Sv: Täcken!!!
Jag håller med, tycker inte heller att hästar behöver täcken.. Visst finns det känsliga hästar, men de blir ju egentligen vad man gör dem till.. Kan säga att jag har en vän som också ränner runt här på buke, som köpte sin häst av en mupp som jämt hade täcke.. hästen var då bara tre år, men han hade alltid täcke och skulle dessutom jämt ha skor, trots att han inte ens var inriden. Men det ändrade hon på minsann.. Hästen frös ju så fort hon tog av täcket, men en stackars 3-åring? Skulle den behöva gå med täcke varenda dag resten av sitt liv.. Nej, min vän härdade den hästen, samma sak med skorna, dem tog hon av.. Och idag är det en liten pålle som alltid går barfota och som aldrig har täcke på sig. Ibland kändes det lite brutalt när hon höll på att avvänja hästen från allt den var van vid... Men nu mår han så himla bra så det var nog värt det.
Jag kan ju säga att jag också sett personen som lagt på just vintertäcken på sina hästar mitt i sommaren.. Kan ta en inackordering i mitt stall som exempel. Förra sommaren hade hans hästar sina vintertäcken på, vare sig det var sol eller regn. De varmaste dagarna, när det var runt 30 grader, då kunde de eventuellt ha fleecetäcken på sig ute, men annars var det vinterntäckena som gällde.. Han hade inte ens några regntäcken, utan det var vintertäcken som gällde. Och på vintrarna gick de också med de täckena, inget tjockare eller så... Stackars hästar..
Jag tycker att hästar kan klara sig utan täcken. Okej om man har en klippt häst på vintern, eller om hästen blivit svettig när det är jättekallt ute.. Och okej om det regnar och ens häst har lätt för att bli kall osv.. Men jämt o ständigt, nja..