Sv: Täckesklippa- bildligt talat!
Läs igen. Det var extremfryslorten som hade det vid nederbörd + blåst, dvs snö + blåst samtidigt. De andra har bara haft halstäcke när de gått ut i regelrätt snöstorm, då går dock även fullpälsade täckade, så då inser du ju vilket extremväder det innebär.
Så, du förmänskligar en hel del tror jag. Täckesklipp hästen och ge honom täcke dagligen om du vill det. Eller så spårklipper du och låter honom vara täckesfri.
Och halsen behöver du inte bekymra dig om ens i snöstorm, du har ligghall. Jag har haft helklippta fullblod som gått ut i snöyra och regnoväder osv utan hals utan minsta problem.
Din klippmodell kommer däremot göra att hästen fryser.
Jag vill både ha kvar kakan och äta upp den tror jag. Jag vill klippa för att han skall orka arbeta och torka fortare. Men jag vill inte lämna honom naken inför vårt konstiga vinterväder. Därav den konstiga klippmodellsidén.
Men halstäcke vid nederbörd+blåst skulle innebära att jag får ha det 99% av tiden på. Här regnar o blåser hela vintern... Hade det varit torr kyla vore det en annan sak! O han går i lösdrift, står inte inne i skydd o torkar upp om nätterna.
Läs igen. Det var extremfryslorten som hade det vid nederbörd + blåst, dvs snö + blåst samtidigt. De andra har bara haft halstäcke när de gått ut i regelrätt snöstorm, då går dock även fullpälsade täckade, så då inser du ju vilket extremväder det innebär.
Så, du förmänskligar en hel del tror jag. Täckesklipp hästen och ge honom täcke dagligen om du vill det. Eller så spårklipper du och låter honom vara täckesfri.
Och halsen behöver du inte bekymra dig om ens i snöstorm, du har ligghall. Jag har haft helklippta fullblod som gått ut i snöyra och regnoväder osv utan hals utan minsta problem.
Din klippmodell kommer däremot göra att hästen fryser.