• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Helmut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 874
H

Helmut

Det är här är den första hyr-hästen jag har haft, och jag vet inte så mycket om när man ska använda tecken osv.
Tycker ni att jag ska använda täcka på honom när de är ca: +7 grader och han är lite små svettig? (dom står ute på nätterna juste nu)
Svara jätte gärna :smirk:

Sv: Täcken

Täcke har man för att hindra att hästen blir för kall, vilket bara (på en frisk, oklippt eller delklippt häst) brukar inträffa om hästen blir blöt eller om det blåser mycket hårt.

En svettig häst vid den temperaturen bör alltså klara sig med ett tunnare täcke som andas och transporterar bort fukten från kroppen. Kanske ett fleecefodrat regntäcke?

Det allra bästa är nog ett rent ull- eller fleecetäcke, men de håller inte om du släpper ut hästen och den rullar sig ute. Ett starkt yttertyg är ett måste utomhus...

Hejsan!

Tack för tippset.
Men jag har hört att hästar själv-torkar genom att kyfta på pelsen, så de bästa är kanske att om jag låter han får görad e vid ca + 7 grader, men sen när de blir minus kanske man kan börja använda hans vinter täcke? :rofl:

Men jag har hört att hästar själv-torkar genom att kyfta på pelsen,
Hästen håller värmen genom att resa hårstråna och göra sig mer raggig, ja, men en fuktig päls kan inte resa sig och hästen riskerar att bli kall och börja frysa innan den torkat tillräckligt.

Men alla hästar är olika, och 7 grader är inte speciellt kallt, så prova om h*n klarar sig utan.:)

okej!
Men hur ska jag veta om han inte klarar av det då? :)
För liksom om man lägger på ett täcke när han själv ska torka då kan han ju inte resa dom o de blir platt :S eller?

Lägg på ett svettäcke och ta av det när hästen har torkat och släpp ut då. Är hästen klippt lägger du på ett utetäcke och om hästen är oklippt kan den gå utan. Regnar det kan du lägga på ett regntäcke.

Du märker väl om hästen står och spänner sig och huttrar?

För liksom om man lägger på ett täcke när han själv ska torka då kan han ju inte resa dom o de blir platt :S eller?
Nej, men ett täcke med lite foder i ersätter den nedtryckta pälsens värmande effekt. När hästen sedan är torr kan den resa pälsen och värma sig själv.

Ett helt ofodrat regntäcke är alltså inte speciellt bra att använda när temperaturen sjunker långt ner, för det trycker ner pälsen och hindrar hästen från att hålla värmen, men ger ingen värme tillbaka.

Om det är 7grader o uppehåll bör hästen om den är olippt klara sig utan täcke även om den är lite svettig (beror lite på ras oxå). om ma börjar täcka den vid 7 +grader, vad ska de då ha när det bli -20?

Hejasn!
Jo, de har jag hört att man inte ska täcka för tidigt så hästen/ponnyn blir van vid de.

andvänd bara täcke när det är nödvändigt!
i regn o kyla(minusgrader)men plusgrader behövs det inte

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 599
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat