Tåg och kattbehov

Celija

Trådstartare
Jag åker en del tåg nu med Aslan och det går superbra, han är jättelugn och charmar medpassagerare så väl som konduktörer.

Det finns bara ett problem, han kan verkligen inte hålla sig. Det handlar om att han gör ifrån sig inom en timme från att vi hoppat på tåget, buren stinker och det blir inte trevligt för någon. :crazy:

Han brukar inte få äta på ett par timmar innan, jag brukar försöka sätta honom på lådan fast han sällan gör något men oavsett om han nyss gått och inte ens ätit lyckas han alltid kissa eller bajsa ner buren. :o

Han kan gå från jättecool, ligger och snosar i min famn eller till och med sover till att börja krafsa och visa att han måste göra sina behov så det känns inte som att han är stressad.

Nu börjar jag dra mig för att åka hem igen pga detta, här i kring finns inget kattpensionat heller och jag känner ingen som kan ta honom.

Hur gör ni när ni åker tåg?

Edit: jag har funderat på att ta med låda men det kommer ju fortfarande lukta och sitta i en fullpackad sexpersonskupe, dra fram kattlåda och sedan ställa mig och rensa den känns lagom kul. :o
 
Senast ändrad:
Sv: Tåg och kattbehov

Men ta med lådan in på toaletten och ha med hundbajspåsar som du lägger ner det smutsiga i och slänger i sopkorgen inne på toaletten? Har du en låda med eller inte? Det finns små resevarianter att köpa.
 
Sv: Tåg och kattbehov

Jag brukar ha med låda men får nog göra en variant av hur du säger. Fast jag får nog rensa den på plats, för toaletterna brukar vara minst 3-4 vagnar bak och jag vill inte dra en luktande kattlåda igenom så många vagnar med folk.

Tänkte bara om det fanns något smidigare sätt men det gör det nog inte. :o

Men det känns som folk borde bli griniga om jag drar fram kattlåda och grejer, men då får dom nog bli det då.
 
Sv: Tåg och kattbehov

Jag tycker absolut INTE att du ska mecka med kattskit bland folk i kupén.
 
Sv: Tåg och kattbehov

3-4 vagnar bak? Vad är det för tåg du åker?
SJs X2 har 1-2 toaletter i varje vagn, X40 har 2-3 toaletter i 2-3 multat tåg och Rc-vagnarna har minst en toalett i varje vagn.
Eftersom du bor i Arboga antar jag att du åker mycket X40 (dubbeldäckare)?, i vagn 1 finns en stoooor toalett som du kan använda om det behövs, där kan man vara många inne samtidigt. ^^
 
Sv: Tåg och kattbehov

Jag vet ingenting om utformning på tågen men sist jag skulle på toaletten på tåget så fick jag gå igenom minst 3 vagnar :o
 
Sv: Tåg och kattbehov

Jag tycker inte heller det är nån bra ide men hur tusan ska man göra då? :(
 
Sv: Tåg och kattbehov

kan du inte ha en liten påse (bred öppning som går att lägga ut förstås) med kattsand i som han får skita i, så knyter du bara ihop och slänger den?

Jag har gjort så och kisse valde att sätta sig i påsen efter lite krafsande i sanden.
 
Sv: Tåg och kattbehov

kan du inte ha en liten påse (bred öppning som går att lägga ut förstås) med kattsand i som han får skita i, så knyter du bara ihop och slänger den?

Jag har gjort så och kisse valde att sätta sig i påsen efter lite krafsande i sanden.

Så gjorde jag också med min gamla katt ibland. Bara det fanns lite sand i så fattade han och så kunde man bara gå in på toa och "byta påse".

Till TS: Apropå var i tåget du har toaletterna...om du åker så pass ofta och det inte är tåg där du bokar plats så kan du ju enkelt lära dig var toaletterna är och försöka sitta i de vagnarna.

Ingen av mina katter har haft en "tvåtimmarspaus" innan resa utan jag har haft större marginal. Ska jag resa på eftermiddagen så får de på morgonen och that's it. Sedan ger jag de istället lite torrisar eller liknande tåget för då smälter de ju det medan de reser. Detta förutsätter såklart att man inte har åksjuk katt men det brukar vara värre i bil än i tåg.
 
Sv: Tåg och kattbehov

Det finns bara en vagn man får sitta i med djur, så det går inte att sätta sig närmare, det brukar vara 3-4 vagnar och idag var det också så.

Men jag gjorde så att jag hade en påse med lite sand och han gjorde ifrån sig i den och sedan slängde jag den omedelbums, tyvärr luktade det inte hallon i kupen i några minuter så alla fyra passagerare avlägsnade sig och gav mig menande blickar när jag senare mötte dem, lite jolligt imo, om katten måste gå så måste han, vad tycker de att jag ska göra då?

Men sedan försvann lukten snabbt nog och buren var fräsch så det var ändå en helt okej lösning!
 
Senast ändrad:
Sv: Tåg och kattbehov

Men vad tusan är det för tåg du åker egentligen? Hur ser det ut?
Det kan inte vara 3-4 vagnar till närmsta toa, du måste missa några i så fall!
 
Sv: Tåg och kattbehov

Insåg just att vagnar blir fel, kupeer är rätt ord! Men jag kan säkert ha missat en närmare toalett men jag om jag minns rätt sen sist, vilket var igår, haha, var det två långa kupeer och två korta kupeer innan nästa toalett.

Jag ska räkna imorgon när jag åker! :D

Edit: alltså jag kollar på tågskissen nu och det SKA finnas en wc i andra änden av vagnen men jag har missat den helt!
Imorgon ska jag kolla jäkligt noggrannt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tåg och kattbehov

Jag tänkte väl!
Men du svarar fortfarande inte på min fråga om vad det är för sorts tåg du åker. :p
 
Sv: Tåg och kattbehov

:) Som du märkt sitter du då alltid i vagn 3 eller 6 och får gå igenom två vestribuler innan du kommer till första toaletten.
Från andra vestribulen (där dörrarna på tåget är) går du upp en liten trappa (typ två-tre trappsteg) genom en glasdörr (tips - funkar glasdörrarna dåligt så höj handen mot taket framför dörren, sensorn som märker av din hand sitter där och ser dig tydligare ju högre upp du har handen) till mittetaget och så ska toan ligga på höger sida, den borde inte gå att missa. :)
 
Sv: Tåg och kattbehov

Nej men idag så var den ju precis som på skissen, så som du säger, helt klockrent och jag fattar INTE hur jag kunnat missa den innan och kutat igenom halva tåget varje gång. :confused:

Dessutom så gick det jättebra att åka, jag hade förberett en liten påse igen men det behövdes inte! Hurra! :banana:

Möjligtvis bara en engångsföreteelse men åh så skönt. :love:
Nu ska vi dock inte åka tåg så mycket mer. :bump:
 
Sv: Tåg och kattbehov

Vilken tur att du hittade den. ;) Man måste ha lite på känn vart en toa kan vara placerad på tåg, för de är lite hemliga ibland kan även jag tycka som har bra koll på tåg. ;)
 
Sv: Tåg och kattbehov

Vad skönt att det löste sig för er sist! Men jag vill i allafall berätta hur jag löste det med min Ludde när vi var stadiga resenärer på SJ! Han var som din att han var väldigt lugn och trevlig att ha att göra med på tåget. Dock åkte han inte i bur, utan enbart i koppel. Jag löste hans bestyr genom att ha en stor påse med klumpande kattsand samt hundbajspåsar med mig. När han var nödig så tog vi oss till toaletten och jag vecklade ut hans "toapåse" och väntade tills han gjort sitt och skopade med hundbajspåsarna som jag knöt supernoga och slängde!

Nu förstår jag att Ludde är ett extremfall i medgörlighet på alla sätt, men det fungerade jättebra för oss!
 
Sv: Tåg och kattbehov

Jag hade kunnat gjort precis som du men vet inte vad folk tycker om att man går igenom icke djurkupe med en katt?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Jag ska på söndag för första gången åka tåg med 2 katter (ca 2 år gamla) själv. Den ena katten har åkt förut, och är numera rätt...
2
Svar
25
· Visningar
7 721
Senast: Nakeri
·
Övr. Hund Det är lite kaos och katastrof här, för att uttrycka det milt. Jag har ju innan varit synnerligen priveligerad med hundvakt, så vovve...
2
Svar
21
· Visningar
5 058
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp