Täcken!!!

Sv: Täcken!!!

En annan sak jag inte heller kan förstå är folk som slänger på deras stackars hästar täcken i transporten när det är sommar??!!!! Fattar dom inte hur varmt det är där eller??!!

Ja, igår körde vi en häst i transport, ca 50 minuters resväg och den var helt dyngsur när den kom fram! :crazy: jag vågade inte ens linda benen/sätta på transportskydd för att inte riskera brännskador/värmeexem. Lyckligtvis var den barfota och står ganska stilla i transporten.
Det var nog bland det svettigaste jag sett en häst, möjligtvis undantaget travhästar som precis snabbjobbats i 25 graders värme och sol :p

Men varför har du regntäcke på din häst på sommaren? Det blir varmt under ett sånt också, eksemtäcke är ju en annan sak om hästen är känslig för det........

Men Herregud vad var det för människa? Hästar är inte gjorda av porslin och de har en bra päls. Antagligen orkade hon inte rykta hästen bara, många kör med täcken året om för att de tycker att det är jobbigt bär hästen rullar sig.

Men varför har du regntäcke på din häst på sommaren? Det blir varmt under ett sånt också, eksemtäcke är ju en annan sak om hästen är känslig för det........

Jag förklarade ju just varför. Hon fryser och spänner sej när det regnar på henne. Dessutom så tar jag av henne täcket när det inte regnar. Så varför är det ok med eksemtäcke om hästen är känslig för det, men inte ett tunt ofodrat regntäcke om hästen är känslig för regn?

Dom flesta hästar behöver ju inte täcke alls på sommaren (många klarar sej finfint på vintern också) men jag tänker då inte låta min häst stå och spänna sej i flera timmar om jag kan avhjälpa det.

Men om du har ett bättre förslag så fram med det. Jag täckar inte för att jag tycker att det är roligt. Tvärtom. Är ganska tråkigt och passa vädret och springa och täcka av och på.

Senast ändrad:

Det är en hel del hästar som faktiskt behöver regntäcke när det regnar på sommaren. Mitt varmblod står och skakar och blir öm i ryggen om det regnar en hel dag och då får han ett tunt ofodrat regntäcke.
Men hästar tål ju regn så jag kanske ska skippa täcket?

Regnskydd, eller åtminstonde en rejäl träddunge att gå under.
Mitt ena sto ställer sig och skakar också när det regnar om hon inte har någonstans att ta vägen....

Regnskydd, eller åtminstonde en rejäl träddunge att gå under.
Mitt ena sto ställer sig och skakar också när det regnar om hon inte har någonstans att ta vägen....

Min häst står i stora kuperade hagar med skydd för regn. Tyvärr så är det inte så att hon alltid går och ställer sej där. Så den lösningen fungerar inte. Vill inte heller ta in henne på box varje gång det regnar lite, då sätter ja hellre på täcke.

Så hur hade du gjort i mitt läge? Täckat eller låtit den stå å skaka? Eller bundit fast henne i regnskyddet?

japp det stämmer, det nämndes i senaste ridsport när de redovisade senaste djurskyddslagarna och diskussion runt kommande lagar. det gällde alltså specifikt "övertäckning" sommartid, dvs överhettning av hästar pga missbruk av täcken och okunskap hos hästfolk.

Det jag tycker är sorligt är att det faktiskt funderas på att insätta en sådan lag :crazy:

Håller med det är verkligen djurplågeri det finns massor av hästar där jag står som får ha tjocka vintertäcken när det är typ 20+ för att ägarna tror att dom fryser m.m DUMMA DOM! tänk på hästarna!

Ok, då förstår jag bättre, men en del har inget som helst skydd för hästarna utan lägger bara på täcke för att det är enklast så. Min "skakis" har lärt sig att gå in bland träden nu för att hennes fjordkompis gör det. Själv blev hon liksom som paralyserad, måste va något psykiskt. Ibland är kallbloden smartare, de verkar ha mer naturliga instinkter ;)

Jag håller med om att alla hästar är olika, men jag står fast vid att många hästar blir vad man gör dem till. Min häst var tre när jag köpte honom, hade gått med täcke när han var föl och sen alltid, hela vintrarna och även på somrarna så fort det var lite mulet.. Därför jag köpte honom. Han frös hela tiden, konstant, om han inte hade täcke. Gick solen i moln så började han frysa.. men jag köpte honom på sommaren, och lät honom gå utan täcke. Det var en fin sommar, så det var riktigt varmt nästan hela tiden. när hösten kom så fick han också gå utan täcke, han frös väl lite men det var nog mest för att hans kropp på nåt sätt inte visste hur den skulle sätta päls, för han hade ju jämt haft täcke. så första vintern när det var som kallast fick han ha på sig något, men jag lät han gå utan så ofta jag kunde.. även i regn.. men han började vänja sig, så vintern efter kunde han gå utan täcke, för då satte han päls.. nu är han ju världens boll på vintrarna, han ser konstant fet ut men det är bara för att han får så mkt päls :D men hellre det än att han ska gå med täcke hela tiden.

det är förresten jag som Barnardo pratade om. Hon var med när jag satte igång mitt projekt och jag lyckades minsann! Nu kan han t.o.m. gå klippt på vintrarna och inte ha täcke (förutom om det är jättekallt, under 10 minus och sådär..) Så jag är nöjd och min pålle är ännu mer nöjd :banana:

Men osm jag sa tidigare.. alla hästar är ju olika, dessutom känns det som att såna här känsliga hästar avlas fram nuförtiden, såna som aldrig kan klara sig utan täcke om det regnar och sådär.. men jag tycker i alla fall att det är extremt med folk som lägger på täcke när det regnar på somrarna.. visst, om det är kyligt, men oftast på somrarna så är det runt 20 plus, och då brukar hästarna (i alla fall enligt mina erfarenheter) tycka det är ganska skönt att få stå ute och låta regnet svalka dem lite.. Tänk er 20 grader varmt o så måste ni ha en dunjacka på er.. även om det regnar på er, så blir det väääääääääääldigt varmt....... :smirk:

Eller hur!!!
Jag har också sett det. USCH!
Antagligen för att skryta om sina prylar...

Men osm jag sa tidigare.. alla hästar är ju olika, dessutom känns det som att såna här känsliga hästar avlas fram nuförtiden, såna som aldrig kan klara sig utan täcke om det regnar och sådär.. men jag tycker i alla fall att det är extremt med folk som lägger på täcke när det regnar på somrarna.. visst, om det är kyligt, men oftast på somrarna så är det runt 20 plus, och då brukar hästarna (i alla fall enligt mina erfarenheter) tycka det är ganska skönt att få stå ute och låta regnet svalka dem lite.. Tänk er 20 grader varmt o så måste ni ha en dunjacka på er.. även om det regnar på er, så blir det väääääääääääldigt varmt....... :smirk:

Då tycker jag att du kan komma och tala om för min häst att hon uppför sej extremt dåligt när hon står och spänner sej och skakar pga av ett sommarregn. Och hon är inte vad jag gjort henne till. ett år stod hon utan täcke hela vintern utan att frysa. Och det här är första sommaren någonsin som hon behövt regntäcke.

Det är en hel del hästar som faktiskt behöver regntäcke när det regnar på sommaren. Mitt varmblod står och skakar och blir öm i ryggen om det regnar en hel dag och då får han ett tunt ofodrat regntäcke.
Men hästar tål ju regn så jag kanske ska skippa täcket?

Det där känner jag igen också. Har haft ett varmblod som inte tålde kyla särskilt bra, man kände sig som en djurplågare när det regnat och den gått utan täcke och så kom man till stallet och såg hur den stod och skakade :crazy: Stallägarna täckade inte om det inte regnade på morgonen, och har det väl börjat regna så är det nästan för sent, då blir täcket blött på insidan.
En teori är att det är kopplat till muskelspänningar - ju fler spänningar, desto sämre blodcirkulation, och är det dessutom kallt kan det säkrt bero på fodermängd. Men jag har sett andra hästar med dokumenterat mycket spänningar som inte reagerat på samma sätt...

Håller iaf med om att har man en häst som är känslig för kyla eller regn så ska man täcka, dock bara när det behövs.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
945
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur