Tak i hagen

kvandi

Trådstartare
Är det någon här som har byggt ett tak, typ som en stor carport, för häst i hagen? Alltså inte som ligghall utan för att t.ex. kunna utfodra utan regn?

Jag hade velat ha mer utrymme under tak för mina hästar(för att t.ex. fodra lunch via lunchgrind o maten är torr) men de har redan en enligt lag tillräcklig ligghall. Funderar därför på om man bara kunde bygga som en carport ute i hagen, fyra hörnstolpar och ett tak? Jag har sett detta på en stor travanläggning. Men kan undra om det räknas som något som behöver förprövning? Det blir ju inget stall, ingen ligghall utan bara ett tak?

Sv: Tak i hagen

Är inte gården klassad som jordbruksfastighet? För då är det väl bara att bygga?

Du kanske kan göra ett tak som fäster vid ligghallen och har två stolpar en bit ut?
bygglov beror väl på om det är jordbruksfastighet eller småhustomt.

Har ingen aning om bygglov och sånt, men min svärmor har fixat tak över en del av sina hagar. Det är två vinterhagar som ligger bredvid varandra och taket är vid grindarna och täcker en ca 4-6 m2 i varje hage. Hästarna fodras alltid där så att matplatsen är torr. Mitt emellan hagarna står en bod som används som sadelkammare, från den har tak byggts ut åt båda hållen och varje tak har tre stolpar som förankring i själva hagen.

När jag frågade min länstyrelse, västra götaland, om det så var svaret att jag måste förpröva till dem. Beroende på hur stort du gör kanske du behöver bygglov, om det inte är en jordbruksfastighet då kan man komma undan med byggnader för gårdsbruk.

Bygglov behöver du nog inte om du har jordbruksfastighet.

Förprövning har ju med syftet att göra. Om man tex gör en jättestor fölbox så är det inte säkert att man behöver förpröva (ber på antal övriga platser) men om boxen är till för 5 minishettisar måste den förprövas.

En ligghall är ju dessutom beskriven med att den ska ha tre väggar så jag kan inte tänka mig att ett tak skulle bedömas som en möjlig ligghall!

Har sett annonser för flyttbara varianter av ungefär det du vill bygga i engelska hästtidningar. Det är alltså skjul med tre väggar och ett tak som går på små hjul. På bilderna ser man hur de drar ut skjulet i hagen efter en bil. Eftersom det är på hjul och alltså kan flyttas lär inget bygglov behövas. :idea:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 379
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Angel
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar