tak (galler) på rastgård?

S

swanpis

Hej :)
jag funderar starkt på att skaffa kaniner (utekaniner).
har bara en fråga angående "rastgården".
jag vill gärna ha en relativt stor rastgård där kaninerna ska kunna gå ut när dom vill, ungefär som lösdrift.
och eftersom jag inte alltid kommer kunna ha uppsikt över gården då jag pluggar och har föräldrar som jobbar så undrar jag om jag ska skaffa tak i form av galler över hela rastgården eller bara en bit runt kanten så de inte hoppar över.
är detta nödvändigt?
borde jag gräva ner staketet en bit så att de inte gräver sig under?

ps. vet inte om det spelar någon roll men jag hade tänk att skaffa rexkaniner eller belgisk jette.

Mvh Freddie :bump:

Sv: tak (galler) på rastgård?

Juste, glömde en sak...

De raser jag har angivit var bara en tanke som, just de raserna kanske inte alls passar för det ändamålat jag vill ha de till.
Är det någon som har ett förslag på någon annan lämplig kaninras? :)

Mvh Freddie:bump:

Beroende på hur högt stängsel du har, så är inte risker så stor att de hoppar ut (om du har högt) däremot hade jag haft ett gallret så rovfåglar, katter och liknade inte kan ta sig in och ha ihjäl kaninen. har du en belgisk jätte är det kanske inte så stor chans, men man vet ju inte. Jag hade en sån en gång, den vägde 8 kg, lika mycket som min hund gör nu ;P
sen det där med att gräva ner en bit, det tror jag man måste eftersom kaniner är otroligt duktiga på att gräva, men vill dom ut, kan dom väl gräva de där extra dm som man grävt ner buren i?! höll på mycket med kaniner innan, själv haft 4 kaniner, men när de gick i sommar bur hade jag stängsel helt runt( självklart med hål i) så gräset kom in, och sen hade jag de lösa eller i koppel ute i trädgården varje dag=) Lycka till.

och juste, om rasen. Det spelar väl egentligen ingen roll? alla kaniner går ju att ha i bur?!
Om det är det enda målet du har så tycker jag du ska köpa en kanin du gillar. Belgiska jättar är ju otroligt stora och kan ju vara lite svårare att handskas med, men de är jättefina och ståtliga. =) sen om du vill hålla på med kaninhoppning och sånt, funkar en jätte lika bra som en tex lejonhuvad kanin, som vanlig kanin. allt beroende på kaninens personlighet och vad den tycker är skoj=)

Tänk på att det oftast inte går att ha flera kaniner i samma inhängnad

Hej!

Min utegård är 8*9 m tror jag, har dom där större delen av året men på vintern är dom i stallet mest för min egen skull.

Jag hade utan tak första två åren och det funkade bra men sen jag fick kaninungar i år så var skatorna ett stort problem samt vår katt som började ta kaninungar (men itne dom vuxna). SÅ vi satte hönsnät över hela gården, däremot kommer ändå skatorna in så de minsta ungarna är inne till de blirvit lite större.

Jag har rex, belgisk jätte, fransk vädur, stora silver och några korsningar i utegården, fungerar bra. Rexen har inte skatorna gett sig på, bara ungar så det är nog ingen fara i ditt fall.

Bild:

kanin3.jpg

kanin16.jpg

kanin11.jpg

kanin14.jpg

Hur härligt såg inte det där ut då? Vilket lyxliv :love:

Ja verkligen fint. det där måste vara det man kallar kanin himmeln on earth:D

om jag nu har förstått det rätt så ska men hälst ha det (inte helt nödvändigt) men med tanke på som skydd för rovdjur så är det något man ska satsa på?

Gadriel, extremt fin kaninbur. verkligen något jag kommer att sträva efter att efterlikna när jag bygger min! :D

mvh Freddie:bump:

Det är absolut något att satsa på, speciellt för att undvika rovfåglar.

Ok, tack för alla bra svar :)

Hur härligt såg inte det där ut då? Vilket lyxliv :love:

Ja dom älskar det! Synd att jag inte kan ge hanarna samma möjlighet. Men i vår när dom ska paras kommer jag få ha dom lite mer uppdelade i inneboxar, annars blir det lite väl många kaninungar på en och samma gång. Men de perioder de inte ska ha ungar tänkte jag att dom får vara i utegården så mycket som möjligt.

Ja verkligen fint. det där måste vara det man kallar kanin himmeln on earth:D

*skratt* mm, det dom älskar mest är sandhögen att gräva i, jissus vad dom gräver, men i gengäld låter dom bli att gräa på andra ställen så det har inte varit några problem.

Det roliga är att detta bygget kostar runt 1500 kr (nätet är dyrast) och hur mycket innebur får man för det priset.

om jag nu har förstått det rätt så ska men hälst ha det (inte helt nödvändigt) men med tanke på som skydd för rovdjur så är det något man ska satsa på?

Gadriel, extremt fin kaninbur. verkligen något jag kommer att sträva efter att efterlikna när jag bygger min! :D

mvh Freddie:bump:

Ja det tycker jag, i somras såg jag duvhöken segla över buren och kolla in kaninerna och då slängde vi upp lite snören med cd-skivor för att skrämma den innan vi hann få upp taket. Hönsnät är ju inte så dyrt heller.

Tack :) Det var inte så krångligt att bygga heller, det som tog mest tid var att gräva ner nätet.

Har nu bestämt mig för att skaffa tak. känns särskillt nödvändigt med tak eftersom vi hat sjötomt och har sätt en del örnar

riktigt fin hage!

men hur funkar det att ha så många honor tillsammans, blir det inte mkt slagsmål?

riktigt fin hage!

men hur funkar det att ha så många honor tillsammans, blir det inte mkt slagsmål?

Inte ett enda. Folk verkar ha en föreställning om att kaniner slåss titt som tätt. Mina erfarenheter säger att om man släpper ihop dom på ett bra sätt så har dom gjort upp rangen och efter 1 dygn äter alla i samma skål. Givetvis kan man inte ta ut kaniner och sätta in dom igen, så fort en ny ska in eller om en kanin varit borta några dagar blir det att göra om processen.

Jag har inte haft ett enda bitmärke på mina kaniner. Dom ligger gärna bredvid varandra, alla äter samtidigt, vilar samtidigt osv. De vuxna låter bebisar käka på samma äppla, blir dom trötta på efterhängsna ungar hoppar dom bara därifrån. Jag tror problemet ofta är att folk sätter ihop kaniner i traditionella burar och dom är för små, jag förstår om det inte fungera.

Okej, för jag har 4 honor här hemma som jag har försökt sätta ihop men pälsen flyger åt alla håll och sedan så gömmer ett par av de sig och blir rädda. Det inte det att utrymmet är för litet för jag sätter de i en hästbox, och deras utebur som de ska va i är stor..

Nåt tips på vad man kan göra? har släppt ihop de efter att de fått mat så de är mätta.

Okej, för jag har 4 honor här hemma som jag har försökt sätta ihop men pälsen flyger åt alla håll och sedan så gömmer ett par av de sig och blir rädda. Det inte det att utrymmet är för litet för jag sätter de i en hästbox, och deras utebur som de ska va i är stor..

Nåt tips på vad man kan göra? har släppt ihop de efter att de fått mat så de är mätta.

Lite päls brukar flyga, när jag släpper brukar det vara ett par honor som måste kolla vem som bestämmer, dom hoppa mot varandra och det händer att någon tuss päls flyger iväg men det brukar vara avklarat snabbt och det har inte blivit några bitsår av det. Det ser däremot lite läskigt ut. Unga kaniner brukar oftast inte behöva kolla rangen så mycket, de är unga och visar underläge mot äldre utan tjafs. Oftast kan någon bli bortjagad första dagen/dagarna, så länge dom jagar bort och sen lämnar ifred är det ok, efter någon dag får honan oftast komma in i flocken och allt är lugnt.

Jag har haft ett par aggressiva honor som fortsatta att jaga oprovocerat även fast den andra gick undan och även efter någon dag och det är inte ok beteende i en flock, dom fick inte stanna kvar. Jag tror det kan bero på dels dåligt temperament och dels att dom inte fått växa upp i flock och lära isg spelreglerna. De jag har nu har alla fått växa upp tillsammans med andra och det är nog viktigt att dom lär sig från de dom är små att visa underkastelse mot äldre precis som fölungar i en flock.

Om jag var du skulle jag nog ta till ännu större yta första dagen om det finns möjlighet särskilt som alla är vuxna (?) och kanske inte van vid flock sen innan, samt slänga in massa ris och olika grejer för dom att utforska (rör, stenar, stubbar, kartoner vad som helst). Släng in lite äpplen och annat gott så dom har något att sysslesätta sig med för att avleda från bråk. När jag släppte ihop sist var alla så upptagna av att kolla in allt så det vara bara ett par äldre honor som skulle kivas och sen var det lugnt.

Sen att du kanske väntar in ett dygn och se att det lugnar sig med kivet, givetvis inte om dom verkligen biter varandra men att dom hoppar mot varandra och kollar vem som är starkast får man nog räkna med om alla är vuxna som sagt, mina mest dominant honor kör alltid några dueller mot varandra sen när dom kommit fram till vem som är starkast så är det lugnt.

Men som sagt, man får stå och studera så det inte handlar om riktiga bett med sår, samt att ingen jagar någon annan oupphörligt. Jämför med att släppa ihop hästar, de jagar ibland bort ranglåga men springer dom efter hela tiden aggressivt och inte bara för att visa sin dominans så är det ngt som inte fungerar.

Kanske dom ska vara hungriga i stället så dom koncentrera sig på käket, se till bara att maten är väl utspridd så dom inte behöver kivas om det, gärna något extra gott. Och så hö på några oliak ställen med så dom kan varva ner med det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka