Tålamodet är slut!

Brun

Trådstartare
Ja, jag kan väl börja med att berätta att Vega, mitt svenska halvblodssto på 14 år, är sjuk. Hon har inflammationer i båda frambenens knän och kotleder, samt har ont i ryggen. Dessutom är hennes levervärden så dåliga som de bara kan vara, vilket tyder på en allvarligare sjukdom, t.ex. cancer eller ilicha.
Så nu får lilla Vega naturligtvis inte ridas, utan bara ledas. För mig är det verkligen inget problem, jag gör vad som helst bara Vega blir frisk. Men grejen är den att hon verkligen mår dåligt och är allmänt bister och bråkig. Då vi går på promenader så går hon antingen tre steg och tvärstannar (HELA TIDEN) och står still och glor på ingenting i fem minuter innan hon tillslut fortsätter. Eller så håller hon på att springa över/förbi mig och vara allmänt stressad. Jag har varit smart och gjort halt, ryggat, gjort volter och flyttat undan under promenaderna för att hon ska bli mer koncentrerad på mig och lyssna. Jag har varit tålmodig och väntat ut henne, d.v.s. hon har fått stå där tills hon ger sig och fortsätter gå av sig självt (då hon stannar). Jag har ignorerat henne och bara fortsatt gå (då hon stannar). Och nu, senaste veckan, har jag gjort vad jag tycker är sista utvägen: Bli riktigt förbannad. Så nu har hon fått två rapp med spöet på bringan då hon inte stannar när jag vill och två rapp med spöet på bakdelen då hon inte går när jag vill det. Och rytit då hon försöker sno hö av de övriga hästarnas höpåsar i stallgången... Men INGET FUNKAR! Så ja, nu är tålamodet slut! Vad ska jag göra!? :confused: Tar tacksamt emot alla tips och råd!

Sv: Tålamodet är slut!

Måste hon ut på promme då? Hon kanske skulle vilja må dåligt i fred, typ som en själv..? Bara lufsa i hage, sjukhage... Men om hon måste ut o röras på kanske det funkar bättre att tömköra? Bara du har tömmar så inga problem... :)

håller med förra inlägget. Hon kanske inte behöver ta promenader?! utan kanske måste få ta sin sjukdom i sin egen takt? Luffsa i hagen, bli pysslad med och bli lite extra bortskämd.
Jag vet ju inte hur länge hon varit sjuk, men om det har kommit ganska nydligen har hon kanske inte anpassat sig efter sjukdomen? Sen kanske det går bättre och du kan börja ta små promenader? :)

/Beccahedberg

Hon vill ju helt uppenbart inte gå, troligast för att hon har ont/mår dåligt av alla sina problem. Slå henne inte!

Tömköra? Gå tillsammans med en stallkamrat som rider/leder en annan häst? Promenera i paddocken? Godis vid promenad? Låt bli att promenera?

Jag antar att hon står på boxvila för sina inflammationer och har ordinerats att ledas 2-3 ggr per dag? I så fall skulle jag rekommendera att hon pleggas, det är överskottsenergin som leder till att hon blir tittig och hispig.

Kl

Håller med Sar! Hästen är sjuk och står på boxvila då kan man inte ställa normala krav på att hästen ska kunna uppföra sig. Konvalecenter kan vara livsfarliga för både sig själv och sin omgivning. Prata med veterinären om vad ni ska göra. Plegga som Sar, föreslog kan vara en lösning. Kanske kan hästen gå i en liten hage? Massage, borstning och grenar att gnaga på kan också ge lite stimulans i ett tråkigt konvalecentliv.

Skulle du vilja bli slagen när du redan är sjuk och har ont?
Nä, trodde inte det så varför gör du din häst illa?
Låt henne gå i sin takt och pyssla med henne dubbelt så länge som du normalt sett är med henne så kommer hon bli en annan häst.
En sjuk häst har ofta extremt tråkigt och då kan en mäniskas sällskap lätta upp tillvaron om människan är snäll vill säga, slår du henne så är hon nog hellre ensam.
Om hon springer över dej så är det lugnande hon behöver och den diskussionen ska du ta med behandlande veterinär.

Även om det naturligtvis inte är det första man provar så hade jag säkert också provat pisken om alla andra alternativ är provade. Jag antar att du försökt följa veterinärens råd om promenader och försökt få det att funka (? -annars kanske sjukhage räcker en tid framåt för att bryta den onda cirkeln/ prova nåt nytt som tex tömkörning).

Jag tycker inte att en häst ska få gå över en människa -sjuk eller ej- utan att man ska säga till. Lyssnar inte hästen på en får man ta i lite mer tills den gör det, annars blir det ju farligt! Sen har jag råkat på en eller annan pålle som bara testat gränserna och som det räckt att ge en eller två rapp för att de ska ta en på allvar sen...

Jag blir så less om tråden ska handla om att man gett ett par rapp med spö som sista utväg istället för att ha förslag på vad man kan göra. Det är lustigt hur mild och förstående hantering alla andras hästar får här på buke, helt otroligt faktiskt... ;)

Jag blir så less om tråden ska handla om att man gett ett par rapp med spö som sista utväg istället för att ha förslag på vad man kan göra. Det är lustigt hur mild och förstående hantering alla andras hästar får här på buke, helt otroligt faktiskt...

:bow: :bow: Ett rapp med spöet är ingenting om man jämför med vad hästarna gör mot varandra!

Jag kan bara svara på vad jag skulle göra. Eftersom det är en bakomliggande sjukdom som är långt allvarligare än inflammationer så skulle jag släppa ut min häst i hage med en eller flera bra kompis som hon trivs med. (Hon ska naturligtvis inte riskera att bli jagad av den andra )

Om den/de andra hästägaren tycker det är ok skulle jag gärna ha henne ute dygnet runt för att hon ska slippa ev. stress vid in och utsläpp.

Sedan skulle jag avvakta vad proverna visar- är det cancer så skulle jag ta bort hästen så fort som möjligt....

Tycker väldigt synd om er!

Jag funderade också på ev. smärtstillande men hur fungerar det i kombination med dåliga levervärden tro?

Rådet jag skulle kunna ge är att visa hänsyn till hästen - inte sjutton är det roligt att motionera när man har ont!
Ha tålamod, var lugn, var överseende även om du är målmedveten med att ni ska gå till slut.
Om hästen fryser fast får man försöka skapa energi genom att göra det lite obekvämt (obs! LITE obekvämt, rygga kan faktiskt vara riktigt obehagligt och göra ont om hästen har problem med fysiken) genom att t ex flytta framdelen i sidled, försiktigt om hästen har problem med frambenen.

Ptja, det du ska göra är att lära dig bli mer koncekvent i din hästhantering.
Klart hästen inte lyder om du ändrar ditt sätt att hantera den varje gång.
Är den redan lite tjurig (förståeligt med all den smärta den måste ha!!) så blir det knappast bättre av att du "retar" den.

Sen tycker jag det är oshysst att ge hästen mer smärta än den redan har.
Är det så illa att du ens behöver ha med dig spöet kanske du ska hålla dig på inhängnat område där det inte gör sådär jättemkt om hästen "bråkar".

Och så bör du ha lite förståelse. Hästen har ont och har överskottsenergi på samma gång. Det gör dem lite odrägliga.
Om du inte klarar av det i nuläget så kanske du bara ska borsta och mysa med hästen ett tag, prata emd veterinären om du inet kan släppa den i en liten hage istället så den får komma ut på det sättet.

:bow: :bow: Ett rapp med spöet är ingenting om man jämför med vad hästarna gör mot varandra!

Jag blir vansinnig less på just denna dåliga ursäkt för att bära hand på sitt djur.... visst, hästar är hårda mot varann...men vi människor ska väl ändå tatt oss längre i utvecklingen med både tänk, slutledningsförmåga och bra lösningar.... En människa kan aldrig göra som en häst av den enkla andledningen att vi är just MÄNNISKA och INTE häst

Iaf, till TS

Förmodligen lider din Vega av både understimulans och smärta... försök att hitta andra vägar att röra på henne... man fångar fler flugor med honung än med ättika...

Mitt sto funkar inte med "boxvila och promenader" heller, vilket jag alltid låtit vb veterinär förstå. Det har gått bra att få fortsätta gå i hagen dygnet runt hos sin flock, och utöver det ledas på promenad om så skulle behövas. Gott sällskap och en vettig hage med sysselsättning håller hästen lugn, medan boxvila/minihage ensam kan göra hästen stressad och orolig och lär ju då inte bidra särskilt mycket till förbättring heller?

Om du har möjlighet att göra en sjukhage, helst på ett ställe där hästen kan se andra hästar, så är det nog bästa lösningen. Vid de flesta sjukdoms-/skadetillstånd fungerar det med en liten hage, ungefär samma mått som en box (3x3 m). Rörelsemässigt blir det ju inte någon större skillnad mot om hästens står på samma yta inne i sin box, men ute får den ju mycket trevligare i o m att den kan följa med vad som händer runt omkring. Lägg in lite grenar eller sly till den och ge den grovfodret i hagen så den har sysselsättning.

Vi har använt oss av den här metoden när vi haft hästar som rekommenderats boxvila och det har fungerat jättebra. Hästarna har varit "glada i huvudet" och klarat sin sjukskrivning mycket bra även under längre perioder. Naturligtvis har vi först rådgjort med vår veterinär, vilket jag absolut tycker att du också ska göra.

Lycka till med din häst och hoppas att den kryar på sig.

Sjukhage funkar säkert i de flesta fall, men det beror på individen.

Vi har en travare i stallet med återkommande hovbölder som stod i sjukhage inne i stora hagen två veckor i höstas - han klarade inte det, sprang runt i sin lilla ruta och gnäggade dagarna i ända. Hans ägare tyckte att det var bättre att han stressade där, än i sin box, men vi fick flytta hagen varje dag eftersom han trampade sönder marken så gräsligt. Han är one of a kind... Men sjukhagen borde ju vara roligare för hästen än att stå ensam i stallet.

Jag blir vansinnig less på just denna dåliga ursäkt för att bära hand på sitt djur.... visst, hästar är hårda mot varann...men vi människor ska väl ändå tatt oss längre i utvecklingen med både tänk, slutledningsförmåga och bra lösningar.... En människa kan aldrig göra som en häst av den enkla andledningen att vi är just MÄNNISKA och INTE häst

Iaf, till TS

Förmodligen lider din Vega av både understimulans och smärta... försök att hitta andra vägar att röra på henne... man fångar fler flugor med honung än med ättika...

:bow: :bow:

Nej, såklart inte. Men ska man fjolla runt med en häst bara för att man är människa och inte häst? Sen kan jag förstå om man inte vill spörappa sin sjuka häst, men det blir ju en ren livsfara om hästen börjar tappa sin respekt för människor, både för dig som ägare och folk omkring.

Nej, såklart inte. Men ska man fjolla runt med en häst bara för att man är människa och inte häst? Sen kan jag förstå om man inte vill spörappa sin sjuka häst, men det blir ju en ren livsfara om hästen börjar tappa sin respekt för människor, både för dig som ägare och folk omkring.

Men nu handlar det ju inte (utifrån min tolkning) om en farlig häst som "tappat respekten" för både ägaren och alla andra. Det handlar om en häst med diagnosticerad smärtproblematik som växlar mellan att vara disträ och stressad. Den mår dåligt och har ont, men med överskottsenergi. Det finns mycket enklare sätt att vara tydlig och bestämd emot en häst än att slå den, och tanken är väl ändå att lugna ned hästen/situationen. Vem blir lugnare av att få stryk?

Jag förstår dock att TS blir frustrerad, och har svårt att klara ut situationen rent emotionellt. Det är jobbigt med sjuka hästar.

Förstår att du tycker det är jobbigt men om din hästs uppträdande lär inte bli bättre av att du tappar tålamodet. Har själv hållt på i 3 år till och från med åtskilliga sjukhagar/boxar och en halvgalen häst som ska ledas 20-60 min per dag..men skulle inte få för mig att ta fram en pisk (?) som ngn föreslog..jisses.. kedja o longerlina och lite svett funkar bättre..

Har du tagit blodprov och kollat om det är Ehrlichias? Gör det annars direkt, kostar inte många kronor och är något som ger symptomet ledproblem. Dvs inte alls omöjligt att vett trott ledinflammation men i verklighet Ehrlichias (om rtg inte visat förändr villsäga).. Får hon då en kur med intravenös antibiotika blir hon troligen betydligt bättre ganska kvickt och få sin vanliga stimulans istället för upprepade ledinjekt och sjukbox.

Och du får din normala häst tillbaka... Ehrlichias får dem att må MYCKET dåligt..

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: vtok
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 358
Senast: Equilina
·
Träning Vad skulle ni säga är bästa metoden för att arbeta bort "trams" i stil med sparka bakut, kickande och allmänt rodeobeteende? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 504
Senast: Elzaa
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama