tak (galler) på rastgård?

Sv: tak (galler) på rastgård?

om man köper två honor som är syskon brukar det fungera har jag hört.
men om man köper två bröder hur fungerar det då? (okastrerade)

Mvh Freddie:bump:

om man köper två honor som är syskon brukar det fungera har jag hört.
men om man köper två bröder hur fungerar det då? (okastrerade)

Mvh Freddie:bump:

Det brukar till 99,9% gå åt helsike.
När 2 hanar slåss brukar det ofta sluta i allvarliga skador, såsom att de kastrerat varandra eller liknande.
Så 2 okastrerade hanar, bröder eller ej, är inget jag någonsin skulle rekommendera någon.

2 systrar är ingen garanti heller, utan beror mycket på personligheter.

De kombinationer som vi haft som fungerat här hemma är kastrerad hane + hona, samt mor + dotter.
Skulle gärna ha flera ihop i kolonier, men det finns inte ytan till det för att de ska kunna komma överens.

Sen ska man ju även komma ihåg att alla inte går ihop med alla, precis som för oss människor. :)

Precis, som jag skrev, man får hålla koll så det inte blir riktiga fajter av det. Men jag tror faktiskt mycket beror på hur dom växer upp, hade folk haft honor ihop mer från början hade man också kunnat ta bort aggressiva djur ur aveln. Förr höll man slaktkaniner i storflockar, och jag vet att SLU hade sina kaniner i flockar om 5 honor. Som SKAF uppmanar nu att hålla en och en (fast djurskyddslagen säger att dom ska hållas med artfränder i den mån det går) så ser inte uppfödarna aggressiva beteenden särskilt bra.

Köpte en raskanin i somras som var tillsammans med två andra honor i samma bur, alla från samma ställe och bara runt 10 veckor gamla. En dag kommer jag ut och då har denna hona bitit av svansen på en av de andra :eek::eek: Detta alltså inne de ens är könsmogna och så unga. De som håller slaktkaniner har i princip alltid ungdjur ihop till 16 veckors ålder utan problem, jag har själv mina hanar ihop till den åldern. Att en så ung går till sånt angrepp känns allt annat än normalt. Hon började även sen attackera människor och är avlivad idag. Uppfödaren kunde inte svara på om syskonen var lika agressiva då dessa av rutin satt en och en.

Håller med ninni. Två hanar ska absolut inte hållas ihop. Som jag skrivit i en annan tråd så har SLU gjort studier på hanar ihop. I vissa fall funkade det bra i början men i alla fall blev det till sist stress och skador. Nu vet jag inte hur många djur det handlade om men dom brukar vara grundliga i sina studier.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka