Tänker jag rätt?

Sv: Tänker jag rätt?

Jag hade sattsat på en stabil c-ponny ponnyn din dotter är ju redan eller snart 150cm lång.

Tycker att köpa en ponny för att ha i 1 eller max 2år är lite väl mycket slit och släng mentaletet, ponny kommer ju ändå vara din dotters allt om ni får tag på rätt ponny för henne.

KramJ
 
Sv: Tänker jag rätt?

Satsa på rätt häst, storleken är underordnad så länge hästen kan bära upp ryttaren. Om man nu vill satsa på att tävla så kan det dock vara idé att välja en c-ponny eller större. Barnet behöver en snäll schyst ponny som hon kan rå på (om hon nu inte tillhör de tuffa envisa släktet som klarar att åka av 30 gånger på en timme och inte bli rädd) och det finns mängder av variabler som ska stämma. Bäst chans att hitta den rätta är inte att snöa in på cm och det behöver bara skilja några mm mellan C och D ponnyer. En stark B-ponny kan vara för mycket för barnet samtidigt som en gentleman till D-ponny är perfekt, en riktigt bra och snäll läromästare anpassar sig dessutom efter ryttaren.

Jag håller med Pulkaskurk om läromästare, ett hyfsat begåvat barn kan med rätt häst och rätt tränare ta sig uppåt i klasserna väldigt snabbt och sedan fastnar man på den nivån hästen befinner sig, att lära både sig själv och hästen samtidigt är knepigt. För att ha kul med sin häst så behövs förstås ingen avancerad häst, det beror helt på vad man vill med sin ridning.
 
Sv: Tänker jag rätt?

Dottern vill gärna komma i gång och tävla ganska omgående, dock såklart låga klasser.
En läromästare, gärna hellre 20år än 5år, är en självklarhet och nu när vi pratar så kanske en c ponny är bättre ändå.
Usch vad det ska vara svårt men samtidigt som ni skrivit så ska vi nog inte stirra oss blinda på kategorin utan istället på själva individen.
 
Sv: Tänker jag rätt?

Fundera noga.. Min dotter fäste sig mycket vid shettisen vi bara hade till låns över sommaren och slutade nästan rida efter det trots att hon hela tiden visste att han skulle tillbaka då hon eg. var för stor för honom (hade honom som sällskap till den stora).

Min dotter är 11 år och ca 145-150 och har inga problem med att sadla eller sköta våran 155 häst, dessutom sköter hon och sadlar 170 hästar själv när hon ska rida lektion. Det enda hon ber om hjälp med ibland är tränsningen när hon inte orkar ta fram en pall om hästen envisas med att ha huvudet i taket. Ursnäll ponny löser det mesta, sen så kan man alltid åka på pay'njump i början bara för att träna på att tävla och välja höjden själv. Se till individ och inte på storlek men tänk på att det kanske inte så kul att behöva sälja sin bästa vän redan efter ett år :/
 
Sv: Tänker jag rätt?

Jag rider fortfarande B ponny, trots att jag är 19 år och är 157 :P På en maxad, grövre B ponny ser det faktiskt harmoniskt ut. På lite rangligare modeller känns det däremot lite obalanserat, även om dom är lika hög.

Så med rätt modell på B ponny kan hon säkert ha glädje av den i några år :)
 
Sv: Tänker jag rätt?

Men du har ju inte fått tävla den de senaste 6 åren. Det är ju också en aspekt att ta hänsyn till om man vill tävla.
 
Sv: Tänker jag rätt?

Usch vad det ska vara svårt men samtidigt som ni skrivit så ska vi nog inte stirra oss blinda på kategorin utan istället på själva individen.

Det tror jag är klokt. Jag tror att det kan vara bra att åka och titta på både större B-ponnyer och mindre till mellanstora C-ponnyer. Leta efter en pigg, trygg, glad, förlåtande, väl- och lättriden och välhoppande ponny i första hand. Sedan om det är en B- eller C-ponny får vara underordnat.

Det är visserligen jättetråkigt att växa ur eller bli för gammal för sin B-ponny, men samtidigt är det jättetråkigt att få en ponny som man inte riktigt behärskar. Det kan förstöra både glädje och självförtroende. Men när det gäller just den frågan så måste man komma ihåg att tiden går mycket långsammare när man är så ung. Hon får tävla ponnyn i tre år - det är faktiskt en evighet när man är i den åldern. :) Givet att hon inte växer ur ponnyn inom något år förstås.
 
Sv: Tänker jag rätt?

Jag hade satsat på en c ponny. Men då väldigt rutinerad. En b-ponny växer hon snabbt ur. Och en viktbärnade c-ponny kan hon rida länge till :) Lycka till!
 
Sv: Tänker jag rätt?

Vi har hittat en älde c-ponny som ska besiktas på fredag så förhoppningsvis kommer han med hem då.
Denna tråden gjorde att vi tänkte om och vi tror att vi har hittat precis det vi sökte :)
 
Sv: Tänker jag rätt?

Vi har hittat en älde c-ponny som ska besiktas på fredag så förhoppningsvis kommer han med hem då.
Denna tråden gjorde att vi tänkte om och vi tror att vi har hittat precis det vi sökte :)

Vad kul! Hoppas det går bra då :)

Går det igenom får du lägga upp en bild på underverket sen :)
 
Sv: Tänker jag rätt?

Jag hade valt en snäll trygg C-ponny. Det var min första häst när jag var 14 och då var jag bara 150 cm ungefär. :) var jämt själv i stallet och hantera allt själv (vi hade eget stall så ja ALLT gjordes av mig). Min syster hade en första häst på 150 cm som 14 åring på 150 cm ;) gick jätte bra. Vi hade en lätt sadel i syntet. Läder blir tungt :) de var gamla goa farbröder på 21 och 24 år :) så dom var perfekt för oss som inte villa tävla.

Kul att ni funnit eran nya ponny :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tänker jag rätt?

Själv tycker jag det är viktigare med ras och lynne när jag väljer häst till barnen. Sen är en större häst alltid svårare att klara av själv om man bara är 10 år. Hur mycket hjälp kommer hon få med hästen och hur mycket måste hon klara själv?
 
Sv: Tänker jag rätt?

Själv var jag 12år när jag fick min första häst, ett eng fbl på 168cm i mkh! :) Hade hela ansvaret för honom själv.
Att jag bara var 12år och tävlade (hoppning) mot vuxna gjorde mig ingenting, jag lärde mig mycket och visst vann och placerade jag också mig efter ett tag! Att jaga framgång är kul!

Det viktigaste är ju individen, att din tös och ponnyn funkar ihop, då blir det kul att lära sig mer och att lyckas! :)
Kul att ni har hittat en lovande ponny, håller tummarna för att allt går vägen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 149
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 047
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp