Täckestorkrum m luftavfuktare

Fredag

Trådstartare
Är det någon som har ett torkrum för blöta hästtäcken med luftavfuktare? Fungerar det bra? Är det effektivt energi- och funktionsmässigt jmf med t ex Drywell (de där uppvärmda täckeshängarna)?
Synpunkter?

Sv: Täckestorkrum m luftavfuktare

vi har ett torkrum med avfuktare för tork av täcken. fungerar jättebra. om vi kör enl strategin nedan torkar täckena över natten utan problem. vi har även en fläkt från sadelkammaren in till torkrummet så den tar även hand om luftfuktigheten från sadelkammaren.
vår modell har en inbyggd fläkt som man kan välja med eller utan värme på. vår strategi ser ut som följer:
1. alltid grundvärme på 12-15 grader mhja element.
2. vid 1-3 fuktiga täcken räcker elementet -ingen avfuktare.
3. vid 3-15 fuktiga täcken slår vi på avfuktaren utan extra värme.
4. vid dyngsura täcken används läget med värme.
den var dock dyr i inköp (tror det var 6000 +moms) och på maxläge drar den 2 kW.
vad man bör tänka på med tex drywell är ju att ha god ventilation så den avdunstande fukten kan ta vägen någonstans.

Jag har dels sadelkammare med element och mekanisk frånluftsutsug där det faktiskt går utmärkt att torka upp till tre täcken över natten utan att det blir dålig luft (förutsatt att man har fläkten på, alltså:angel: Har man inte fläkten på blir det riktigt fuktig luft och dålig lukt vilket inte bli så bra för sadlar och annan utrustning). Dessutom har jag en uppvärmbar täckestork (tror dock inte att den heter Drywell) som även den fungerar utmärkt. Den sitter på en vägg ute i själva stallet. Jag har inte märkt av några problem med luften i stallet när den används, men jag har hööögt i tak och väldigt bra luft i stallet generellt. (Har även mekanisk frånluftsventilation i hela stallet som jag kan sätta på vid behov, men det har som sagt inte behövts) Ett täcke torkar på ca 4-6 timmar på denna, beroende på hur blött det är (dynlöta täcken ev något längre).

sant ang fuktvandringen, jag tänkte mest på ett utrymme liknande vårt -mindre rum med hög belastning.
till enstaka täcken och med god ventilation är de säkert kanon:idea:
hade jag eget stall skulle jag gärna ha en till varje box:p

Det var nog lite så jag resonerade när jag tänkte på idén med torkrum.
Sedan får man välja storlek på aggregatet på hur stor belastningen förväntas vara (max hur många blöta täcken).
Hur många täcken torkar ni max per natt om de är dyngsura med fullt ös på er 2 kW? Det är allt rätt mycket effekt...

Jag fick idén (som ju inte är unik) efter att ha måstat torka ur ett fuktskadat badrum. Då stod en luftavfuktare på 500 W, vilket är betydligt mindre, på dygnet runt. Denna skapade 36 C varmt därinne... Och torrt vill jag lova att det var också!

vi har "bara" 15 hästar så fler än så har vi aldrig provat,
men vi torkar 15 dyngsura vintertäcken på 11 tim.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Kläder & Bli fin Jag har de senaste tre månaderna reklamerat tre par asics och skickat tillbaka två par som varit felsydda. De jag har reklamerat har...
Svar
19
· Visningar
1 259
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 877
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar