Täcken!!!

Sv: Täcken!!!

Måste faktiskt säga att jag inte är förvånad, tyvärr:( Jag ser dagligen ett 30-tal stall genom arbetet, vid olika tidpunkter på dagen, och ser ofta täckade hästar i sommarvärmen. Värsta exemplet hittills är bl.a. i maj då temperaturen var 27 grader i skuggan och en häst hade ylletäcke + tunt thermotäcke + Rambo fodrat med lös hals som hängde på sniskan. I förrgår, 29 grader varmt stog en annan stackare med 300g Shires Thermotäcke. Många hästar har tunna regntäcken trots att det inte finns ett moln på himlen. Inga av hästarna verkar vara gamla, sjuka eller på något annat sätt behöva hjälp med att hålla värmen. Hoppas verkligen det beror på okunskap:crazy:

BTW så är väl detta om inte jag minns helt fel ett forum för att diskutera saker??!!!! Och om du inte har nått vettigt att säga behöver du inte kommentara mig!! Jag får gnälla hur mkt jag vill för då kanske folk fattar att det är djurplågeri!

Herregud vad folk är irriterade idag! Det Fijja sa var vettigt, och hade inte hon sagt det så hade jag det. Bara för att du inte tyckte att det var vettigt sagt, så finns det faktiskt andra som gör det.

Och du tror inte att vi har försökt det!!!

BTW så är väl detta om inte jag minns helt fel ett forum för att diskutera saker??!!!! Och om du inte har nått vettigt att säga behöver du inte kommentara mig!! Jag får gnälla hur mkt jag vill för då kanske folk fattar att det är djurplågeri!

Naturligtvis så är det ju bra att disskutera detta så folk tänker extra på det. Jag har ju också sett hästar i täcken även dom varmaste sommardagarna och tyckt synd om dem. I dom flesta fall så tror jag säkert att det var så att det var regn/mulet/kyligt på morgonen och därför täckades på. Sen hoppas man ju att det då är tunna täcken åtminstonde, har liksom inte varit fram och kännt som du gjorde.

Jag förstod inte av ditt tidigare inlägg att du hade pratat med ägaren, vad sa h*n då om täcket? Vill gärna höra anledningen till att ha vintertäcke på hästen sommartid.

jag har täcke på min häst i transporten för att skydda honom, han är nervös i transporten och de få gånger han transporterats utantäcke har han haft sår på kroppen.

Vad får den sår ifrån? Bara nyfiken var såren kan kommer ifrån? Är det bromsar som biter den i transporten eller ngt?

Herregud vad folk är irriterade idag! Det Fijja sa var vettigt, och hade inte hon sagt det så hade jag det. Bara för att du inte tyckte att det var vettigt sagt, så finns det faktiskt andra som gör det.

Vad var det som du tyckte var vettigt?? Du verkar ju inte heller ha läst allt som har skrivits.

Naturligtvis så är det ju bra att disskutera detta så folk tänker extra på det. Jag har ju också sett hästar i täcken även dom varmaste sommardagarna och tyckt synd om dem. I dom flesta fall så tror jag säkert att det var så att det var regn/mulet/kyligt på morgonen och därför täckades på. Sen hoppas man ju att det då är tunna täcken åtminstonde, har liksom inte varit fram och kännt som du gjorde.

Jag förstod inte av ditt tidigare inlägg att du hade pratat med ägaren, vad sa h*n då om täcket? Vill gärna höra anledningen till att ha vintertäcke på hästen sommartid.

Han sa bara att han få ha vintertäcke om han vill plus att han inte hade ngt tunnare täcke, och hästen var ju förstås tvungen att ha täcke på sig eftersom det kan ju bli kallt ? och resten ignorerade han när vi försökte visa honom att hästen snart dör av värmeslag. Men vi har kontaktat djurskyddsverket så dom ska dit och kolla på det.

Så jag hoppas bara att han lär sig ngt av det och att det inte händer igen.

Det är trist att en del människor inte använder huvudet till mer än att sätta mössan på! Men ser man en häst som inte mår bra och själv inte gör något så blir det knappast bättre. Oavsett om det gäller täcken, dåligt foder eller annan vanvård.

Ja herregud! En del skulle hålla sig till My little Pony i plast istället!!

visst finns det folk som har tjocka täcken på sina ömtåliga hästar när det inte alls behövs. Är inte alls förvånad.. H*n kanske inte ville att sin häst ska börja sätta päls. :crazy:

Att du skulle prata med ägaren. Jag såg inte att du skrivit det i några av dina ursprungsinlägg, hade du det så får du ursäkta mig. Men, man behöver i alla fall inte bli irriterad.

Har en tant i mitt förra stall som blev helt vansinning om man råkade sätta på hennes häst ett för tunt täcke på sommaren.
Hon stod ute vid hagen och huttrade och strök sig över armarna och sa: Min häst fryser, min häst fryser! Du tänker då inte på hästens bästa! Och gick in och hämtade 300 gr vinter täcket! :confused:
Jag är sååå glad att jag flyttat till nytt stall och slipper den galningen!

ja det kan man undra, de kanske inte ens är ute? De står väl inbäddade och påpälsade i boxarna så de inte kan röra sig.:confused:

Ett alltför vanligt förekommande problem tyvärr.
Jag var medryttare på en häst. När jag kommer och ska hämta in den i hagen hade den på sig två tjocka täcken, i det mest underbara väder, tidig höst typ 15 grader varmt i solen. Den hästen dröp av svett.

En annan häst jag var och provred innan jag köpte mina isisar, var en islänning som också gick med täcke på sig trots milt höstväder i september. Anledningen till att han hade täcke var enl. ägaren att han alltid brukade rulla sig, och då blev han ju lerig. :o

En häst är en häst och ingen porslinsdocka. Tyvärr har jag också sett samma fenomen på människo-babysar, där man klär på dom rejält med varma kläder, kofta och mössa och täcken i 30 graders sommarvärme inbäddat i en barnvagn som blir het som en bastu.

//Jezz

jag har oxå sett många hästar med vintertäcken pga regn.....likadant med regntäcken...behöver verkligen hästar regn täcken när det är ca 18-20gradervarmt?? jag har haft olika hästar i ca 13år allt fårn shetlandsponnyer,fullblod,varmblod och halvblod och jag har aldrig lagt ett enda regn el vintertäcke på dom...hästar behöver inte täcken....mina hästar har aldrig blivit sjuka för att dom har gått utan täcken tvärtom....har flera hästar som har levt över 27års ålder.....

Jag håller med, tycker inte heller att hästar behöver täcken.. Visst finns det känsliga hästar, men de blir ju egentligen vad man gör dem till.. Kan säga att jag har en vän som också ränner runt här på buke, som köpte sin häst av en mupp som jämt hade täcke.. hästen var då bara tre år, men han hade alltid täcke och skulle dessutom jämt ha skor, trots att han inte ens var inriden. Men det ändrade hon på minsann.. Hästen frös ju så fort hon tog av täcket, men en stackars 3-åring? Skulle den behöva gå med täcke varenda dag resten av sitt liv.. Nej, min vän härdade den hästen, samma sak med skorna, dem tog hon av.. Och idag är det en liten pålle som alltid går barfota och som aldrig har täcke på sig. Ibland kändes det lite brutalt när hon höll på att avvänja hästen från allt den var van vid... Men nu mår han så himla bra så det var nog värt det.

Jag kan ju säga att jag också sett personen som lagt på just vintertäcken på sina hästar mitt i sommaren.. Kan ta en inackordering i mitt stall som exempel. Förra sommaren hade hans hästar sina vintertäcken på, vare sig det var sol eller regn. De varmaste dagarna, när det var runt 30 grader, då kunde de eventuellt ha fleecetäcken på sig ute, men annars var det vinterntäckena som gällde.. Han hade inte ens några regntäcken, utan det var vintertäcken som gällde. Och på vintrarna gick de också med de täckena, inget tjockare eller så... Stackars hästar..

Jag tycker att hästar kan klara sig utan täcken. Okej om man har en klippt häst på vintern, eller om hästen blivit svettig när det är jättekallt ute.. Och okej om det regnar och ens häst har lätt för att bli kall osv.. Men jämt o ständigt, nja..

jag har oxå sett många hästar med vintertäcken pga regn.....likadant med regntäcken...behöver verkligen hästar regn täcken när det är ca 18-20gradervarmt?? jag har haft olika hästar i ca 13år allt fårn shetlandsponnyer,fullblod,varmblod och halvblod och jag har aldrig lagt ett enda regn el vintertäcke på dom...hästar behöver inte täcken....mina hästar har aldrig blivit sjuka för att dom har gått utan täcken tvärtom....har flera hästar som har levt över 27års ålder.....

Nu tycker jag du generaliserar lite väl mycket. Min ena häst behöver regntäcke även på sommaren om det regnar ihärdigt flera timmar. Då spelar temperaturen inte så jättestor roll för han blir kall och stel i ryggen, ömmar för minsta tryck. Då tycker jag självklart han behöver täcke.
Och du menar att hästar aldrig behöver täcke? Inte klippta heller då? Det är skillnad på klippta eller tunnpälsade hästar som är vana vid stallvistelse på natten, och tex. lösdriftshästar med lång päls och vana att gå ute dygnet runt.

Min häst måste ha regntäcke när det regnar. Annars fryser hon och står och spänner sej. Jag har ett ljust täcke som andas och som är helt utan foder så svettigt blir det inte. Och det är inte jag som har 'gjort' henne känslig som du påstår. För ett par år sen så gick hon året runt utan täcke utan att frysa, men helt plötsligt fungerar inte det. Och jag tänker då inte låta min häst stå å kuta rygg helt spänd bara för att! Det är lika taskigt det.
Med hästar finns det inte något som passar alla! Vissa hästar behöver täcken, vissa behöver inte. Punkt slut. Okunnihet är det att säga något annat.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 175
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
945
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur