• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hogwartsexpressen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 021
Sv: täcken?

Sen har jag faktiskt funderat på om man skulle investera i heltäckande overall och gummistövlar denna årstiden, gud vad mycket städtid man hade sparat:angel:

Det beror på vad gör hundar man har:angel: Puh så skönt det är med korthåriga och strävhåriga i detta ruskväder! Minns dock när vi hade eng springer. På vintern var det tur att vi hade pannrum, satt ju snö i hela hunden:eek: och all sand sen.. Isch:D

Gilly

Minns dock när vi hade eng springer. På vintern var det tur att vi hade pannrum, satt ju snö i hela hunden

Har en kompis som har hund med otroligt lång päls. Dom vägrade blankt att sätta täcke på den, hur dåligt vädret än var, och dom bodde i typ umeå eller ngt...
Varje dag under snöperioderna fick hunden bäras (av 2-3 pers) till badrummet (på övervåningen) och där spolas med varmvatten.
Gissa om alla blev skitiga;)

Jag har regntäcke till min Puli. Hennes päls är dock ganska svår att få blöt rakt igenom (det tar lång tid i regn). Men om vi är t ex på brukshundklubben och tränar i två timmar i hällregn och några få plusgrader tycker hon att det är pest och pina om hon inte har täcke på.

Dessutom vet hon att hon är fiiiiin i täcke - det har ju matte sagt (och matte är världens bästa tvåbening i Pulins värld)!

Kl.

Här hemma har vi 5 amrisar 2 långpälsade 3 mer eller mindre nerklippta.

Dom som är långpälsade får ha täcke vid kraftigare regn för dom drar åt sig som svampar, blir toviga som mattor och tar en evighet att torka. dom som är nerklippta får täcke vid mycket kraftigt regn av samma orsak.

min tik (en av dom långpälsade) är en riktig fryslort. hon är av den tanigare modellen som inte vill gå upp i hull eller sätta riktigt med underull( pga tidigare sjukdom och kräsenhet till mat)

Hon tränar dessutom mycket i alla väder och att bli blöt är då inget alternativ för då blir det total stopp. Vid mycket snö och mycket regn eller blött underlag så åker regnoverallen på, Ofodrad.
på utställningar om det är kallt eller om hon måste sitta i en kall bil en stund så får hon ha ett fleece täcke på sig, även vid längre promenader i torr kyla just för att hon har svårt att sätta underull och har även lite för lite hull på kroppen.

jag är också väldigt mån om hennes muskler då bakbenen kan låsa sig eller hoppa ur led så efter träning åker ett täcke på för att behålla musklerna varma.

Många tycker att jag är löjlig, Hund stackarn har ju päls. Men fryser hunden så fryser den med eller utan päls.

Jag har regntäcke till min Puli. Hennes päls är dock ganska svår att få blöt rakt igenom (det tar lång tid i regn). Men om vi är t ex på brukshundklubben och tränar i två timmar i hällregn och några få plusgrader tycker hon att det är pest och pina om hon inte har täcke på.

Dessutom vet hon att hon är fiiiiin i täcke - det har ju matte sagt (och matte är världens bästa tvåbening i Pulins värld)!

Men är de nfodrad då?
staackars alla små pulis, som inte kan sga så om sin mattar :D

Jag har en samojedkorsning skulle aldrig få för mig att sätta på honom täce, dock har han reflexväst på kvällarna å skäms å hänger så ja vet inte vad :p får stå ut me samdlåda i min säng istället :D

Jack russeln har nästan alltid täcke ute när de rä sånnt här väder, de är självvalt från hennes sida om vi inte är ute och power walkar eller sådär men annars fryser hon massor. Hon stannar dessutom i hallen tills täcket är på så de vill hon inte vara utan! :p Har ja inget täcke går hon runt huset sen ska hon inte.....!

Det där med täcke för regnet och leran är ju inte helt dumt, faktiskt.
Jag duschar dock sällan eller aldrig mina leriga jyckar, köksgolvet funkar perfekt till leravhällning, haha! Stora bruna grushögar som går att sopa upp efter en stund! :D

Jag hatar grus så jag skulle definitvt täcka en långhårig hund vid skitväder, nu när jag tänker efter så skulle jag nog aldrig skaffa mig en långhårig hund :p

Men man ska aldrig säga aldrig ;)

Jag hatar grus så jag skulle definitvt täcka en långhårig hund vid skitväder, nu när jag tänker efter så skulle jag nog aldrig skaffa mig en långhårig hund :p

Men man ska aldrig säga aldrig ;)

Åh, då missar man ju det där extra mysiga med att ha hela näsan inborrad i pälsen på hunden! (Nåja; min näsa kommer ALDRIG i närheten av new foundlandshunden, men belgaren har fantatisk päls att mysa i! :love:)

Hm. Jag måste ju iallafall erkänna att det är snyggare med korthåriga hundar när det gäller halsband. Nästan oavsett vilket halsband jag sätter på belgaren gör att han ser ut som en skäggagam.

Däremot är korthåriga hundar sticksiga! :D

Däremot är korthåriga hundar sticksiga! :D

Men icke:eek: Har du någonsint kännt på en whippet? Sååå lent och fint..

O sticksig kan vara bra också, föredrar strävhår, för de fäller inte det minsta och släpar inte in något skit. Sedan luktar de aldrig illa som långhår gör tycker jag.

Gilly:)

Om man klappar medhårs ja! :p (Fast whippet ÄR verkligen mjuka, det håller jag med dig om!)

Du borde stoppa näsan i belgarens päls! Min sambo har alltid haft korthåriga stinkbombar och har alltid hävdat bestämt att långhåriga stinker. Nu erkänner han att min jycke luktar goast av alla! :D
(Nuffen är en annan femma - han stinker verkligen :o)

Hej!
Behöver hundar som puli eller komondor (stavning??) täcke? dvs. kan fukt och kyla komma in dom på huden (jag vet, dåligt formulerat...)? Eller hundar med mycket päls... typ s:t berhardshundar! Eller Siberian huskey (stavning?)?
Tacksam för svar, och förlåt, om det här är en knäpp fråga...

Vi hade en komondor när jag var liten, och NEJ, hon behövde verkligen inte täcke. Oavsett väder var hunden hellre ute än inne (hon tyckte att det var mkt skönare att ligga ute på trappen i 20 minusgrader än att vara inne i värmen ;)). Däremot så kan jag säga att OM hunden blir ordentligt genomblöt (vilket det krävs mycket för att den ska bli, inte ens ett snabbt dopp i sjön gjorde vår Kaschka blöt genom pälsen) så räcker det inte med timmar för att den ska torka, vår Kaschka brukade behöva 3 DAGAR på sig att torka efter bad/dusch :crazy:

Fast nej. En hund ligger oftast och sover inomhus, ute rör de sig. Mår de då dåligt för något så fryser de ju när de slappnar av och vilar...

Hmm, jo de är ju sant. Men jag var mer inne på friska individer, en frisk hund borde ju inte frysa inomhus å därmed inte behöva täcke, om man då inte har de väldigt kallt inne å äger en nakenhund, eller nån annan ras av dess like.

Vi hade en komondor när jag var liten, och NEJ, hon behövde verkligen inte täcke. Oavsett väder var hunden hellre ute än inne (hon tyckte att det var mkt skönare att ligga ute på trappen i 20 minusgrader än att vara inne i värmen ;)). Däremot så kan jag säga att OM hunden blir ordentligt genomblöt (vilket det krävs mycket för att den ska bli, inte ens ett snabbt dopp i sjön gjorde vår Kaschka blöt genom pälsen) så räcker det inte med timmar för att den ska torka, vår Kaschka brukade behöva 3 DAGAR på sig att torka efter bad/dusch :crazy:

Ibland är man bara sååå glad att man inte har hund:D

Min får ha täcke om det är riktigt dåligt väder ute (mycket regn) eftersom regnet verkligen "fastnar" i hans päls och det tar 4 timmar för honom att torka.. :angel:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
525
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka