jag ganska övertygad om att de flesta av oss är. Du måste inte upplysa oss.

Senast ändrad:

Med all min respekt Ginnies, ja nu vänder jag mig direkt just till dig *tittar dig i ögonen*. Detta om horoskop skrev jag för länge sen i den här tråden kan du inte komma med något nytt.

Ingela H. Jag härmade inte.
Jag nämnde horoskop i en annan tråd om medium.Att jag tog upp horoskop här var för att man väljer att vinkla samma mening till det som passar den enskilde.
Du tog upp horoskop mer som en rolig grej, inte riktigt samma sak.

Och vi som talar "för" att "tala med djur" i denna tråd, säger samma sak som dig att det går att vinkla allt till förbannelse.

Men om man tar "att tala med djur" som en rolig grej, med ett "spår av förståelse" för det egna djurets liv, trivsel och kärlek, och inte som en lösning på alla verkliga "liv och död"-problem med att en utmärglad katt med matta ögon inte vill dö utan att den vill överleva hur många veterinärer som än sagt att den bör avlivas.

Kan då inte vi, som vill, få ha den diskussionen, utan att du alltid måste upplysa oss om saker som du har upplyst oss om i alla år, så fort vi försöker starta en sån här tråd.

Tack för visad förståelse.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Detta är bara ett samtal fört mellan mig och Ginnies, Ginnies kamrater behöver inte komma in och gå i försvar. För jag kommer inte svara på det. Utan i såna fall kommer jag att agera som MODERATOR

Senast ändrad:

Kapar tråden.

Det har hänt vid några tillfällen att jag legat och sovit/slumrat och hamnat i något knepigt tillstånd mitt i mellan sömn och vaken.
Det här är så svårt att förklara...

En av de gånger som berört mig mest var när jag "såg" en häst i stallet, i en hage han normalt inte vistades i. Jag såg ansiktet jättenära mig, som om det bara var en halvmeter mellan oss, samtidigt som jag lika tydligt såg honom på håll när han betade.
Han "sa" till mig att han hade skitont i magen, och det fanns ingen som kunde göra något för att hjälpa honom.

Sedan flöt de två bilderna ihop med en tredje bild av mitt döda sto. Sedan vaknade jag på riktigt av att tårarna rann. Jag satt länge med mobilen i handen och funderade över om jag skulle ringa hästens ägare eller inte...

Dagen innan jag "såg" och "hörde" det här, gnäggade han åt mig när jag klev ur bilen på parkeringen framför hagarna.
Jag blev lite förvånad för han är ingen "verbal" häst, och frågade vad det tog åt honom, innan jag gick vidare.
Detta var en häst som jag dessutom inte var speciellt förtjust i, snarare tvärt om!

Är det så här det fungerar när man får bilder från djur, eller är det bara min fantasi som spelar spratt med mig?!

Men upplevelsen var så stark, och hans närvaro var så tydlig, och
dagen efter jag "sett" och "hört" honom fick jag veta att han visat koliksymptom under em och kväll.
Ägaren hade då bla gått med honom i hagen jag "sett" honom i. På kvällen hade de kört honom till klinik där de avlivade honom pga någon sorts sammanväxning i buken som tydligen inte är helt ovanlig...

Vetten hade dessutom varit mycket tydlig med att tala om för ägaren att h*n inte hade någon skuld i det hela. Det hade inte spelat någon roll om de kommit in tidigare, fodrat eller motionerat annorlunda osv.
Det fanns inget som någon hade kunnat gjort för att undvika detta...!

flåt för längden och röran...:angel:

Senast ändrad:

kl
något som alltid kommer upp är att pratade inte har rätt i alla fall. Har alla läkare det? poliser? men då blir det inte ramaskri...

Detta är bara ett samtal fört mellan mig och Ginnies, Ginnies kamrater behöver inte komma in och gå i försvar. För jag kommer inte svara på det. Utan i såna fall kommer jag att agera som MODERATOR

Åhhh...så trevligt...ett litet intimt och privat samtal med en moderator.....offentligt för ovanlighetens skull...det gillar jag.:rofl:

Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig......särskilt när jag som här blir överbevisad.
Jag har nämligen sedan jag skrev mitt förra inlägg fått upp bilder av en tråd där det stod ungefär det du skrev till mig.Även jag är nog lite synsk.Jag visste så att säga vad komma skulle.;)

Vänl. G. som hoppas att även moderator Ingela H har rätt sorts humor annars får väl G. en tids ofrivillig semester.:rofl:

Det är helt OK, i mångt och mycket har du och jag samma humor. Så om du läser min blogg för idag, kommer du inse att om någon skulle behöva ha semester på en öde ö, så är det jag.

Mvh

IngelaH
trött o ledsen.

kl
något som alltid kommer upp är att pratade inte har rätt i alla fall. Har alla läkare det? poliser? men då blir det inte ramaskri...

Fast det är väl en viss skillnad!?
En hästpratare kan ju aldrig ställas till svars för vad de säger, eftersom de alltid kan hävda att "det var detta hästen sade till mig". Alltså inget som kan falsifieras och därför är det ju svårt att vetenskapligt undersöka om det fungerar eller inte.

Hade en hästpratare till min häst - för skojs skull - för en massa år sedan. Det var intressant! Många uttalanden var ganska generella och som ägare är man snabb att tolka dessa så att de "passar in". Däremot sade hon ett par saker som inte var generella och som jag inte kan förklara på annat sätt än att 1) Hon hade tagit reda på dessa fakta eller 2) Min häst kommunicerade detta med henne.
Detta var en hästpratare som nog tillhör de mest kända i Sverige, som bl.a. skivit böcker i ämnet.

Jag är mycket skeptisk - eftersom rådande etolgisk forskning tyder på att hästar lever i nuet och inte resonerar, vilket borde betyda att i den mån hästen kan "skicka" bilder borde dessa framförallt röra nuet ("jag tuggar på mitt hö"). Inte berätterlser om sådant som "jag har haft en katt på ryggen", "jag saknar en lång man med gul regnjacka" eller "jag har stått i ett stort stall med många stressade människor".

Lånar en knapp. Det finns resonemang att vi människor använder 10 % av vår hjärna. ....

Det finns forskning i USA som visar att alla bebisar är intelligenta att de flesta små barn är genier i sin åldersgrupp att det sen minskar och minskar det med intellektet och bara 10 % av 20 åringarna har geni stämpel eller vad vi ska kalla det . Det beror väl på miljö uppfostran skolor mm.

Anyway att vi tror att vi kan bevisa allt med forskning och att vi tror att människor kan mest och bäst så är det ju inte. Djuren kan saker som vi inte alltid förstår.... Men vi kan försöka. Det finns flera vägar att prova att förstå vår natur etc.

Vi håller på att upptäcka och förstå och få en inblick i hur vår omvärld fungerar och det finns oerhört mycket mer att skaffa sig en inblick i. Människan utvecklas förstår nya saker. En del har folk i gamla tider kunnat men vi har glömt bort det. En del människor har tränat upp sig och kan mer än andra inom olika områden så också om djur och natur.

Att fler och fler nu intresserar sig för och lär sig mer om ex meditation och ex djurkommunikation är ju intressant och kan leda till något bra.

Fler kan alltså träna upp sig med olika övningar att få bilder från ex sin häst.

Det finns bra böcker med övningar i ämnet.

Bra och dåligt det finns det inom allt man får prova sig fram med lite magkänsla och är den dålig magkänslan så kan man träna upp den också....

Konsten att tala med hästar
Carola Lind Karin Müller
Natur och Kultur / LT s Förlag

Här finns ex på övningar man kan göra ex med sin respektive eller en kompis för att träna.

Annat man kan göra för att förbereda sig.

1 varva ner mer vara mer lugn
vid ex solnedgången mer i harmoni med naturen sitta lugnt vid skymning gryning andas lugnt
2. Vara utomhus i naturen mycket
3. Meditera
4. Qi Gong eller Tai Chi
5. Yoga för balans och andning (qi gong är lugnare)
6. Andas med näsan in genom näsan ut genom näsan.
Några gånger varje dag.

7.Att börja mer att extra träna vizualisering också är över huvudtaget är bra tror jag.

8. Ha gärna bilder på din häst hästar hund katt framme så du kan se dem tydligt hur de ser ut. Du kan träna att sända bilder själv också nämligen att skicka kontakt till ditt djur. Träna då på att se hur ditt djur ser ut tänk på dem skicka mentala ord och bilder bara ordet kärlek tex tänk det ordet säg det ordet till ditt djur och gärna till delfinerna också ex..... dom behöver det har jag läst.....

Man kan köpa jättebra meditiations DVDc meditations CD eller ta en introduktionskurs.

I bland finns gratis kurser eller gratis introduktioner i ex meditation.

Att stilla sig och göra nån mental träning är i alla fall bra.

Att energiträna mental träning är bra inte bara kondition. Detta är bra för ridningen också. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka