Sv: tak (galler) på rastgård?
Okej, för jag har 4 honor här hemma som jag har försökt sätta ihop men pälsen flyger åt alla håll och sedan så gömmer ett par av de sig och blir rädda. Det inte det att utrymmet är för litet för jag sätter de i en hästbox, och deras utebur som de ska va i är stor..
Nåt tips på vad man kan göra? har släppt ihop de efter att de fått mat så de är mätta.
Lite päls brukar flyga, när jag släpper brukar det vara ett par honor som måste kolla vem som bestämmer, dom hoppa mot varandra och det händer att någon tuss päls flyger iväg men det brukar vara avklarat snabbt och det har inte blivit några bitsår av det. Det ser däremot lite läskigt ut. Unga kaniner brukar oftast inte behöva kolla rangen så mycket, de är unga och visar underläge mot äldre utan tjafs. Oftast kan någon bli bortjagad första dagen/dagarna, så länge dom jagar bort och sen lämnar ifred är det ok, efter någon dag får honan oftast komma in i flocken och allt är lugnt.
Jag har haft ett par aggressiva honor som fortsatta att jaga oprovocerat även fast den andra gick undan och även efter någon dag och det är inte ok beteende i en flock, dom fick inte stanna kvar. Jag tror det kan bero på dels dåligt temperament och dels att dom inte fått växa upp i flock och lära isg spelreglerna. De jag har nu har alla fått växa upp tillsammans med andra och det är nog viktigt att dom lär sig från de dom är små att visa underkastelse mot äldre precis som fölungar i en flock.
Om jag var du skulle jag nog ta till ännu större yta första dagen om det finns möjlighet särskilt som alla är vuxna (?) och kanske inte van vid flock sen innan, samt slänga in massa ris och olika grejer för dom att utforska (rör, stenar, stubbar, kartoner vad som helst). Släng in lite äpplen och annat gott så dom har något att sysslesätta sig med för att avleda från bråk. När jag släppte ihop sist var alla så upptagna av att kolla in allt så det vara bara ett par äldre honor som skulle kivas och sen var det lugnt.
Sen att du kanske väntar in ett dygn och se att det lugnar sig med kivet, givetvis inte om dom verkligen biter varandra men att dom hoppar mot varandra och kollar vem som är starkast får man nog räkna med om alla är vuxna som sagt, mina mest dominant honor kör alltid några dueller mot varandra sen när dom kommit fram till vem som är starkast så är det lugnt.
Men som sagt, man får stå och studera så det inte handlar om riktiga bett med sår, samt att ingen jagar någon annan oupphörligt. Jämför med att släppa ihop hästar, de jagar ibland bort ranglåga men springer dom efter hela tiden aggressivt och inte bara för att visa sin dominans så är det ngt som inte fungerar.
Kanske dom ska vara hungriga i stället så dom koncentrera sig på käket, se till bara att maten är väl utspridd så dom inte behöver kivas om det, gärna något extra gott. Och så hö på några oliak ställen med så dom kan varva ner med det.