Täcken!!!

Islands_owner

Trådstartare
Jag är såååå trött på folk som inte förstår att man inte kan lägga ett vintertäcke på en häst när det är 20 grader och sol ute!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är vad jag kallar djurplågeri!!!

Sv: Täcken!!!

Va finns det folk som gör det???

Jag som tyckte att jag var elak mot min polle när jag lät honom ha på sig sitt tunna ljusa sommar regntäcke i går. Kunde inte åka ut och byta det förrän på em. Enda anledningen till att jag har täcke på honom är att han har så ullit underhår (svårt att beskriva) som gör att han blir som en tvättsvamp om det regnar och fryser jätte lätt (självklart tar jag av det så snart det inte är regnrisk... vilket det ju tyvärr varit hela sommaren :( ).

Tänkte precis samma sak. Regntäcken kan ju vara ganska lika vintertäcken (ibland lägger ju folk på det på morgonen för att det regnar då och sen blir det soligt) och exemtäcken kan säkert påminna om vintertäcken :p

Reagerade själv när jag såg en kuse med regntäcke som också såg väldigt varmt ut men kom på att det måste ha regnat på morgonen. Förstår att folk inte gärna åker ut igen så snart det slutat regna för att ta av det (själv låter jag iofs bli regntäcke om det inte dessutom är kallt).

Tror knappast att folk tar på vintertäcke när det är såhär varmt, det var säkert ett regntäcke du såg (eller var du fram och kände på fodringen?)

Jag tror inte det finns många som är så pass dumma att de verkligen lägger på ett varmfodrat täcke nu!
Som de andra säger så tror jag mer på att det var ett tunnt täcke. Dumt det också, om det inte rör sig om flug eller exemtäcke förståss.

Jag är säker på att det var vintertäcke för jag gick fram och kände.....plus att hästen var genom svettig!!!!

Gör täcket att hästen svettas ska man inte ha täcke på!!!

En annan sak jag inte heller kan förstå är folk som slänger på deras stackars hästar täcken i transporten när det är sommar??!!!! Fattar dom inte hur varmt det är där eller??!!

Exemtäcken är fullt förståligt, jag hade själv en exemhäst som gick jättebra med exemtäcke och dom e ju så tunna och luftiga.... e ju gjorda för att ha när det är varmt!

Låter som ett undantag tror jag. Har aldrig sett eller hört talas om att folk har vintertäcken på sina hästar nu.

Visst min häst kan bli svettig under sitt regntäcke. Har hänt 2-3 ggr på hela sommaren 2ggr beroende på värmen 1g beroende på att de hade busat. Tycker absolut att det är värt att låta honom "lida" ett fåtal ggr/sommar för att han ska slippa frysa som en tok varje gång det regnar. Det optimala vore ju att låta honom ha regntäcket BARA när det regnar (nu har han det vid regnrisk)... men då skulle jag behöva sitta vid hagen och vakta i stort sätt jämnt.

Förstår folk som har täcken i transporten, ialla fall den här sommaren. Har hästen jobbat hårt och blivit svettig kan den bli rätt kal i ett hästsläp med bra ventilation om det är typ 15grader varmt ute. Hällre lite för varmt på trötta muskler än för kallt!!! Men självklart ska hästen inte börja svettas i transporten utan bara hållas varm. De flästa hästägare känner sina hästar såpass väl att de vet när de kan ha täcke i transporten eller ej. Har sett en rad häster komma från träningar med transport. Dessa har haft täcken och hästarna har inte varit det minsta svettiga någon gång...

Så döm inte alla människor på en gång! De flesta vet vad de gör och försöker i alla lägen göra det bästa möjliga av situationen!

Jag är säker på att det var vintertäcke för jag gick fram och kände.....plus att hästen var genom svettig!!!!

Gör täcket att hästen svettas ska man inte ha täcke på!!!

En annan sak jag inte heller kan förstå är folk som slänger på deras stackars hästar täcken i transporten när det är sommar??!!!! Fattar dom inte hur varmt det är där eller??!!

Exemtäcken är fullt förståligt, jag hade själv en exemhäst som gick jättebra med exemtäcke och dom e ju så tunna och luftiga.... e ju gjorda för att ha när det är varmt!

Min häst går ute vissa nätter under sommaren och då har hon ett tunt regntäcke på natten ( på dagen oxå vid regn) Men om det nu var ett vintertäcke som du såg på den där hästen så kan jag ju hålla med om att det är lite väl mycket.

Dock tror jag ju inte att någon täckar sin häst av elakhet! Man vill ju väl med ett täcke, sen kan det ju bli fel. Därför tycker jag det är bättre att prata med ägaren och fråga varför osv. Hon kanske har en bra anledning, istället för att klaga här.

Jag hörde faktiskt igår att man funderar på o lagstadga även användadet av täcken på hästar, många täckar sina hästar i onödan sommartid, visst ett tunt regntäcke om det regnar men inte vintertäcken på sommaren. Har ingen källa att gå efter i det jag hörde men ska givetvis ta reda på hur det ligger till.
Jag ser ofta folk täcka sina hästar med vintertäcke vid sommarregn pga att de inte har tunna regntäcken o inte heller vill investera i det.

Jag hörde faktiskt igår att man funderar på o lagstadga även användadet av täcken på hästar, många täckar sina hästar i onödan sommartid, visst ett tunt regntäcke om det regnar men inte vintertäcken på sommaren. Har ingen källa att gå efter i det jag hörde men ska givetvis ta reda på hur det ligger till.
Jag ser ofta folk täcka sina hästar med vintertäcke vid sommarregn pga att de inte har tunna regntäcken o inte heller vill investera i det.

Det tycker jag låter som en mkt bra idé, jag hoppas verkligen att den lagen kommer fastställas.

Min häst går ute vissa nätter under sommaren och då har hon ett tunt regntäcke på natten ( på dagen oxå vid regn) Men om det nu var ett vintertäcke som du såg på den där hästen så kan jag ju hålla med om att det är lite väl mycket.

Dock tror jag ju inte att någon täckar sin häst av elakhet! Man vill ju väl med ett täcke, sen kan det ju bli fel. Därför tycker jag det är bättre att prata med ägaren och fråga varför osv. Hon kanske har en bra anledning, istället för att klaga här.

Har man häst så ska man inte behöva prata med ägaren om sådana här saker.....det kallas hästvett och varför jag skrev det här är för att hästägare som inte vet att man inte lägger på sin häst ett varmt täcke på sommaren lär sig det!!

Grann-ungarna här fick en ny häst häromdagen och tydligen hade den inte gått ute på natten tidigare, så den fick täcke på sig på natten ( helt ok...) MEN de la på ett 250 g täcke (de har köpt det av mig...) och sen var det jobbigt att gå upp på morgonen (sommarlov) så strax efter kl 13 blev den stackars hästen av med sitt täcke då var det 27 grader och den hade absolut inget skydd i hagen i form av skugga...

Behöver jag säga att den var fullkomligt genomblöt av svett... :mad:

Den kanske skulle invänjas vid varmt klimat?:rofl:

Precis som våra OShästar fick göra inför OS i Atlanta:banana:

Grann-ungarna här fick en ny häst häromdagen och tydligen hade den inte gått ute på natten tidigare, så den fick täcke på sig på natten ( helt ok...) MEN de la på ett 250 g täcke (de har köpt det av mig...) och sen var det jobbigt att gå upp på morgonen (sommarlov) så strax efter kl 13 blev den stackars hästen av med sitt täcke då var det 27 grader och den hade absolut inget skydd i hagen i form av skugga...

Behöver jag säga att den var fullkomligt genomblöt av svett... :mad:

Stackars häst :( Det är ju hemskt att hästen ska få lida bara för deras lathet.

jag har täcke på min häst i transporten för att skydda honom, han är nervös i transporten och de få gånger han transporterats utantäcke har han haft sår på kroppen.

japp det stämmer, det nämndes i senaste ridsport när de redovisade senaste djurskyddslagarna och diskussion runt kommande lagar. det gällde alltså specifikt "övertäckning" sommartid, dvs överhettning av hästar pga missbruk av täcken och okunskap hos hästfolk.

Har man häst så ska man inte behöva prata med ägaren om sådana här saker.....det kallas hästvett och varför jag skrev det här är för att hästägare som inte vet att man inte lägger på sin häst ett varmt täcke på sommaren lär sig det!!

Förstår inte alls varför man inte gör ett försök med ägaren om man nu tycker så hemskt synd om hästen. Gnälla här lär knappast hjälpa den hästen.

Förstår inte alls varför man inte gör ett försök med ägaren om man nu tycker så hemskt synd om hästen. Gnälla här lär knappast hjälpa den hästen.

Och du tror inte att vi har försökt det!!!

BTW så är väl detta om inte jag minns helt fel ett forum för att diskutera saker??!!!! Och om du inte har nått vettigt att säga behöver du inte kommentara mig!! Jag får gnälla hur mkt jag vill för då kanske folk fattar att det är djurplågeri!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
945
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur