Sv: Tågarp

*kl*

Jag hann precis itid för att se dottern i terrängen. (hade kört nonstop från Düsseldorf på morgonen) Sen går häst*#%!!!! inte i vattnet!!!! Hon har hoppat det 100 ggr! SNOPET! :crazy:

Steffie: Tur du slapp backa, det gick inte!! Jag fick köra framåt och framför de andra ekipagen eftersom det var så vått i gräset och att påskjutsbromsen på släpet gick in... :D

Häst*#% startar på Gärds (typ hemmabana) nästa helg och sen inleder hon sin nya karriär som dressyrhäst... (-"trivs bra med att sitta här under korkeken och lukta på blommorna"...)

Placeringen?? Vann hon inte? Jag SA ju till henne att hon skulle vinna om hon nu skulle envisas med att åka dit....:devil:

Hon får väl förbättra dressyren då.:devil:
Vi vanliga dödliga skulle ju vara jättenöjda med 42 straff i dressyren.
För att vinna skulle Fio behövt vara under 40 i dressyren.
Att hon sen fick stanna före spetsen pga ryttare på marken och lös häst på banan, skulle ju lätt kunnat leda till att hon tappade rytmen.

Fast jag funderar ju när jag läser resultatet...inget utslag alls i 100-klass hoppningen utan de flesta nollor eller 4 fel. Men i debutant klass 17 uteslutna varav 6 i hoppningen??? Vad var det med den hoppbanan o vad hände i terrängen? Resultat borde inte varit annorlunda i debutant mot lätt klass om banorna var rätt anpassade?

Det var inget med hoppbanan, det var jättelåga hinder men jag såg på den lilla tiden jag kollade hoppningen väldigt mkt dålig ridning faktiskt och väldigt många hästar som nog inte hade satt hoven på en hoppbana tidigare. Terrängen var helt ok , inga konstigheter någonstans tyckte jag iallafall.

Sen var det några istadiga hästar som inte kom så långt varken i hoppningen eller terrängen.

Varav en bukeryttare i hoppningen... måste säga att jag var grymt impad över att hon satt kvar som den höll på :eek:

Grattis allihopa...dottern red bara dressyr och hoppning, hästen kändes inte 100 så vi strök han till terrängen, fast hon finns inte ens med i resultaten :confused: får man tillbaka anmälningsavgiftene då :D

Nix dom pengarna går till de som var med på resultatet men som inte ens var där :devil:

Lånar knappen!

Måste bara fråga.. :o
Har bott ett par km från Tågarp i 14 år men aldrig hittat någon terrängbana där.
Är det Dagstorps bana man rider på?
Det är nämligen den enda jag kan komma på i närheten..

Guud så dum jag är... :o
NU ser jag ju till och med framför mig hur delar av banan ser ut..

*Blomskan kryper tillbaka under den sten hon kom ifrån*

Kan ju bara svara för mitt eget resultat, som var vårt sämsta under karriären...

Hoppbanorna stod vi sidan av varandra och på vår del så lutade den kraftigt på en linje med relaterade avstånd på. Såg inte många komma rätt där!! Även om hindren va låga så stod de rätt illa till.
Hindret som fällde mig och vår rytm stod snett mot domartornet, höll man inte rätt linje red man rakt in i den containern... Sen en del lite udda hinder men inget skitsvårt på nåt sätt. Jag tappade helt rytmen mot fyran och fick ta ny fart och fick med mig hela linjen ner sen:grin: Vilket va synd eftersom hon hoppade bättre än på länge på de andra hindren.
Är det skit i sadeln så e de...:angel:

Men kul terräng å bra ställe, dit åker vi igen, och hoppas på annan dressyrdomare!!!:devil:

Kan helt hålla med om att placeringen av hindrena i debutanten var det som gjorde det svårt. För att få en bra sväng till 4an var man tvungen att hålla hårt upp mot staketet rakt mot utgången. Likadant med 8an där man var tvungen att trycka upp mot samma staket fast åt andra hållet. Hade inte min häst varit så himla bussig och hoppglad hade vi också fått problem med att komma över. Jag har aldrig tidigare haft så dålig rytm på en hoppbana, men lyckades mirakulöst vara nolla. Hoppbanan för lätt klass såg ut att ligga mycket mer "fri".

Stoppen i terrängen i debutanten vet jag inte var de kom någonstans i stort. För min del fick jag först en tvärnit på vägen ner mot vattnet. Att gå från att galoppera på stora gräsytor och sedan styra in på en smal grusgång i nerförsbacke. Han trodde inte jag var klok som ville ha ner honom där :D Sedan stod han emot på vägen ner mot vattnet i trav och hade ingen bjudning kvar alls när vi kom ner och fick ett stopp där.

Jag har ridit fälttävlan förr och jag upplevde den här debutanten som svårare än de jag red för 10 och 15 år sedan. Det som var svårt för min häst var överraskningsmomenten, ex att galoppera upp för en brant backe och sedan ha typ 3 språng på sig att hoppa en oxer, att få igång galoppen snabbt när man kommit ur rytm och väldigt förvånad blev jag över att de hade ett smalhinder med i debutanten, nr 6, björkoxer på öppet fält men väl infångad av björksly. Den var ju inte supersmal men det hade varit mer schyst att ha en vanlig oxer istället.

Det var min analys! :)

Ja, jag ska debutera min 7-åring. Det blir så SPÄNNANDE!!! Det var 9 år sedan jag startade sist och känner mig väldigt ringrostig. Hästen hoppar så glatt på allting och har världens härligaste inställning. Men han har ju aldrig hoppat en hel bana på tävling. Som tur är tränade vi en gång i Tågarp i somras.

Jag har ridit fälttävlan förr och jag upplevde den här debutanten som svårare än de jag red för 10 och 15 år sedan. Det som var svårt för min häst var överraskningsmomenten, ex att galoppera upp för en brant backe och sedan ha typ 3 språng på sig att hoppa en oxer, att få igång galoppen snabbt när man kommit ur rytm och väldigt förvånad blev jag över att de hade ett smalhinder med i debutanten, nr 6, björkoxer på öppet fält men väl infångad av björksly. Den var ju inte supersmal men det hade varit mer schyst att ha en vanlig oxer istället.

Det var min analys! :)

Kan ju oxå vara så att din ringrostighet och att inte ha startat på 9 år som gjorde att du kanske tyckte banan var svårare än de du red för 10-15 år sedan ;)

Jag kan hålla med om att den smala oxern var en svårighet och att galoppera upp för backen och hoppa räcket kan oxå komma som en överraskning. Annars tycker jag att hindren är snälla och låga på denna banan och en relativt lätt debutantbana. Den var ju betydligt värre förr när första hindret var att hoppa ut från hoppbanan.
Jag såg inte alla i debutanten för jag åkte hem men jag fick inte intrycket att det var något särskilt hinder som ställde till det?

Senast ändrad:

Usch då! Var denna bana lätt???:crazy::D Ja, du har väl lite rätt kan jag tänka. Helt på topp är man ju inte när man varit borta så länge :angel: Sen kändes nog banan svårare också när hästen liksom gick med handbromsen i hela tiden. Så när den lättar, han suger på framåt och tar tag i hindren så upplever jag nog inte det som lika svårt. Om ni vill se en bild på honom/oss så finns den på www.lundgrensfoto.se på bilderna 718-721. Att det kändes stort kan ju bero på att han tror att han ska hoppa hus och överhoppar sig. Syns på bildsviten tycker jag :D Detta var verkligen kul! Det ska vi göra om! :banana::banana:

Hmmm men eftersom det var våran häst (fast hon gick i hagen hemma) så borde vi fått dela :angel: Det borde vara dubbelt betalt för det :rofl:

Grattis allihopa...dottern red bara dressyr och hoppning, hästen kändes inte 100 så vi strök han till terrängen, fast hon finns inte ens med i resultaten :confused: får man tillbaka anmälningsavgiftene då :D

Jag tror inte det här med resultatlistor är tågarps grej... Jag var där en annan gång och stod som utesluten i terrängen trots att jag egentligen bara haft ett stopp och inte var i närheten av maxtiden...

*kl*

Nu har jag inte varit inne och skrivit på ett tag igen Har ju hänt massor här, Elin vann Breeders, VM är igång och Nova är i alla trådar som vanligt...

Jag var i alla fall i Tågarp, två hästar - Eve och Räpan

Inledde starkt med sk "dressyr" eller uppvisning i istadighet med Eve

Förvänd galopp
Frvnd.jpg

Mera förvänd
Merafrvnd.jpg

Mellangalopp
Mellangalopp.jpg

Arbetsgalopp
Arbetsgalopp.jpg

Ni ser på bilderna de ABSOLUT livsfarliga brädorna utanför dressyrstaketet vilket gjorde det mer eller mindre omöjligt att utföra ett program, två felridningar och två ettor i protokollet...

Kul inledning liksom... tur att Räpan finns och hon gjorde ett fint program vet inte om domaren hade agg till mig efter min första runda med Eve (samma domare dömde Räpan) för det blev blygsamma poäng med omdöme "lydig och lösgjord" där nere men ändå bara 5or och 6or :confused:
Sen var det min tur att klappa ihop, knappt någon sömn ingen frukost och sen värsta ronden med Eve -> ingen energi kvar - red rakt in i hinderna på hoppbanan med stackars Räpis som kämpa på men lyckades inte rädda alla bommarna.
Ang hoppbanorna så ansåg jag att 100klass banan var lättare än 90 :o dom stod så konstigt placerade i 90-klassen man fick rida rakt mot sekretariatet nästan på det för att få till en bra sväng...

Lät Eve galoppera på i terrängen gick in 27 sek under optimaltiden jag visste att det gick lite för fort för klassens tempo men eftersom vi låg så dåligt till så kunde jag likväl låta henne gå i ett tempo som passar henne bättre...

Sen var det lilla Räpans tur! Liten laddad häst i start och hon gick iväg så jag hade svårt att hänga med över 1a
Bästa rundan hon gjort :banana: Kändes supersuperenkelt och vi gled enkelt in 12 sek under tiden och här finns massor mer fart och hopp att plocka ut när det blir dags att gå upp en nivå :love:

Räpan terräng

Rolig speaker i terrängen! Guldstjärna att han berättade om hästarna, bl a om Eves mamma Ceydi

"För att vinna skulle Fio behövt vara under 40 i dressyren.
Att hon sen fick stanna före spetsen pga ryttare på marken och lös häst på banan"

Då såg jag dig! :idea: Jag stod precis bredvid spetsen när hon som var före dig ramlade över spetsen och hästen kom lös. Måste fråga: hur blev det med din tid? Du frågade funktionären hörde jag, men du fick inget svar (vad jag vet). Hur gör man/de i ett sånt läge när man måste vänta? Hur vet man att man får "rätt tid" när något sånt händer?

"För att vinna skulle Fio behövt vara under 40 i dressyren.
Att hon sen fick stanna före spetsen pga ryttare på marken och lös häst på banan"

Då såg jag dig! :idea: Jag stod precis bredvid spetsen när hon som var före dig ramlade över spetsen och hästen kom lös. Måste fråga: hur blev det med din tid? Du frågade funktionären hörde jag, men du fick inget svar (vad jag vet). Hur gör man/de i ett sånt läge när man måste vänta? Hur vet man att man får "rätt tid" när något sånt händer?

Det får man aldrig... rätt tid alltså :grin: Jag sa till funktionären typ 4ggr innan han startade klockan! Han fann sig inte, visste nog inte riktigt vad han skulle göra! Grejen var ju oxå att ryttaren innan trillade av i stort sett framför näsan på mig så mannen där blev lite stressad, ville ju se hur det gick med henne och sedan började han rätta till blommorna och med flaggan osv :cool:

Man skall sätta på klockan i samma ögonblick han ser att jag måste pulla upp så att han vet hur lång tid som jag får vänta, sedan dras det av från sluttiden.

Det är kanske inte alltid så enkelt på sådana här mindre tävlingar där funktionärerna inte är så rutinerade.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På lördag startar första klassen i ridsport-OS 2024. Till skillnad från de andra grenarna, som går inne i Paris, kommer hoppning...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka