täckestorkning

M

merman

Härliga hösten med alla dessa våta täcken. Hur gör ni andra när ni torkar?? Just nu hänger vi provisoriskt i stallen men jag klurat på att göra någon lösning med krokar i taket i verkstaden bredvid och hänga upp i bogspännena?
Tips och råd önskas.
:bow: :bow: :bow:
merman

Sv: täckestorkning

Hänger i sadelkammaren på täckeshängare, upphängda i bogdelen. Har värme på + luftavfuktare så de torkar rätt snabbt, och brukar försöka "bre ut" nederdelen över en sadelbock.

Skulle hellre ha ett eget rum för dem, men det finns inte just nu.

Bygger just nu ett litet minitorkrum med värme och värmeväxlare som drar ut den fuktiga luften men som blåser tillbaka värmen. Det är dyrt att torka täcken. Kommer att ha hängare typ "pinnar" uppe vid taket som man trär på bogspännena.
Dessutom småhängare längre ner där man kan hänga lindor, benskydd och handdukar.

I förra stallet gjorde vi om fikarummet till täckesrum eftersom täckena hade MYCKET svårt att torka. I nuvarande stall har varje box en hängare högt upp så hela täcket hänger ner, fungerar alldeles utmärkt, och fikarum finns nu också, ha, ha

Hänger dom i pannrummet men så har jag ju eget stall så det kanske inte funkar för alla

Har fint upphängningsplats för täcken ute i en förrådsdel av stallet, där hamnar täcken som är så blöta att de rinner om dom. Täcken som bara är fuktiga hamnar på krokar i den uppvärmda sadelkammaren.

Mvh Huntress :)

låter täckena ligga kvar tills dom torkat eller hånga upp dom på min special gjorda superbra täckeshängare.

Vi har ett eget rum för blöta täcken. Täckena hängs upp ut och in över parallella stänger. Vi har en värmefläkt avsedd för användning i stall, den är inte särskilt effektiv men täckena brukar i och med att de hängs ut och in och med "ryggdelen" av täcket uppåt åtminstone vara torra över ryggen även om de kan vara lite fuktiga i nederkant och vid bogen. Är det vintertäcken som är genomsura av blötsnö går det dock inte att få dem torra över natten då gäller det att ha tillgång till ett täcke till så man kan byta.

Blöta täcken får torka på hästarna så tillsvida att de inte är blöta på insidan, vilket de hittills aldrig varit. Metoden är ingen höjdare att praktisera med täcken som inte har andas-funktion.

Vi har pinnar från ena väggen till den andra i sadelkammaren, ganska högt upp som vi hänger upp blöta täcken på. Fungerar kanon eftersom det är varmt i sadelkammaren.

Ni som torkar täcken i sadelkammaren hur fungerar det med sadlar och annat läder som inte mår så bra när det är fuktigt?

Det var just därför vi skaffade luftavfuktaren, för att det skulle torka snabbare. Och med den så är det inga problem alls. Märktes ingen skillnad innan heller för oss egentligen- men det beror ju på rumsstorlek, värme och ventilation också.

Vi torkar täckena i pannrummet. Funkar super och även de blötaste täckena är torra på morgonen. Såå skönt!

Vi har ett rum med vanliga tvättlinor där vi hänger våra täcken, plus en värmefläkt, det luktar skunk men funkar rätt bra. Dessutom har vi allihop ett extra ombyte med täcke så det är ingen fara om de inte torkar över natten...

finns täckeshängare att köpa på granngården, runt 150:-. Att hänga i taket, ser ut som en galge, modell större ungefär. Har inte provat, men verkar bra. :)

Annars går det ju att hänga en "pinne" typ rundstav eller vad det heter med balsnören på varje sida i taket eller på väggen, det har vi bredvid boxarna.

Köper andastäcken som inte tar 300 år på sig att torka :smirk: .
Skulle dock ett täcke vara ruskigt blött hänger vi det på krokar på boxväggen.

TACK ALLA.

Vi ska sätta upp två trästänger i taket och har stora s-krokar (maken gör av armeringsjärn) som vi fäster i bogspännena och sedan hänger upp. Trästängerna ska vara på så pass brett avstånd från varandra så att täcket blir utspänt. Sedan tar vi fläkt och blåser på. Jag inbillar mej att man då får plats med hyfsat många täcken på en liten yta.

merman

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 908
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka