Tålamodet är slut!

Sv: Tålamodet är slut!

Men nu handlar det ju inte (utifrån min tolkning) om en farlig häst som "tappat respekten" för både ägaren och alla andra. Det handlar om en häst med diagnosticerad smärtproblematik som växlar mellan att vara disträ och stressad. Den mår dåligt och har ont, men med överskottsenergi. Det finns mycket enklare sätt att vara tydlig och bestämd emot en häst än att slå den, och tanken är väl ändå att lugna ned hästen/situationen. Vem blir lugnare av att få stryk?

Jag förstår dock att TS blir frustrerad, och har svårt att klara ut situationen rent emotionellt. Det är jobbigt med sjuka hästar.

Jag påstår inte att det är rätt att piska en ( i detta fallet sjuk häst )

Men som sagt så är det inte konstigt att TS blir frustrerad, när hon gör allt i sin makt för att ställa allt till rätta för både sig själv och sin sjuka häst.
Det jag kommenterade var ett tidigare inlägg som lydde ;

"Skulle du vilja bli slagen när du redan är sjuk och har ont?
Nä, trodde inte det så varför gör du din häst illa?
Låt henne gå i sin takt och pyssla med henne dubbelt så länge som du normalt sett är med henne så kommer hon bli en annan häst.
En sjuk häst har ofta extremt tråkigt och då kan en mäniskas sällskap lätta upp tillvaron om människan är snäll vill säga, slår du henne så är hon nog hellre ensam.
Om hon springer över dej så är det lugnande hon behöver och den diskussionen ska du ta med behandlande veterinär. "

Jag skulle vilja se den hästmänniskan som inte skulle försöka göra allt för att få problemet att lösa sig och få sin älskade häst frisk. ( om det nu involverar piskan ) Man blir desperat, man sjunker som människa och känner sig oduglig och försöker göra ALLT man kan för ev. framsteg.

*KL*

Hej!

Angående slå hästen som inte vill gå pga smärta.

Min förra häst blev galet sjuk när jag haft henne i bara några månader. Hela hon svullnade och för att få henne att bli av med svullnaden var det bara att gå med henne. Detta gjorde jätteont, en sträcka på max 1 km tog ca 1 timme att gå tills vi insåg hur vi skulle göra. Slag och skriv funkade inte- däremot en pinne med snöre och morot på- eller ett äpple i handen, eller en näve grässtrån. Häst gick snällt och verkade för en stund glömma smärtan -det fanns ju mat!

(ja, hon fick smärtstillande och ja, veterinär var inkopplad och tittade till henne ca varannan dag och ja, hade hon inte blivit bättre på 1 vecka hade vi fått ta bort henne redan då.)

/Lavinia

Jag blir vansinnig less på just denna dåliga ursäkt för att bära hand på sitt djur.... visst, hästar är hårda mot varann...men vi människor ska väl ändå tatt oss längre i utvecklingen med både tänk, slutledningsförmåga och bra lösningar.... En människa kan aldrig göra som en häst av den enkla andledningen att vi är just MÄNNISKA och INTE häst

:bow::bow::bow:

Oj, vad många inlägg det har kommit! Jag har varit i London i 4 dagar, så jag har inte varit inne på länge. Men jag måste säga att jag är besviken. Besviken på de som tycker att man slår hästen när man ger den två lätta rapp. VEM vill bli kallad djurplågare!? Fattar ni hur dåligt jag mår p.g.a. att Vega är så sjuk!? Jag hade sett fram emot att få några tips, kanske några som stöttar, men istället blir man påhoppad för att ha använt ett DRESSYRSPÖ!? Vill ändå säga tack till de som förstår hur jobbigt det är att ha en sjuk häst, bl.a. Beccahedberg och Skwaller. Det är väl KLART att jag förstår hur dåligt hon mår och det är verkligen hemskt för mig att se, och dessutom stå maktlös! Och hur tror ni att det känns för mig att gå runt och vänta på provsvar från veterinären, som aldrig kommer!? Kommer hon överleva eller inte!? Men jag kan ju inte bara låta henne springa över mig, jag måste ju säga åt henne! Det blir ju lätt en farlig situation. Men för somliga härinne på Buke så får man visst inte säga åt sin sjuka häst på skarpen! Och till den som sa att jag var okonsekvent i mitt sätt att hantera henne, ja, visst kan det vara så att man uppträder som okonsekvent när man byter teknik, men om en teknik inte funkar så måste man ju byta, ellerhur?
Vega går ute i en medelstor hage om dagarna, inte i sjukhage. Hon står inne på nätterna, och det blir nog svårt att ha henne ute dygnet runt eftersom inga andra hästar i vårt stall går ute dygnet runt. Hon är svår att ha med andra hästar eftersom hon är väldigt hög i rang och biter sönder de andra hästarnas täcken och kan sparkas rejält. Men hon trivs jättebra i sin nuvarande hage.
Och tömkörning skulle vi använda sedan, då vi skulle sätta igång henne igen (om hon nu blir frisk...).
Det var inte Ilischas (eller Ehrlichias) som var sjukdomen. Väntar fortfarande på andra provsvar.

Lugna dig lite. Alla som har kritiserat dig (däribland jag) har också skrivit att de förstår hur tungt det är med en sjuk häst, och att hela situationen blir emotionellt väldigt jobbig för ägaren. Det är inte dig personligen som det handlar om, utan försök till att besvara din ursprungsfråga - som handlade om vad du ska göra när hon beter sig illa.

Jag håller tummarna för att det går bra med hästis! :)

Jag hade ju bara "hur du inte ska behöva hantera hästen tipps" men jag hoppas verkligen att det går bra för er och att hon har en behandlingsbar sjukdom så ni får njuta av sommaren tillsammans...

Tack... :) Jaa, jag hoppas verkligen att det ordnar sig för min lilla älskade Vega... Tydligen hade nu veterinärerna krånglat med provsvaren, så svaren har kommit från labbet, men de verkar ha slarvat bort dem... :mad: Förmodligen kommer vi nu att få ta henne till djursjukhus (och inte hästklinik) för att göra en medicinsk utredning. Hon kommer då att behöva stå kvar där. Stackaren. Hela situationen är heljobbig. Det här att inte veta, inte kunna göra något. Det finns inget värre.

Idag så utrustade jag min Vega med kedja och mig själv med en stor portion tålamod och dressyrspöet som extra hjälp och tog en annan väg till hagen än den vi normalt brukar ta. (Nu är det nämligen utsläppet som är problemet, och inte promenaderna eftersom vi numera inte promenerar henne.) Jag gjorde flera halter och försökte få henne uppmärksam på mig och visst, halvvägs så gav det resultat. Men jag måste säga att hon var väldigt bråkig innan det. Hon drog i grimskaftet, trängde sig förbi och försökte vända. Jag behövde bara knacka lite med dressyrspöet på bringan ungefär 3 gånger.
Jag har också börjat fundera över det här med kraftfodret. Just nu får hon 3,5 kilo hösilage fyra gånger om dagen (d.v.s. 14 kg om dagen, detta p.g.a. att fodret inte är så näringsrikt direkt...) och en näve Krafft till tre av "måltiderna", bara i symboliskt syfte. Men jag undrar om hon får mycket överskottsenergi av det? Funderar på att byta ut Krafftet mot några morötter. Vad tror ni?

Skadar inte att byta ut allt kraftfoder. Hon är säkert lika nöjd med morötterna och annars så gör det väl ändå inte så mycket för hon vänjer sig ju vid det förr eller senare om man slutar helt.

Hästarna har ju lättare att hantera överskott pga grovfoder än pga kraftfoder så även om det inte är mycket så kanske det blir lite bättre... vem vet?

Jag tror inte att den lilla kraftmängden gör till eller ifrån. Hur är hon i hull f.ö?
Ta det försiktigt så att du inte själv blir skadad....

Då vi går på promenader så går hon antingen tre steg och tvärstannar (HELA TIDEN) och står still och glor på ingenting i fem minuter innan hon tillslut fortsätter. Eller så håller hon på att springa över/förbi mig och vara allmänt stressad.

Precis sån är min häst under varje igångsättning. För honom blir det bättre när han får ur sig sig energi (=kommer igång mer med trav osv) När han är igång håller han inte på så över huvudtaget. Inte heller med sällskap.

Till Skwaller: Ja, vi ska nog prova att byta ut Krafftfodret mot morötter. Det är ju inte så kul för henne att ha en massa överskottsenergi. Hoppas på att hon lugnar ner sig då. :)

Till Ridtravare: Nej, det är ju inte så mycket, men det är ändå värt att testa. Hon är något mer åt det magrare hållet. Det beror på att fodret hade så dåliga värden så att hon inte fick i sig tillräckligt när vi gav henne 12 kilo om dagen, så då hann hon bli lite mager. Nu har vi ökat fodret och hon har blivit lite rundare.

Till RubinNovak: Nej, det är nog lite samma med Vega. Hon håller inte heller på sådär när hon är igång. Jag undrar just vad det beror på...

Denna kväll så tog vi upp henne till ridhuset för att longera henne, som veterinären ville. Det är nämligen så att inflammationerna i vänster framben är borta, men de är kvar i höger. Därför så går hon fint att longera i vänster varv, men blir helt spritt språngande galen i höger eftersom hon inte vill belasta sitt högra ben. Hon sparkar liksom tre meter rakt upp i luften (och tro mig, den damen kan sparka... Vig som en panter!), stegra o.s.v. Så idag skulle vi longera för att se hur hon reagerade, och därmed också om behandlingen gjort susen. Men nej... Ingen framgång alls. :/ Usch, vad orolig jag blir. Jag hade verkligen räknat med framgång eftersom hon faktiskt verkade positivare i den övriga hanteringen än vanligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: vtok
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 358
Senast: Equilina
·
Träning Vad skulle ni säga är bästa metoden för att arbeta bort "trams" i stil med sparka bakut, kickande och allmänt rodeobeteende? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 504
Senast: Elzaa
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama