Tacksam för tips om hur jag ska göra - läs.

D

Dante02

Hej:)
Jag har en femåring valack, 155 cm hög, sv halvblod.
Jag skulle gärna vilja ha några tips om hur jag kan få honom att vänja sig av med att hela tiden behöva en hästkompis med sig, så att jag kan rida ute själv mm. En annan frågan är att hur jag ska göra när han börjar "dra iväg med mig", t.ex. när han vill in i hagen med sina hästkompisar. Hur får jag stopp på honom?Hur får jag honom att följa mig?

Mkt tacksam för svar!:bow:

Sv: Tacksam för tips om hur jag ska göra - läs.

Tömkör ut honom själv.
om du rider med sällskap- rid först.

Drar han iväg- sätt på träns- umgås o promenera med den mkt.

Öva att den ska stanna, gå, springa eller vända- när du gör så- beröm mkt.
som du gör för att lära hunden att gå i koppel o sedan lös.

han ska tycka att det är trevligt att vara med dig.

Tack så mkt för tipset, ska försöka med det idag!

Men mer tips skadar inte! ;)

Hej:)
Jag har en femåring valack, 155 cm hög, sv halvblod.
Jag skulle gärna vilja ha några tips om hur jag kan få honom att vänja sig av med att hela tiden behöva en hästkompis med sig, så att jag kan rida ute själv mm. En annan frågan är att hur jag ska göra när han börjar "dra iväg med mig", t.ex. när han vill in i hagen med sina hästkompisar. Hur får jag stopp på honom?Hur får jag honom att följa mig?

Mkt tacksam för svar!:bow:

Börja att promenera med honom själv, jobba med honom själv och osv.

Angående "han drar iväg med mig" det är många som håller grimskaftet med en hand och då kan jag tipsa dig att prova att ...hålla grimskaftet med två händer, du har mycket mer kontroll och du blir mycket starkare.
När jag tar in "vanliga ridhästar" så tar jag oftas dem med en hand men när jag tar in galoppörerna har jag alltid grimskaftet i båda händerna.
Och ha honom bakom dig, och använd rösten!

Lycka till

Angående "han drar iväg med mig" det är många som håller grimskaftet med en hand och då kan jag tipsa dig att prova att ...hålla grimskaftet med två händer, du har mycket mer kontroll och du blir mycket starkare och dra ett kedja under hakan eller över mulen eller använd ett stigbett!

Sätt grimskaftet i ringen på sidan av grimman.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar