Sv: Tågarp

*kl*

Nu har jag inte varit inne och skrivit på ett tag igen Har ju hänt massor här, Elin vann Breeders, VM är igång och Nova är i alla trådar som vanligt...

Jag var i alla fall i Tågarp, två hästar - Eve och Räpan

Inledde starkt med sk "dressyr" eller uppvisning i istadighet med Eve

Förvänd galopp
Frvnd.jpg

Ni ser på bilderna de ABSOLUT livsfarliga brädorna utanför dressyrstaketet vilket gjorde det mer eller mindre omöjligt att utföra ett program, två felridningar och två ettor i protokollet...

Hon ser ut som hon säger Wtf :rofl::rofl:

Eveline, Eveline... ge henne till mig i en månad så kan du nog rida dressyr på henne sedan ;)

Varav en bukeryttare i hoppningen... måste säga att jag var grymt impad över att hon satt kvar som den höll på :eek:

Undrar om det är mig du menar, min häst var en aningens istadig... Jag är van och har halsrem :angel:
Hon gillade inte alls att vara helt ensam och övergiven inne på banan utan ville mycket hellre vara där alla andra hästar var.
Hon är och har alltid varit lite speciell, men helt fantastisk när hon är på humör.
Fick iaf. komma tillbaka när tävlingen var slut och hoppa inne på banan igen. Då gick hon riktigt bra, ett antal protester och en tappad sko senare ;)

Om någon har en idé hur man ska göra mer än att fortsätta tills hon lär sig, så berätta gärna. Jag är beredd att testa det mesta... Hon beter sig nämligen sådär, inte bara på tävling, utan så fort något inte passar.
Hon är kollad av vet. när jag köpte henne och nyligen av tandläkare och kiropraktor som båda behandlade rätt mycket på henne. Hemma har hon gått riktigt bra nu några veckor men det går lite upp och ner och nu tänker jag nog göra en ordentlig koll hos vet igen. Även om jag tror det största felet sitter i huvudet...

Hon ser ut som hon säger Wtf :rofl::rofl:

Eveline, Eveline... ge henne till mig i en månad så kan du nog rida dressyr på henne sedan ;)

Hrmf :mad: Det är INTE roligt. Häst:devil: Det är verkligen så "du kan GLÖMMA att JAG ska gå i närheten av de där konstiga grejerna". Sen kan vi hålla på en halvtimme och krångla sen helt plötsligt så är dom inte "farliga" längre och då är det som om det aldrig funnits något "farligt" alls.
Jag har provat att lämna bort henne, hon var hos ett proffs (Sten Å) en vinter - det gick inte att känna igen henne - SÅ fin - hon flög fram när han satt på. Det är jag som inte kan rida och sen är jag för mesig för en så pass skarp häst...

Räpis var på hugget :D
Tråkigt att jag förstörde banhoppningen :( men nu skärper jag mig till nästa gång!

Om någon har en idé hur man ska göra mer än att fortsätta tills hon lär sig, så berätta gärna. Jag är beredd att testa det mesta... Hon beter sig nämligen sådär, inte bara på tävling, utan så fort något inte passar.

Jag vet hur det är... Du ser ju på bilderna här i tråden hur min häst beter sig... Hon håller på sådär överallt också, hemma, i ridhuset där vi tränar osv osv men bara när det är dressyr...
Jag har provat många olika angreppssätt, men inget har hjälpt och det beror på att jag inte kommer åt grundorsaken som är att hästen inte respekterar mig som ledare fullt ut. Sätter jag på ett kandar eller en graman så är det inget bråk alls - jag behöver inte hålla i stång eller graman men det är "redskapen" hon respekterar - inte mig.
Så om du vill ha ett tips från en som misslyckats så är det, var konsekvent hela hela tiden, låt henne inte få ta kommando utan fortsätt som du gör nu hon ska gå på hoppbanan och nu gjorde hon ju det även om det blev efter själva tävlingen!

Ja jisses frid vad käck hon är lilla Räpan! "Släpp mig Matte jag kan SJÄLV!!!!"

Men Eve hänger löst förstår jag...:mad:

Resultat - undrar en sak. En hemmaryttare red fel program och blev utdömd men fick iaf fortsätta, dvs rida om dressyren, hoppa och rida terräng, hon står med i resultatlistan. Är det rätt? Jag trodde att man blev bortdömd helt?

Var det ngn fotograf som fotade ponnyklasserna?

Eller så filmar vi bara ett pass hemma där hon går som en dröm och ger domaren filmen bara... :mad:
Tjejen vet precis när det är tävling eller träning. Men denna gången blev jag neddömd, har visat filmen för flera som tycker det är helt fel.

Så jag väljer att gå vidare bara...:grin:
Nytt år å nya tag 2011!

Eller så filmar vi bara ett pass hemma där hon går som en dröm och ger domaren filmen bara... :mad:
Tjejen vet precis när det är tävling eller träning. Men denna gången blev jag neddömd, har visat filmen för flera som tycker det är helt fel.

Tja, det är ju ett alternativ...tror det har varit på tal förut när ngn varit missnöjd med bedömningssporten vi tävlar i...:angel: rent arrangörsmässigt så vore det ju en hit om alla bara skickade in sin video ett par dgr innan o sen käckt hämtade sitt protokoll innan hoppstarten!

Blev ju bara liiiite besvärligt för den som inte blev godkänd i dressyren o sen inte fick starta hoppningen efter att ha rest 40 mil men mammaBerg löser nog det problemet!:D

Eller också övar du dressyr/lydnad så din häst lyder dig oavsett var du befinner dig....:cool:

Ja jisses frid vad käck hon är lilla Räpan! "Släpp mig Matte jag kan SJÄLV!!!!"

Men Eve hänger löst förstår jag...:mad:

Känns riktigt bra med Räpan :) Nu börjar det lossna och jag behöver inte hjälpa till så mkt längre utan kan åka med på henne också!

Den där :devil: apan Eve är inte direkt favoriten just nu. Fast han som satt som speaker i terrängen gillade hästen lät det som, han såg ju inte dressyren...

Känns riktigt bra med Räpan :) Nu börjar det lossna och jag behöver inte hjälpa till så mkt längre utan kan åka med på henne också!

Den där :devil: apan Eve är inte direkt favoriten just nu. Fast han som satt som speaker i terrängen gillade hästen lät det som, han såg ju inte dressyren...

Det var Lasse C

Kan du tömma din PM-box???

Hunter: Du ska inte åka häst du ska RIDA, vi har ju försökt trimma in detta i ditt huvud nu hela säsongen....:devil::D

Räpan ser iaf ut som GULD, hon flyter ju fram så det ser plätt lätt ut, 100-debut nästa år?

Hunter: Du ska inte åka häst du ska RIDA, vi har ju försökt trimma in detta i ditt huvud nu hela säsongen....:devil::D

Räpan ser iaf ut som GULD, hon flyter ju fram så det ser plätt lätt ut, 100-debut nästa år?

Jag vill bara åka... enklast så... man slipper vara anfådd när man kommer i mål ;)

Det känns som det kan bli 100klass med Räpis nästa år. Inte helt omöjligt. Hon var på väg att hoppa husen längst bort på fältet som ingick i 100klassen syns nästan på filmen vart hon är på väg. :D Tur att man är med :angel:

"För att vinna skulle Fio behövt vara under 40 i dressyren.
Att hon sen fick stanna före spetsen pga ryttare på marken och lös häst på banan"

Då såg jag dig! :idea: Jag stod precis bredvid spetsen när hon som var före dig ramlade över spetsen och hästen kom lös. Måste fråga: hur blev det med din tid? Du frågade funktionären hörde jag, men du fick inget svar (vad jag vet). Hur gör man/de i ett sånt läge när man måste vänta? Hur vet man att man får "rätt tid" när något sånt händer?

Ponnymamman krävde av Fio att lämna in protest mot tidsfelen :angel:, tack o lov för lydig facebookarvän:rofl::rofl:

Jag såg dig :D när jag kom i mål med Räpan från terrängen. Du stod i starten, du hade 2 startnummer efter mig?

Tråkigt att den sista starten för året inte blev lyckad.

Oj, okej, då va ja nog bara lite för fokad för å se nåt/nån! :D

Synd att du ser det så, jag e bara missnöjd med hoppningen (läs:min ridning i hoppningen)
.
I dressyren gick hon så som jag ville (typ) och skrittade t o m där det ska vara skritt:D
Lite hög form och spänd säger domaren, och jag sitter och njuter av att hästen bär sig själv stundtals. Så dressyren har jag förstått kommer ta tid.

Jag va ju 9:a totalt av alla som gick terrängen så jag e supernöjd! Inte ett hinderfel på hela säsongen inger hopp om nästa år, dressyren kan man alltid förbättra, svårare att få en ovillig häst i terrängen att lossna!:love:

Hoppas du av nöjd, cirkuskonster verkar ju vara grejen, måste hem å träna!;)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På lördag startar första klassen i ridsport-OS 2024. Till skillnad från de andra grenarna, som går inne i Paris, kommer hoppning...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka