Taggtråd runt hagen.

Roucle

Trådstartare
Moderator får flytta tråden om den ligger fel;)

Har lite funderingar inom mig. Idag när jag åkte hem från stallet såg jag häst med föl i en hage som var inhängnad med taggtråd. Ser inte bra ut i mina ögon, vad tycker ni?

Sv: Taggtråd runt hagen.

Det var de jag funderade på.. Och dessutom med ett föl! Tänk om lille kraken får ut ett ben o fastnar!

Jaha, bra att det blir ändring på detta snart då. Skulle själv aldrig ha samvete att ha stängsel som kan vara till skada för min häst!

Det finns inget 100 % stängsel ,har sett många fler skador av el stängsel än taggtråd hittills.
El tråden skär av och bränner samtidigt vilket gör att det blir svåra sårkanter att sy ,för det finns inget att sy i ,sa vet när det hände mej .
Men jag har med varit tvungen att avliva en häst pga taggtråds skada :cry:
Har sett skador av trä staket med ,bla en som fick en påle rakt i buken :( när han skulle hoppa över .
Så det är nog en lugn och sansad häst som är bäst i slutänden ;)

Urs! Det lät jätte tråkigt ;(

Hmm, man skulle uppfinna super stängsel o tjäna massor med kosing samtidigt som det är bra!

:p du får bli en uppfinnare till special trådar för olika raser :idea:
Kanske skulle underlätta ibland ;)

jag håller med.. att det inte finns något superstängsel? :(

Det ska både vara hästsäkert (hålla hästarna inne) och samtidigt gå sönder om hästarna springer igenom staketet så hästarna inte gör illa sig.. Den ekvationen går inte riktigt ihop :p

Vi får slå våra kloka huvuden ihop o skapa magi.. Kanske det funkar med spaghetti? Om man binder ihop massor...

Haha, nja, kanske inte så smart...Det där med staket är himla komplicerat. Synd man inte hade väldigt väldiciplinerad häst som kunde tralla omkring löst..:angel:

vi är förresten "tvungna" att ha taggtråd på vårt stängsel för att hålla grannens kor UTANFÖR våra hagar :cool: på insidan har vi eltråd.

Vi har haft såna där distansisolatorer på samma stolpar som taggtråden sitter på men det har inte riktigt fungerat. Så nu är årets sommarprojekt bland annat att sätta nya stolpar en bit innan för taggtrådsstängslet just för att man inte får ha taggtråd till häst.

Och nej, grannen kan inte hålla sina djur instängda :grin:

Kor är ju helt störda ibland. Springer igenom teggtråd hur som helst:crazy:

Kompis häst som gick i hagen med taggtråd och el tråd fick ut ett ben i en spark. Han fick med sig hela stängslet o ett djupt sår i bakbenet blev det. Vet sydde ihop det o sen blev det boxvila. Men sen var han helt läkt ef ngn månad. Men det kan ju gå betydligt värre. Men typ plåt rör eller vad man ska säga, ett stalket av typ plåt eller vad man nu bygger det av. Ånestad i linköping har det om jag har för mig rätt. Fattar ni vad jag menar?

tror det blir förbjudet med distans isolatorer innanför taggtråd med efter vad jag kunde läsa mej till .
Här går kossor kalvar mm endast på el så det borde inte vara svårt hålla dom ute om du har rejält med el i tråden :angel:

Min häst som vi fick avliva förra året pga taggtråd
hade fått ett bakben över understa tråden när det kom lös en häst på andra sidan tråden ,hon slet av alla senor leder och pulsådern
det tog 5 timmar innan veterinär kunde komma ut (midsommarafton)
jag skulle inte våga riskera en sån hemsk olycka igen.

Samma häst satte benet över en el tråd 2 år tidigare ,
en granne satt eltråden så lågt ner för sina shettishingstar
(hur man nu kan släppa in hingstar i hagen i jämte ston )
eftersom hon brunstade var de intressanta .
hon fick benet över den låga tråden fick panik och slet till .
vet. sa det var endast några mm kvar innan senan varit helt av.
han fick sy i 3 lager för el-tråden brände bort alla sår kanter och dessutom en stor del av skinnet .
det tog väldigt lång tid att ens få några stygn att sitta kvar.

Så tänk efter innan det händer något .

Tyckte spagetti iden var en bra varaint :rofl:

Ush! Villka tråkiga olyckor, beklagar att du fick ta bort pålle.

Jag spagetti är ju hårt iaf, kanske skulle funka, om man band ihop massor(barilla skulle tjäna masssor med pengar!). Fast problemet är ju att de kanske käkar, man får smörja in det med ngt äckel peckel ist:D

Det värsta blir väl att få upp det öht :rofl:
I värsta fall kanske de stannar inne om de har tillräckligt med mat :rofl:

Ja!!:banana:
Gud vad smart du är :)

Fast min pålle äter nästan bara ensilagen, kanske det blir svårt att motstå... Hm, men funkar det inte med maskroser? Dom är ändå inte till nytta..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
744
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama