clevelander

Trådstartare
Jag har en fråga om täcken....

Jag har en oklippt åring, där han stod förut var det inga problem med att han var ute utan täcke, då det var mycket "vindstopp" runt omkring, men för tillfället står han ute på en stor äng där vinden nästan blåser konstant.
Just nu står han med ett ofodrat regntäcke när det ser ut att bli regn. Dock är det lite för stort, en storlek 72 i amerikanska mått. Han mäter ca 125 cm och är smal och växer konstant haha, vilken storlek blir det i svenska mått?

Min fråga är iallafall, inför vintern nästa år hur mycket fodrat behöver jag?
Temperaturen går i vanliga fall ner till ca -20, -25 i värsta fall -30. På det blir det ju riktigt blåsig samtidigt.

Han växer en ordentlig vinterpäls och kommer inte att klippas, jag misstänker att jag måste lägga på ett täcke iallafall, så hur mycket foder behöver jag? och har ni några tips på täcken?

Ev. att han kommer att stå i kallstall under nätterna, för att komma ifrån vinden. Behöver han ändå täcke?

Tack för svar! :)
 
Sv: Täcken

Om hästen får ordentlig vinterpäls så finns ingen anledning att täcka. Om det är regn och fukt i kombination med vind, då kan den behöva ett regntäcke. Kyla och blåst brukar hästar sällan ha problem med, men är det väta inblandat så fungerar inte pälsen lika bra och de får svårare att reglera sin värme. Det märker man om vätan stannar på ytan eller tränger ner mot huden. Finns det vindskydd i hagen? Extra grovfoder skulle jag mycket hellre ge än att lägga på täcke. (förutom vid regn om det visar sig behövas)

Tänk på att ju tunnare och lättare ett täcke är, desto enkare för hästen att använda sin egen förmåga till värmereglering. Med tunga täcken kan inte pälsen resa sig och heller inte isolera luft mellan stråna. Ju mer man plattar till hårremmen, desto mindre fungerar den.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag ska åka och köpa täcken till min nya ponny snart. Han är importerad från Irland och känner honom inte så bra än (när det...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Kiwifrukt
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 057
Senast: Cilla
·
Anläggning Min ligghall är 4*6m där ena långsidan är öppen nästan hela vägen ut till gavlarna. Det tenderar att blåsa in regn och snö när vinden...
Svar
3
· Visningar
1 003
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp