_moa_

Trådstartare
Hjälp mig fort, jag måste knäcka min farfar nu innan han åker hem:p
Ska man eller ska man inte lägga på täcken på en svettig häst efter arbete? Om den ska ut i hagen alltså. Min farfar säger att man inte ska eftersom hästens underhår torkar på 5 minuter. hästen behöver inget att äta. Jag säger att man ska lägga på täcke eller att hästen ska ha möjlighet att äta hö eftersom dom håller värmen då. Självklart lägga på ett täcke om hästen är dyngsvettig. Nu pratar vi om vinterhalvåret och inte under sommaren.

Vem har rätt och varför?

Sv: Täcken

Det beror nog på vad det är för häst.
Min pålle var ett fullblod och skulle förkyla sig om han kastades ut i hagen svettig utan fleecetäcke eller något...

Har man en rejäl nordsvensk med massa vinterpäls kanske det inte är någon fara...?

Men jag hade nog ändå täckat den hästen om den var svettig...

Jag tycker att du har rätt.

jag håller med dig.
jag tycker att en svettig häst ska få ett täcke på sig om den ska ut på vintern. om hästen har lite längre vinterpäls så är ju den blöt och den blir ju kall i kylan. det kyler ju ner hästen och dess muskler. också om hästen har kortare päls så får den ju svårare att hålla värmen sårskilt om den är blöt. har den inget täcke så bör den iaf få ngt att äta, för sålänge hästen äter så håller den ju värmen.

så har jag fått lära mig iaf .. : )

Beror ju på vad det är för häst. Skulle jag slänga på shettisarna täcken med deras mammutpäls hade dom dött av värmeslag medans araben hade frusit ihjäl utan täck.

Beror ju på vad det är för häst. Skulle jag slänga på shettisarna täcken med deras mammutpäls hade dom dött av värmeslag medans araben hade frusit ihjäl utan täck.

Men dom hade väl inte dött av värmeslag av ett täcke om dom varit svettiga ända in till huden?

jag skulle lägga på ett täcke som verkligen andas, så att dom inte hamnar med ett bött täcke, och sen ta av dom efter några timmar om hästen är torr. Och gärna lite hö, för att få hästen att torka fortare. (som den ska äta)

Edit: Din farfar kanske inte vet hur bra täckena är nu förtiden, och har man inte nåt bra andas täcke så kanske det är bättre utan täcke... Så ni har väl rätt både två beroende på vad för täcke ni ska använda.

Edit: Din farfar kanske inte vet hur bra täckena är nu förtiden, och har man inte nåt bra andas täcke så kanske det är bättre utan täcke... Så ni har väl rätt både två beroende på vad för täcke ni ska använda.

Det ska vi.. att täckerna andades nu för tiden, men det spelade ingen roll:p

Jag var på en föreläsning en gång och det var en vetrinär som höll i den och han hade galoppörer och de släppte han ut i minus grader när de var svettiga och hans hästar var aldrig sjuka, till saken hör att de gick även på lösdrigft och de var iväg och tävlade ganska ofta. Han sa att även en av våra stora travhästkuskar gör likadant med "sina" häsrtar.
Jag själv hade aldrig kommit på tanken till det. Jag hade lagt på ett andas täcke och sedan släppt ut.

Det beror ju lite på hur svettig hästen är och hur kallt det är ute.
Om man tar på ett täcke som blir blött utav hästen och inte torkar så kyler man ju ner hela hästen!

Nä, nog törs jag släppa ut mina hästar utan täcke även om dom är lite svettiga.

Hästar har ju ett fint underhår under sin "riktiga" päls som dom kan vända osv efter vind och som håller dom torra ;)

Hur tror ni dom gjorde förr i tiden :bump:

*kl*

Beror ju både på hur svettig hästen är, hur lång päls den har och hur kallt det är!!
En svettig häst med läng päls en kall vinterdag hade jag nog velat lägga ett svettäcke på ändå! Men jag hade inte ridit en häst med lång vinterpäls så svettig vintertid! Därför klipper jag min häst :) Så han torkar i princip medans jag hänger in sadel och tar av skydden, om det är kallt brukar jag lägga en filt på rumpan under tiden, sen är det bara på med vintertäcke igen och ut i hagen :)

Jag tycker farfar har rätt!
Antar det är en oklippt häst med vinterpäls som dessutom är van vid utegång vi diskuterar. Är det en måttligt svettig/varm häst i gott hull så kommer den som farfar säger torka till närmast huden rätt så snart. Då kan man med ett täcke "platta till" håren och omöjliggöra för hästen att själv skapa det isolerande värmande luftlagret (som bildas när håren "reser sig").

En svettig häst är en varm häst, slänga ett täcke på det blir en ännu varmare häst, så resonerar jag iaf när det gäller shettisarna med mammut päls

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård