Tajta kompisar

Mini

Trådstartare
Tänkte be er lite om råd.
Jag har nyligen köpt två små hingstar på ca 7 mån. De är uppfödda och har alltid gått tillsammans och trots att det var meningen att jag bara skulle ha en hade jag inte hjärta att dela på dem.
Undrar vad ni tycker om när jag ska börja vänja dem från att vara ifrån varandra och hur jag bäst går till väga.

Än sålänge har jag börjat med att ta ut dem i hagen en i taget, det går men det är ett fasligt skrikande på varandra hela tiden.
När jag tar ut dem i hagen tar jag först ut deras bästa vän, lilla Rosa som är en bortskämd kviga som tror hon är häst. På så sätt har den som tas ut först sällskap till den andra kommer.
Tycker ni jag ska fortsätta så till det lugnar sig eller jag ska göra några andra övningar för att skynda på det hela lite?

Anledningen till det hela är bara för att jag ska kunna greja med dem en i taget utan att den andra blir helt förstörd.

Kom gärna med förslag men inga påhopp tack.
 
Sv: Tajta kompisar

Nu har jag ju inte en aning när man kan kastrera men tror du inte att dom hade lugnat sej då?

Eller du kanske ska ha dom som hingstar? Då får dom väl vänja sej vid att du tar ut dom en och en. Till slut fattar dom väl att dom träffas i hagen?

Vad är det för ras? Lycka till med dina killar!
 
Sv: Tajta kompisar

Jag vill behålla dem som hingstar så långt det går för att förhoppningsvis få dem godkända till avel så småningom.
Det är Amerikanska miniatyrhästar.
Dem är gudomliga att ha och göra med men är väldigt mycket varandras trygghet. Vill ju kunna greja med dem en och en också.
Ska jag ignorera oron och försöka ha isär dem lite varje dag? Eller ska jag vänta till dem blir äldre?
 
Sv: Tajta kompisar

Ignorera oron. Till slut så lär dom sig att de får vara tillsammans igen. Du måste ju kunna hantera dom en och en.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp