E

Eeyore

Hur vet man om en ryttare är en talang, har naturligt rätt känsla??
:confused: moi

Sv: Talang?

Jag vet faktiskt inte, att man sitter bra, förstår sig på hästarna och kan klara av de flesta hästar antar jag. Att man inte är rädd kanske.. jag vet faktskt inte, men jag tror att man ser på någon att de har talang :D *Avundsjuk på dom :p* Men jag tror att för att kunna komma upp i SM mfl. så måste man ha talang, klart att det går på viljan, men de som blir placerade har nog talang :) Men jag tror nog att de flesta kan "träna upp" det, men aldrig få riktigt samma känsla som de som är födda med det *oftast de som är födda på hästgårdar antar jag ;) *

Jag tror det handlar om känslan. Att känslan är talangen. Man kan träna upp att sitta snyggt i sadlen och hålla händerna på bäst sätt, men känslan för vad som behövs för just den hästen man sitter på, det är talangen. Kanske kan man träna upp sin känsla, jag hoppas det. För det är mitt mål.

Visst kan man träna upp sin känsla. Talang är ju som du säger just känsla... De som kanske får höra att de har talang kanske har någon speciell egenskap, de är extra känsliga eller lyhörda för hästens signaler...?

Har man talang så känner man direkt om hästen går tex på dubbla sår, skjuter ut bogen, och man kan som ryttare reglera hästen hela tiden och komma på nya ideer över hur problem ska lösas, utan att tränaren säger precis vad man ska göra

En ryttare som har talang har det medfött och man ser det bäst på dom när dom är ganska nya som ryttare. Kanske redan första gången de sitter på en häst. En talang behöver helt enkelt inte träna sig själv utan det mesta finns liksom inbyggt från början. Ofta kan en talang vara helt omedveten om sin förmåga för det faller sig så lätt att göra och talangen kan helt enkelt inte förstå att det ska vara svårt.
Jämför med någon som är en matamatisktalang. Som tycker att matte är jätte enkelt, behöver bara höra en gång hur det är tänkt att det ska fungera och kan sedan snabbt lösa kompliserade tal.

en talang känner väl vad som behöver rättas till, medans en ambitiös ryttare behöver mer hjälp av en annans ögon från marken för att komma åt problemet...??!!

Som tränare tycker jag att träningsvillighet och att vara mottaglig för instruktioner är en viktig del - eller en viss talang. Mycket kan man åstadkomma med träning och med vilja men talang har man antingen eller så inte . Har också sett många talanger som tyvärr inte heller har vilja och då blir det ju ingenting iallafall.

jag tycker att talang är ett ganska överskattat begrepp.
det handlar allra mest om vilja, vill man så går det alldeles utmärkt att träna upp sin känsla.

talang = vilja och uthållighet

Ofta väldigt kroppsmedvetna människor som har en naturlig balans och ständigt känner hur hästen jobbar, även bra koordination spelar in. Alltså människor som har en stor portion "kroppsintelligens". Det går att lära sig också såklart..

tror också att det är männsikor som har bra kontroll på sin kropp som har "talang".

Personligen tror jag inte att talangen är särskilt avgörande, visst det är lättare i början tror jag, om man har talang (bra kroppskontroll, balans) , men på sikt är det viljan att lära sig som är det viktiga.

Sen finns det de som inte är duktiga ryttare och som aldrig kommer kunna bli det, och det är helt enkelt sådana som antingen inte har någon som helst koll på sin egen kropp eller sådana som inte är villiga att lära.

Jag tycker att en ryttare som har talang har lätt att lära sig, att ha lätt att ta in kunskaper och även kunna rätta till fel och känna vad som är fel skälv - detta kan man träna in men endel kan det utan att behöva träna.

Talang ; Vilja, Uthållighet och en stor skopa tålamod.

Inom ridningen så brukar talang/ryttarkänsla vara det som motsvarar:
Att veta när, hur och hur mycket en hjälp ska användas, samt tillsammans med vilka hjälper. Utan att någon behöver tala om det för dig.

Lancet skrev:
Har man talang så känner man direkt om hästen går tex på dubbla sår, skjuter ut bogen, och man kan som ryttare reglera hästen hela tiden och komma på nya ideer över hur problem ska lösas, utan att tränaren säger precis vad man ska göra

Det där skulle inte jag beskriva som talang utan som erfarenhet.
Talang anser jag att man har om man har extra lätt för att lära och förstå hur man ska göra på varje enskild häst för att det ska fungera.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter De är åtta ryttare man tror kan nå internationell toppnivå. Genom Svenska Ridsportförbundets ryttarutvecklingsprogram ATG Talang får de...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är nu trettonde året som SWB delar ut utmärkelsen ”årets utmanarhingstar”. Utmärkelsen ska ges till en hopp- och en dressyrhingst...
Svar
0
· Visningar
197
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 975
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka