Täckesklippa- bildligt talat!

Sv: Täckesklippa- bildligt talat!

Jag vill både ha kvar kakan och äta upp den tror jag. Jag vill klippa för att han skall orka arbeta och torka fortare. Men jag vill inte lämna honom naken inför vårt konstiga vinterväder. Därav den konstiga klippmodellsidén.

Men halstäcke vid nederbörd+blåst skulle innebära att jag får ha det 99% av tiden på. Här regnar o blåser hela vintern... Hade det varit torr kyla vore det en annan sak! O han går i lösdrift, står inte inne i skydd o torkar upp om nätterna.

Läs igen. Det var extremfryslorten som hade det vid nederbörd + blåst, dvs snö + blåst samtidigt. De andra har bara haft halstäcke när de gått ut i regelrätt snöstorm, då går dock även fullpälsade täckade, så då inser du ju vilket extremväder det innebär.

Så, du förmänskligar en hel del tror jag. Täckesklipp hästen och ge honom täcke dagligen om du vill det. Eller så spårklipper du och låter honom vara täckesfri.

Och halsen behöver du inte bekymra dig om ens i snöstorm, du har ligghall. Jag har haft helklippta fullblod som gått ut i snöyra och regnoväder osv utan hals utan minsta problem.

Din klippmodell kommer däremot göra att hästen fryser.

Men halstäcke vid nederbörd+blåst skulle innebära att jag får ha det 99% av tiden på. Här regnar o blåser hela vintern... Hade det varit torr kyla vore det en annan sak! O han går i lösdrift, står inte inne i skydd o torkar upp om nätterna.

Säger som Alexandra_W. Läs igen.

Jag bor norr om dig, i ett köldstreck. Min häst är HELKLIPPT och har en del fullblod i sig. Din är en islänning, avlad att tåla kyla och bygga björnpäls. Vill du rida hästen och den blir svettig så KLIPP RIKTIGT. Halsen avger inte mycket värme men halsen är en av de första platser hästen svettas på. Står den då med lurvig vinterpäls tar det tid att torka, vilket kyler ner hästen vilket ökar risken för skador i muskulatur samt nedsatt immunförsvar.

Är det det du vill utsätta din häst för?

Säger som Alexandra_W. Läs igen.

Jag bor norr om dig, i ett köldstreck. Min häst är HELKLIPPT och har en del fullblod i sig. Din är en islänning, avlad att tåla kyla och bygga björnpäls. Vill du rida hästen och den blir svettig så KLIPP RIKTIGT. Halsen avger inte mycket värme men halsen är en av de första platser hästen svettas på. Står den då med lurvig vinterpäls tar det tid att torka, vilket kyler ner hästen vilket ökar risken för skador i muskulatur samt nedsatt immunförsvar.

Är det det du vill utsätta din häst för?

Nej, det är ju därför jag vill klippa, han blir sjöblöt hela han o torkar inte ens helt över natten :grin:

Men då måste jag fråga er som har klippta halsar, hur fungerar det när det regnar? Med 3mm päls så blir väl hästen blöt inpå skinnet, Det kan ju inte vara lämpligt på en lösdriftshäst väl? Här regnar typ jämt känns det som, och blåser. Sen fryser det på under natten...

Sen får jag ju kommentera att islandshästen köldtålighet består av den tjocka pälsen, det har alltså ingen betydelse vad det är för ras om man klipper bort pälsen. Det är ju inte så att huden är tjockare, även om min pålle råkar ha gott om värmande späck :D

Fast om du tänker lite tvärtom.

Varför vill du klippa?
- Jo, för att han svettas mycket och ska torka fortare.

Var svettas hästen mest?
- Oftast på halsen, bogen och under magen bak.

Vad är känsligast för kyla?
- Rygg/kors och mage.

Om du låter bli att raka halsen så kommer han ändå att svettas där = blöt och tar lång tid att torka.
De fryser inte speciellt mkt. om halsen, regnar det så blir han ju blöt vilket som.
Jag tycker att det är bra att ngn. tänker till och vill hitta på ngt. nytt, men jag skulle nog inte rekomendera den första klippningen som du visade där de lämnade halsen, men jag förstår tanken.
Som flera andra sagt så skulle jag ha valt den klippningen som du gjorde förra hösten.

Lycka till! :)

Nej, det är ju därför jag vill klippa, han blir sjöblöt hela han o torkar inte ens helt över natten :grin:

Men då måste jag fråga er som har klippta halsar, hur fungerar det när det regnar? Med 3mm päls så blir väl hästen blöt inpå skinnet, Det kan ju inte vara lämpligt på en lösdriftshäst väl? Här regnar typ jämt känns det som, och blåser. Sen fryser det på under natten...

Sen får jag ju kommentera att islandshästen köldtålighet består av den tjocka pälsen, det har alltså ingen betydelse vad det är för ras om man klipper bort pälsen. Det är ju inte så att huden är tjockare, även om min pålle råkar ha gott om värmande späck :D

Köldtålighet sitter i underhudsfett och hur hästen är generellt. Pälsen är ganska irrelevant på just hals och ben och andra köldtåliga ytor.

Jag har haft helklippta FULLBLOD som sagt. Jag har kallstall, dvs samma temperatur som ute. Mina hästar går ute i minst 12 h i ur som skur. Dvs de har samma klimat som en lösdriftshäst, men lösdriftshästen har fördelen av att kunna gå in dagtid med.

Mat värmer dessutom, att äta är bättre än de flesta täcken när det handlar om ren köldtålighet. Det hästar lider värst av är kring noll, hård vind och blöt nederbörd - i kombination samtidigt.

Han kommer inte frysa bara för halsen är klippt, jag lovar.

När det regnar så blir de blöta fort, sen torkar de på ett kick så snart det är uppehåll. Dvs vid pissväder, så mitt kortpälsade fbl blir varm igen snabbare än min oklippta welshponny med monsterlurv. Fbl har täcke (ganska tunna), ponnyn otäckad. De fryser inte någon av dem.

Nämnda fullblod har alltså ett simpelt fleecefodrat regntäcke i ner till nästan minus 10 grader. Ingen hals. Blir det neråt 10 grader eller under har han ett 300 - 350 grams vintertäcke. Utan hals. I blåst som uppehåll, i regn som snö. Han fryser inte, och ingen av mina andra har frusit heller, förutom den extremt frusna jag hade. Han frös dock LIKA MYCKET fullpälsad, för det sitter inte så mycket i pälsen på halsen.

Så, endera gör du som du tänkt och gör din ponny en otjänst. Eller så tar du till dig av alla råd du fått här och gör en vettig klippning. Förstår inte vad du är ute efter, hitta någon som håller med? Det lär inte ske.

Din ponny kommer bokstavligt talart frysa häcken av sig när ni ska rida om du klipper som tänkt. Dessutom om du lämnar halsen pälsad, så kommer du mest troligt få problem med att vatten leds in under täcken till det oklippta, när det rinner på pälsen.

Så, endera gör du som du tänkt och gör din ponny en otjänst. Eller så tar du till dig av alla råd du fått här och gör en vettig klippning. Förstår inte vad du är ute efter, hitta någon som håller med? Det lär inte ske.

Din ponny kommer bokstavligt talart frysa häcken av sig när ni ska rida om du klipper som tänkt. Dessutom om du lämnar halsen pälsad, så kommer du mest troligt få problem med att vatten leds in under täcken till det oklippta, när det rinner på pälsen.

Det är precis det här som jag varute efter gällande den här tråden -att få råd, inte att vara tvär- men jag ville ju veta varför det var en så "ovettig" klippning, därav att jag ifrågasatte. Jag hade inte "tänkt"(dvs bestämt) att klippa som i startinlägget, utan det var en idé jag fick o ville ha respons kring. Men den har verkligen nerröstats av de/er som kan det här med klippta hästar o jag är inte sämre än att jag lyssnar o lär givetvis. Men det är redan i tidigare inlägg konstaterat att jag inte kommer klippa som i startinlägget.

Nu är det väl mer så att jag vill ha argument för att rättfärdiga(för mig själv) om jag klipper hans hals. Vilket jag delvis fått med ditt lovande påstående att han inte kommer frysa av det.

Har hittat ett fodrat regntäcke med hel hals för överkomligt pris. Skall fundera allvarligt på att göra klippåtgärden under den tid jag har kvar med gipsad hand(2v) och ta ställning till vilken modell som passar bäst. Han svettas ju över hela halsen och även upp på rumpan, så lite mer än höstens spårklippning måste det bli.

Men jag tackar för allas åsikter och råd.

Köp ett täcke med löstagbar/avtagbar hals istället är mitt tips. Det är betydligt mer användbart. Det blir lätt för varmt under helhals när solen gassar, och då är det bra att inte behöva ha ett till täcke då, utan att kunna ha hals när det behövs, och ingen hals när det inte behövs.

Alt är att du köpter vanliga täcken utan hals, och ett skaltäcke med hals, dvs ett ofodrat regn, och slänger över det vanliga de där dagarna när det behövs hals.

Dock, en varning ang ofodrat regntäcke ren allmänt btw, det skyddar bara mot vind, ger ingen värme att tala om, så i busväder kyler de gärna. Märkt det på ponnyskrutt här, som är oklippt och ofrusen men får lite skydd i extremväder, och ofodrat regn då gör att han visst är torr, men blir ändå kallare än han hade varit utan täcke. Samtidigt så de med fleecefoder blir mycket varmare än man tror, jag har råkat övertäcka fbl mer än en gång på det viset. När solen gassar, även om det bara är några plus på termometern, blir det lätt för mycket, allrahelst om de rör sig/busar.

Sen, är du ändå lite nojig han ska frysa om halsen, fundera på ett halvhalstäcke då, så kanske du sover lite bättre? De har oftast bättre passform dessutom. Ett sånt här t ex (går dock inte fästa på hals, men jag har det där som bas och ett ofodrat skaltäcke med löstagbar hals över när det är snöstorm t ex)

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Och med skaltäcke med löstagbar hals över (skaltäcket är ½ strl för kort):
thumbnail.aspx

Här har du en klippning förresten, det är ett fbl, och hade i princip bara det blå halvhalstäcket du såg på fuxen ovan, var ytterst få dagar det gickunder minus 10 och behov med tjockare. Tror hon hade halstäcke TVÅ dagar totalt. Samtidigt är vitala delar som rygg, kors och länd pälstäckta.

thumbnail.aspx

Annan vinkel:

thumbnail.aspx

klippning.jpg

Denna klippning fungerar jättebra till islandshäst som går på lösdrift. Han varken svettas eller fryser och har aldrig täcke.

Det ser ut att vara en modell som kan passa min herre. Snygga linjer! Bara att välja nu då efter din fbl-modell eller den senare visade islandsmodellen...(de påminde mycket om varandra)

Jag har två halvhals täcken, varav ett ofodrat regntäcke (fast det är min andra hästs eg) och köpte i början på dec ett horseware hurricane men det är fodrat 100gr(eftersom jag hört det här om ofodrade som kyler). Så med det nu inbeställda helhalstäcket så känner jag mig rätt säker på att kunna klippa halsen utan att det går emot min oro för att han skall frysa. Jag har ju hästarna hemma o kan byta täcken enkelt om det blir varmare/kallare än planerat.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 404
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Ja, det var den långa rubriken det ;) Min häst är en liten kamin med en himla massa päls. Förra året som 4,5 helklipptes han och...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 095
Övr. Hund *suck* Det började med att hon började slicka sig på ena framtassen så pälsen nästan försvann helt. Sen började hon klia sig i ena...
Svar
8
· Visningar
6 381
Senast: malumbub
·
Hästvård Pållen har varit konvalescent mellan juli - november. Är sedan mycket försiktigt riden rakt fram i trav och galopp i skogen (efter väg)...
Svar
14
· Visningar
1 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka